Portul Mineralier va fi modernizat printr-o investiție de 154 milioane de lei

Portul Mineralier va fi modernizat printr-o investiție de 154 milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a demarat un amplu proiect de modernizare a Portului Mineralier, un contract de proiectare și execuție lucrări în valoare de 154,74 milioane de lei (fără TVA) fiind lansat pe platforma electronică de achiziții publice (SEAP).

O asociere de firme având drept lider compania Citadina '98 a depus o ofertă, aceasta urmând să fie evaluată tehnic și financiar până la începutul anului viitor. În paralel se află în curs de finalizare procedura de obținere a finanțării din fonduri europene, de care este condiționată derularea investiției.

La nivelul porturilor de pe Dunărea Maritimă, Portul Mineralier - operat de Romportmet, ce deservește combinatul siderurgic de la Galați, rămâne principala "locomotivă" a transporturilor navale. Pe de altă parte, recalibrarea activității în combinatul siderurgic, inclusiv în ceea ce privește lanțurile logistice, s-a reflectat și asupra activității portuare.

Port doar pe jumătate folosit

În prezent, Portul Mineralier cuprinde Danele 1 - 16, însă dintre acestea doar jumătate mai sunt folosite în prezent. Danele 1 - 4 sunt dane fluviale, așa-numitele dane de calcar, materie primă necesară în combinat, Danele 5 - 6 sunt dane maritime pentru mărfuri vrac, în special minereu, iar Dana maritimă 7 și Dana fluvială 8 sunt folosite pentru expediții de laminate. În ceea ce privește Danele 9 - 16, dane fluviale, acestea nu au fost folosite de ani de zile, fiind practic năpădite de vegetație sălbatică.

"Scopurile investiției din Portul Mineralier sunt de a crește gradul de siguranță în operarea portuară și creșterea capacității de descărcare/ depozitare ca urmare a extinderilor propuse, ne dorim și o interconectare mai eficientă între transportul fluvial și cel terestru, dar și o diversificare a tipurilor de mărfuri care pot fi operate în port", ne-a explicat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.

Necesitatea diversificării fluxului de mărfuri este un deziderat și al operatorului Romportmet. În același timp, efectele războiului din Ucraina, care au dus la sincope în lanțurile logistice și scăderea fluxului ”clasic” de mărfuri prin Portul Mineralier, au accentuat și mai mult necesitatea diversificării mărfurilor tranzitate, pentru respectarea angajamentelor de trafic mărfuri.

De exemplu, la nivelul primului semestru al anului 2022, chiar dacă Portul Mineralier a avut un trafic de mărfuri de 1,95 milioane tone marfă, cel mai mare din porturile administrate de APDM Galați, el a fost, totuși, cu 20 la sută mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut. Planul de investiții al APDM Galați ar urma să se deruleze în patru etape, pe o durată de 20 de luni, și vizează atât modernizarea Danelor 1-8 folosite în prezent, cât și readucerea în circuitul portuar a Danelor 9 - 16.

Etape în modernizarea Portului Mineralier

În Etapa 1 vor fi cuprinse chiar Danele 9 - 16, cu o lungime totală de 800 metri, și va include şi realizarea a trei platforme noi de operare. În Etapa 2 vor fi cuprinse Dana 7 și Dana 8 (lungime totală 400 metri), acestea urmând să fie reabilitate și consolidate. În Etapa 3 vor fi modernizate Danele 1-4 (lungime 400 metri), iar în Etapa 4 vor intra Danele 5-6 (lungime 400 metri), cu lucrări de reparații ale structurii de rezistență și montarea unor dotări noi, precum amortizoarele de chei.

Pentru a accelera punerea în practică a proiectului, APDM Galați a mers în paralel cu documentația ce presupune aprobarea indicatorilor tehnico-economici la nivel de Guvern, elaborarea cererii de finanțare și derularea cu clauză suspensivă a contractului de proiectare și execuție.

În prezent se află în derulare obținerea Acordului de Mediu, ce va deschide calea aprobării la nivel de Guvern a proiectului, precum și aprobarea finanțării prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), ce va sta în final la baza semnării contractului de lucrări.

În ceea ce privește licitația lansată pe SEAP de APDM Galați, aceasta a avut data de 1 noiembrie a.c. ca termen-limită pentru depunerea ofertelor din partea firmelor interesate.

Potrivit datelor din platforma de achiziții, a fost depusă o ofertă din partea asocierii formate din Citadina '98 (leader), Tancrad, Oldroad Construct, Allplan Construct, Vega '93 și Lemacons, având ca subcontractori firmele Hidroport Expert, Superquatro Grup, Hidrotehnica Romconstruct și SC Atlanta HV-CO SRL.

Termenul de evaluare financiară și tehnică a ofertei este 17 ianuarie 2023.

După cum am menționat, semnarea efectivă a contractului de proiectare și execuție a lucrărilor din Portul Mineralier - în cazul în care oferta depusă îndeplinește condițiile legale impuse în cadrul licitației - este condiționată de obținerea finanțării din fonduri europene nerambursabile.

"Entitatea contractantă estimează că va obţine finanţarea necesară semnării contractului până în trim. IV 2022", potrivit documentației care a stat la baza licitației.

Altfel spus, la începutul anului viitor ar putea fi definitivată și atribuirea contractului de modernizare a Portului Mineralier.

Citit 4652 ori Ultima modificare Luni, 30 Ianuarie 2023 01:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.