O eventuală retragere a grupului olandez Damen din șantierul naval de la Mangalia ar însemna o perturbare gravă nu numai a industriei navale, ci și a economiei naționale, se arată într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului României și Ministerului Economiei de către Asociația Națională a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV). Pe 4 august, Grupul Damen a anunțat că reziliază acordul de asociere cu statul român privind șantierul naval de la Mangalia, ca urmare a faptului că, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea.
ANCONAV, care are în momentul de față 52 de membri, reprezintă din 1995 interesele șantierelor navale, ale firmelor specializate în lucrări de electrică, tubulatură navală, mobilier, izolații și amenajări, vopsitorie, montaj instalații de aer condiționat și ventilații, ale producătorilor și distribuitorilor de echipamente, materii prime și materiale, ale firmelor de proiectare, societăților de clasificare și este membru al Asociației Europene de Construcții Navale și Producători de Echipamente (SEA Europe).
Prin tradiția și forța sa în domeniul naval, Galațiul este un pilon important al ANCONAV: găzduiește sediul asociației (pe strada Moruzzi 132), are aproape jumătate din cei 52 de membri și asigură, în această perioadă, conducerea ANCONAV, prin directorul general Gelu Stan.
România, între primii cinci constructori de nave din Europa
Printr-o scrisoare deschisă în care cere Guvernului României să facă demersurile necesare pentru modificarea Legii nr. 187/2023, ANCONAV face mai întâi un rezumat a ceea ce înseamnă industria navală: „Construcțiile navale din România situează țara noastră în primele 5 țări din Europa în domeniu, producând toate tipurile de nave: comerciale, militare, tehnice, offshore etc. care, în proporție de 99,5%, sunt destinate în exclusivitate exportului. La nivel național, industria construcțiilor de nave are un impact major asupra economiei naționale, asigurând locuri de muncă pentru 22.650 de angajați, iar cifra de afaceri a tuturor membrilor reprezenta în 2022 cca 2,67% din PIB-ul României”.
Potrivit documentului, Damen Shipyards Mangalia este cel mai mare șantier naval din România și reprezintă o societate mixtă româno-olandeză unde controlul managerial și operațional era exercitat de către Damen Holding BV Olanda, conform cadrului legal adoptat în anul de înființare 2018, când grupul olandez a decis să investească în acest șantier, transferând părții române 2% din acțiunile sale Ministerului Economiei, care a devenit în acest fel acționar majoritar, cu 51% din acțiuni. Prin promulgarea recentă a Legii nr. 187/2023 ce modifică OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, practic, se anulează cadrul legal ce a stat la baza realizării parteneriatului dintre cei doi acționari în Damen Shipyards Mangalia, Ministerul Economiei și, respectiv, Damen Holding BV Olanda.
„Precizăm că o eventuală retragere a grupului Damen Holding BV Olanda din cel mai mare șantier din țară reprezintă o perturbare gravă adusă economiei și industriei navale din România prin faptul că Ministerul Economiei, în calitate de acționar majoritar, nu a sprijinit suficient această societate mixtă. Pierderea unui investitor străin care aducea în România finanțare, contracte, know-how, brandul, reputația unuia dintre cei mai mari constructori navali din lume are impact negativ nu doar față de cei 1.650 de angajați și cei cca 620 de subcontractori locali sau din alte zone ale țării, dar și asupra întregului ecosistem economic din municipiul Mangalia, șantierul fiind cel mai mare angajator privat din județul Constanța”, se arată în documentul citat.
„Ministerul Economiei nu poate coordona eficient șantierul naval”
Semnatarii mai afirmă că, așa cum s-a constatat în perioada celor două mari crize globale recente, Covid-19 și războiul din Ucraina, „Ministerul Economiei nu are capabilitățile tehnice, financiare și strategice necesare de a coordona eficient șantierul naval și s-ar limita doar la potențiale facilități fiscale sau salariale, ca politică generală, dar nu ca parte a unei politici dedicate industriei navale cu perspective de dezvoltare pe viitor”.
În consecință, ANCONAV cere Guvernului României să facă demersurile necesare la Comisia Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și să modifice Legea nr. 187/2023, prin exceptarea societății mixte româno-olandeze de la prevederile acesteia, astfel încât să permită continuitatea activității la Șantierul Naval Damen din Mangalia, unde controlul managerial și operațional să fie asigurat de Damen Holding BV Olanda.
Reamintim că, în comunicatul prin care grupul Damen a anunțat că reziliază acordul de asociere cu statul român privind șantierul naval de la Mangalia, s-a precizat că „decizia privind șantierul naval de la Mangalia nu afectează în niciun fel Șantierul Damen Galați, la care Grupul Damen este acționar majoritar”.