Epava „Slatina”, scoasă la suprafaţă de scăderea apelor!

Epava „Slatina”, scoasă la suprafaţă de scăderea apelor!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Pescarii dau la somn printre fiarele ruginite şi trunchiurile de copac agăţate de epavă * Recuperatorii de fier vechi se caţără pe corpul navei pentru a smulge bucăţi de metal * „Memento mori” pentru navele construite în Şantierul Naval *

Scăderea apelor Dunării a scos la suprafaţă şi resturile „fantomei din metal” a navei „Slatina”, în prezent o parte din provă ieşind din ape ca o tristă amintire a dezastrului ce a marcat sfârşitul navei în urmă cu 21 ani.

Ca o ironie a sorţii, scufundarea cargoului de 4.800 tdw s-a întâmplat tot într-o perioadă de ape scăzute, când din cauza unor manevre greşite nava s-a răsturnat în dreptul danelor 36-37 din Port Bazinul Nou, unde era trasă în vederea unor lucrări de reparaţii.

Astăzi, din „Slatina” a rămas o insulă de metal, un labirint de fiare contorsionate din care răsar trunchiurile de copaci sau crengile aduse de ape. Nu departe de bucata din pupa care se conturează deasupra apei se ridică suprarealist şi una dintre gurile de depozitare a vechilor magazii.

Viaţa îşi face loc şi în acest labirint ruginit. Adesea, pescarii îşi leagă bărcile de resturile navei şi îşi lansează plasele sau pripoanele poate, poate, vor prinde vreun somn ascuns printre cotloanele epavei. Sunt unele istorii ce vorbesc de „monştri” ai adâncurilor ce au rupt plasele, dar greu de spus cât e adevăr şi cât e legendă ţesută în jurul acestei neobişnuite insule de metal.

„Comoara” de fier vechi

Singurii care par a nu avea teamă de nimic sunt căutătorii de fier vechi. Epava ieşită la suprafaţă îi atrage ca un magnet.  Câte doi, trei în bărci, înarmaţi cu baroase, fierăstraie şi răngi, „recuperatorii” se caţără pe unde apucă şi încearcă să smulgă din corpul navei defuncte „hălci” de metal care, vândute la vreun centru de fier, le-ar aduce bani dacă nu de-o pâine, măcar de-o cinzeacă la birtul din port.

Dar cât reuşesc ei să rupă din corpul epavei este nimica toată faţă de „comoara” de mii de tone de metal ruginit care se mai află încă sub apă.

Pornind de pe mal, parâmele şi cablurile groase cât braţul ţin captivă epava. Parte din vechile legături sunt mâncate şi ele de rugină, iar acum mulţi se tem că, într-o zi, „fantoma de metal” se va elibera şi va aluneca în şenalul navigabil aflat la nici 60 de metri depărtare.

Deocamdată, contorsionată, mâncată de ape şi acoperită de nămol, epava navei „Slatina” este un fel de „memento mori” pentru navele strălucitoare care se construiesc nu departe, în Şantierul Naval Damen. De altfel, la fiecare lansare din docurile şantierului trebuie ţinut cont de prezenţa epavei pentru ca nu cumva să se întâmple vreo altă nenorocire.

Capăt de drum?

Se pare însă că, după mai bine de două decenii cât a zăcut pe fundul Dunării, epava navei „Slatina” va fi îndepărtată. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a lansat o licitaţie pentru executarea lucrărilor de ranfluare a navei.

Câţiva operatori din ţară şi străinătate şi-au manifestat deja interesul de a se lupta cu resturile epavei, costurile de execuţie fiind estimate la aproximativ 10 milioane de euro. Candidaturile sunt acum în curs de evaluare, o comisie a APDM Galaţi având misiunea de a identifica un operator capabil să ducă la bun sfârşit lucrările de ranfluare.

Cert este că timpul presează, dat fiind faptul că în Şantierului Naval Damen s-a trecut la construirea unei nave cu un deplasament de 28.000 tone şi cu o lungime de 205 metri, pentru a cărei lansare la apă, programată pentru 2012, va fi nevoie de cale liberă spre Dunăre.

Citit 3312 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.