Unicom Oil Terminal a "detronat" în afaceri portul mineralier

Unicom Oil Terminal a "detronat" în afaceri portul mineralier
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Porturile gălățene au avut, în anul 2022, luate împreună, o cifră de afaceri de 63,1 milioane de lei, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanțelor. Pe de altă parte, evoluțiile la nivel individual au fost cu suișuri și multe... coborâșuri. Așa se face că, per ansamblu, porturile din Galați au înregistrat o pierdere de peste 7,4 milioane de lei!

Războiul din Ucraina a dat peste cap activitatea portuară. Multe fluxuri logistice s-au reconfigurat, iar acest lucru s-a văzut și în traficul de marfă. De exemplu, deși se vorbește mult de tranzitul cerealelor provenite din exporturile ucrainene, doar o mică parte din acestea au fost operate în Galați. Transportatorii preferă, se pare, în special transportul rutier sau legătura dintre porturile ucrainene de la Dunăre și portul Constanța.

În "ecuația" transporturilor navale și a activității portuare mai intră și alte elemente, precum prețurile la anumite materii prime sau produse finite, cu impact asupra unor agenți economici.

În acest sens, relevant este exemplul Portului Mineralier - Romportmet, ce deservește Combinatul Siderurgic Liberty Galați. Dacă în anii trecuți acest port era, practic, "locomotiva" activității portuare, anul 2022 a fost un an negru pentru Romportmet. Anul trecut, cifra de afaceri a fost de 28,63 milioane de lei - cea mai mare dintre porturile gălățene, însă rezultatul financiar final a marcat o pierdere de ordinul milioanelor de lei. Conform datelor Ministerului Finanțelor, portul mineralier a înregistrat venituri de 29 milioane de lei, în timp ce cheltuielile au fost de 43,1 milioane de lei. Prin urmare, în 2022, Romportmet a înregistrat o pierdere de nu mai puțin de 14,1 milioane de lei. Acest rezultat vine după ce, în 2021, la o cifră de afaceri de 41,15 milioane de lei, a fost raportată o pierdere de 1,78 milioane de lei. Ultimul an în care Romportmet a obținut profit a fost 2020, când la o cifră de afaceri de 36,5 milioane de lei, profitul net a fost de 318.915 lei.

La polul opus se plasează Unicom Oil Terminal. Activitatea acestuia, având la bază tranzacțiile cu produse petroliere, a cunoscut o dezvoltare accelerată în 2022. Cifra de afaceri aproape că s-a dublat, la 18,9 milioane de lei. În condițiile în care veniturile înregistrate au fost de 19,86 milioane de lei, iar cheltuielile de 14,57 milioane de lei, profitul net înregistrat de Unicom Oil Terminal în 2022 a fost de 4,6 milioane de lei. Spre comparație, în 2021, la o cifră de afaceri de 9,7 milioane de lei s-a obținut un profit net de doar 347.174 de lei, iar în 2020, la o cifră de afaceri de 8,34 milioane de lei, profitul net a fost de 1,29 milioane de lei.

În condițiile unui an destul de plin de neprevăzut pentru transportatori, porturile controlate de Grupul Metaltrade - Port Bazinul Nou și Port Docuri - au reușit să obțină rezultate destul de bune. Port Docuri a reușit o creștere a cifrei de afaceri la 15,29 milioane de lei și a obținut în aceste condiții un profit net de 2,09 milioane de lei. Rezultatele sunt mai bune ca în 2021, când la o cifră de afaceri de 9,55 milioane de lei, profitul net a fost de un milion de lei și mult peste cele din 2020, când la o cifră de afaceri de 6,93 milioane de lei, profitul net a fost de 359.733 de lei.

În ceea ce privește Port Bazinul Nou, acesta a avut în 2022 o cifră de afaceri destul de mică, respectiv 273.686 de lei, dar a obținut un profit net de 37.285 de lei. Spre comparație, în 2021, profitul net obținut aici a fost de 30.476 de lei, iar în 2019 profitul net a fost de 169.257 de lei.

Dincolo de aceste rezultate, se anunță deja o serie de schimbări în activitatea portuară. La nivelul Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați se află în diverse stadii de derulare mai multe proiecte de îmbunătățire a infrastructurii portuare, ceea ce va stimula, conform proiecțiilor, și creșterea tranzitului de mărfuri la nivelul operatorilor portuari. De asemenea, inclusiv în contextul războiului din Ucraina, în condițiile în care porturile ucrainene de la Dunăre - Reni și Ismail - sunt tot mai des ținta atacurilor rusești, porturile din Galați ar putea deveni o alternativă demnă de luat în calcul în configurarea unor lanțuri logistice.

Citit 4047 ori Ultima modificare Vineri, 29 Septembrie 2023 18:44

2 comentarii

  • postat de Terente ...din Galati
    Joi, 28 Septembrie 2023 13:38
    89.137.229.***
    N-ati uitat "cenzura", Viata libera Galati. Face parte din ratiunea voastra de a exista . Aflati mai intai ce spun oamenii, dar nu popularizati. Faceti acest serviciu celor ce va platesc tacerea. Rusine!
    0
    1
  • postat de Laur
    Miercuri, 27 Septembrie 2023 08:18
    5.13.135.***
    Romportmet nu a fost niciodată o rețetă de business, fiind legată ombilical de combinat și de interesele acționarilor acestuia, iar profitul impozabil în România nu este un obiectiv pentru indieni.
    Celelalte 2 porturi, fără profit n-ar fi ținute de acționariatul român...
    2
    5

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.