Ameninţarea fantomei din adâncuri

Ameninţarea fantomei din adâncuri
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Aflate în apele Dunării de 20 ani, resturile navei „Slatina” prezintă mari riscuri pentru navigaţie şi activitatea şantierului naval * Reţeaua de cabluri care asigură stabilitatea epavei este mâncată de rugină * Dacă ar aluneca în şenalul navigabil, epava ar provoca un dezastru economic şi social pentru portul Galaţi * Ranfluarea, o soluţie de 10 milioane de euro ce ţine de posibilităţile bugetului de stat *

O reţea de cabluri şi parâme cât braţul de groase ţine captivă în adâncurile Dunării epava navei „Slatina”. Legăturile au fost însă roase de trecerea timpului, iar fantoma de metal poate oricând să se elibereze. Acest lucru ar însemna un dezastru atât pentru navigaţia pe Dunăre, cât şi pentru Şantierul Naval Damen.

„Epava se află într-un loc foarte sensibil, chiar lângă şenalul navigabil şi foarte aproape de intrarea în docurile şantierului naval. Dacă epava ar aluneca sau s-ar deplasa, practic s-ar paraliza trecerea navelor prin zona respectivă. Tocmai din acest motiv, după ce nava s-a scufundat, în 1990, prova şi pupa epavei au fost încinse cu parâme şi legături la mal pentru a împiedica nava să alunece în şenalul navigabil”, ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu.

Problema este că ultima verificare şi refacere a legăturilor s-a făcut în 1996, iar de atunci rugina a mâncat cablurile. Unele legături s-au deteriorat serios, unele de-a dreptul s-au rupt.

„Lucrurile sunt foarte complicate din acest punct de vedere. Practic, o acţiune de înlocuire a acestor legături este imposibil de realizat dat fiind faptul că stabilitatea navei nu poate fi controlată şi în aceste condiţii scafandrii care ar executa aceste operaţiuni ar fi în mare pericol”.

„Mai mult, în acest an, din cauza creşterii şi descreşterii apelor Dunării într-un interval de timp relativ scurt, epava a devenit şi mai instabilă. Totodată, în acest moment nici o navă nu se poate apropia de epavă, existând pericolul de a rupe legăturile şi aşa fragile de la mal ”, a precizat directorul APDM Galaţi.

Prezenţa epavei, pe lângă faptul că îngreunează manevrele navelor în zona şantierului Damen şi blochează accesul la danele 36 şi 37, necesită şi lucrări permanente de dragaj pentru îndepărtarea aluviunilor aduse de ape, operaţiuni de asemenea riscante.

Singura soluţie pentru a îndepărta pericolul din adâncuri este ranfluarea epavei, dar o asemenea sarcină este pe cât de dificilă, pe atât de costisitoare.

Soluţie de milioane

APDM Galaţi a avut o primă tentativă de ranfluare a epavei navei Slatina în 2008. Atunci s-a lansat o licitaţie pentru atribuirea lucrărilor, costurile fiind estimate la aproximativ 10 milioane de euro.

„Din păcate, la momentul respectiv nu s-a putut atribui această lucrare, în general pentru că firmele interesate nu aveau capacitatea tehnică de a duce la bun sfârşit ranfluarea, în timp ce alte firme solicitau mai întâi sume foarte mari, undeva la 100.000 euro pe zi, pentru realizarea mai întâi a unor studii de cercetare a stării epavei… Iar de atunci şi până în prezent, după cum se ştie, bugetul de stat a traversat o perioadă destul de grea”, a explicat Mihai Ochialbescu.

Până în prezent, singurul lucru cert pare a fi opinia specialiştilor care consideră că,  pentru îndepărtarea epavei va fi necesară folosirea unui batardou, o construcţie hidrotehnică ce are ca scop izolarea epavei într-o incintă din care apa este evacuată, astfel încât tăierea în bucăţi să se poată face mai uşor şi în condiţii mai sigure.

Şantierul naval, ţinut în şah

Epava navei „Slatina” este motiv de îngrijorare şi pentru conducerea Şantierului Naval Damen, explicaţii suplimentare în acest sens fiindu-ne oferite de directorul tehnic Valentin Popescu:

„În cazul navelor cu o lungime mai mare de 150 metri, scoaterea din doc sau intrarea în doc a navelor devine o operaţiune foarte riscantă întrucât epava se află foarte aproape de «gura» docului. Neînlăturarea epavei poate duce la avarierea navelor în timpul manevrelor”.

„De asemenea, trebuie menţionat că, în momentul de faţă, existenţa epavei în vecinătatea docului limitează construcţia unor nave mai mari, deşi dotările şantierului au fost concepute pentru lucrări de anvergură”.

„Şi în condiţiile unei competiţii din ce în ce mai acerbe pe piaţa construcţiilor navale, şantierul nu îşi poate permite să nu participe la toate proiectele care, din punct de vedere tehnic, pot fi realizate cu dotările sale”, ne-a spus Valentin Popescu.

Şantierul Naval Damen ar putea intra într-o fază critică dacă epava nu va fi scoasă din apele Dunării până în 2012. Asta pentru că, în primăvara lui 2011 în şantier se va trece la construirea unei nave mamut, cu un deplasament de 28.000 tone, destinată marinei olandeze.

„Nava, de tip Joint Support Ship (JSS), cu o lungime de 205 metri, este cea mai mare navă care urmează să se construiască în şantierul nostru în perioada următoare. Nava va fi realizată în doc şi urmează să fie lansată la apă în vara lui 2012. Prin urmare, epava navei «Slatina» trebuie neapărat îndepărtată până atunci”, a precizat directorul tehnic al Damen, Valentin Popescu.

Conducerea Damen a înaintat inclusiv un memoriu Prefecturii Galaţi în care se explică importanţa îndepărtării epavei pentru activitatea şantierului naval.

Ranfluare după buget

La rândul ei, conducerea APDM Galaţi a adresat mai multe memorii Ministerului Transporturilor prin care se susţine necesitatea ranfluării epavei.

„La minister s-a înţeles foarte bine care este problema şi ni s-a promis sprijin. Acest proiect va fi prins, se pare, măcar pentru un avans necesar demarării procedurilor de licitaţie în proiectul de buget pe 2011”.

„Oricum, este o lucrare necesară şi e bine să o facem cât mai repede, date fiind riscurile pe care le presupune prezenţa acestei epave. În cazul extrem în care epava s-ar deplasa şi ar bloca şenalul navigabil, cheltuielile pentru deblocarea acestuia s-ar putea ridica la sume uriaşe, iar timpul de intervenţie ar fi mult mai mare”, a arăta directorul APDM Galaţi.

Prin urmare, nu trebuie uitat că paza bună trece primejdia rea. Iar acest lucru este valabil şi în ce priveşte „fantoma de metal” din adâncurile Dunării.

Citit 1873 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.