Când băncile își invită consumatorii la conciliere

Când băncile își invită consumatorii la conciliere
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat, în 2023, o dublare a cazurilor în care băncile au inițiat procesul de negociere cu consumatorii. Astfel, în mai mult de jumătate din toate negocierile purtate în cadrul CSALB (730 de dosare s-au format în 2023, cel mai mare număr anual începând din 2016), soluționarea amiabilă a fost inițiată de bănci, care au invitat consumatorii la conciliere.

Conform unui comunicat al CSALB, acest lucru s-a întâmplat după ce unele bănci și-au analizat portofoliile de clienți, iar acolo unde au sesizat întârzieri la plata ratelor, litigii în instanță sau alte probleme pe care nu le-au putut rezolva direct, și-au îndrumat propriii clienți să completeze o cerere de negociere pe site-ul csalb.ro. "Avantajul inițiativei pe care o au băncile de rezolvare amiabilă a problemelor cu consumatorii sunt scurtarea timpului în care părțile ajung la un compromis (în unele cazuri dosarele se rezolvă în câteva zile) și deschiderea mult mai mare a instituțiilor de credit către o soluție favorabilă pentru consumator", potrivit comunicatului.

"Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la începutul activității Centrului, acela ca băncile, din proprie inițiativă, să își îndrume clienții nemulțumiți sau care întâmpină dificultăți în respectarea contractelor, către soluționarea alternativă, în afara instanțelor de judecată, în situațiile în care nu pot ajunge la soluționarea bilaterală a diferendelor. Din moment ce banca își invită consumatorul la conciliere își arată și disponibilitatea de a găsi o soluție favorabilă la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovadă stă numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părților. Dacă în 2022 au fost 571 de situații în care băncile și consumatorii s-au împăcat, anul acesta avem peste 650 de cazuri în care negocierile se încheie cu o soluție propusă de conciliatori și acceptată de ambele părți. Recomandăm cu tărie ca și restul băncilor să utilizeze această metodă, să își pregătească personalul pentru a-i îndruma pe consumatori spre soluționarea amiabilă, iar concilierea să devină o regulă a instituțiilor de credit, nu o excepție", afirmă Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul CSALB.

Citit 567 ori Ultima modificare Sâmbătă, 06 Ianuarie 2024 12:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.