Un restaurant vegan din Croația schimbă regimul scutirii de TVA în România

Un restaurant vegan din Croația schimbă regimul scutirii de TVA în România
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Un litigiu juridic dintre "UP CAFE", un restaurant cu specific vegan din orașul croat Split, și Ministerul Finanțelor din Croația, tranșat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), pune frână unor practici abuzive practicate și în România. Concret, decizia CJUE nu mai permite înființarea altor societăți cu același obiect de activitate practicat anterior, pentru evitarea plafonului de TVA.

Pe scurt, hotărârea pronunțată de CJUE, la începutul lunii octombrie, în cauza C‑171/23, se "traduce" prin faptul că înființarea unei societăți destinate să mențină beneficiul regimului de scutire de taxa pe valoarea adăugată pentru o activitate desfășurată anterior, sub regimul respectiv, de o altă societate constituie o practică abuzivă. Directiva 2006/112 impune ca societatea astfel înființată să nu poată beneficia de regimul menționat, chiar și în lipsa unor dispoziții specifice care să consacre interzicerea unor asemenea practici abuzive în ordinea juridică națională.

Nu știm ce va fi din 2025

L-am întrebat pe Valeriu Laurențiu Onose, expert contabil gălățean, care sunt efectele acestei hotărâri a CJUE în România.

"Potrivit art. 310 din Codul Fiscal, România aplică un regim special de scutire de TVA de care pot beneficia întreprinderile mici, cu o cifră de afaceri inferioară valorii de 300.000 de lei. Această scutire e prevăzută la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, care prevede că România poate scuti de la plata TVA persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește echivalentul în monedă națională a 35.000 de euro, la cursul de schimb din ziua aderării la Uniune. Prin mai multe decizii succesive de punere în aplicare a Directivei, România este autorizată să aplice o măsură specială de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, plafonul autorizat fiind de 85.000 de euro, la cursul de schimb din ziua aderării sale la Uniune. Este de menționat că această decizie își va înceta efectele la data de 31 decembrie 2024.

Trebuie să recunoaștem că există în practică o suită de metode de planificarea fiscală agresivă, prin care contribuabilii își reduc obligațiile fiscale prin aranjamente care, deși legale, sunt în contradicție cu spiritul Directivei, exploatând lacunele unui sistem fiscal sau neconcordanțele dintre sistemele fiscale", spune Valeriu Laurențiu Onose.

Conform expertului contabil gălățean, cazul "UP CAFE" din Croația nu este unic, existând situații în care persoane impozabile din România, odată atingând plafonul actual al cifrei de afaceri de 300.000 de lei, optează pentru înființarea unei noi persoane impozabile care să beneficieze de regimul special de scutire de TVA prevăzut la art. 310 din Codul Fiscal.

"În acest caz, ca și în cazul "UP CAFE" din Croația, trebuie analizat dacă activitatea economică a noii persoane impozabile a fost exercitată anterior de o altă societate și dacă aceasta a încetat să îndeplinească condițiile necesare pentru a beneficia de regimul special de scutire de TVA, iar dacă se dovedește existența unei practici abuzive, autoritățile pot să constate că nu sunt îndeplinite criteriile obiective pentru a acorda acest beneficiu noii persoane impozabile".

Continuitatea scutirii de TVA, la decizia autorităților

În consecință, în contextul Hotărârii pronunțată de CJUE în cauza C 171/23, autoritățile sau instanțele pot să nu acorde beneficiile fiscale ale scutirii de TVA persoanei impozabile care se prevalează de un drept prevăzut de Directiva TVA, ale cărui criterii obiective de acordare nu sunt îndeplinite din cauza unei practici abuzive, care afectează operațiunea realizată de persoana impozabilă însăși.

"În cazul unor practici abuzive, operațiunile implicate trebuie să fie recalificate astfel încât să fie restabilită situația care ar fi existat în lipsa operațiunilor ce constituie această practică abuzivă. Această recalificare nu trebuie să depășească însă ceea ce este necesar pentru a asigura colectarea corectă a TVA și pentru a preveni frauda, și să asigure, totodată, dacă sunt îndeplinite condițiile, de dreptul de deducere a TVA datorată sau achitată în amonte aferent activității pe care o exercită", încheie Valeriu Laurențiu Onose.

Ca o concluzie, în spiritul directivei europene, scutirea de TVA este un beneficiu, nu un drept de la sine înțeles.

Citit 2909 ori Ultima modificare Joi, 17 Octombrie 2024 22:02

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.