GALERIE FOTO / Inginerie fără frontiere la Galaţi. De la iahturi de lux la fregate pentru marina militară

GALERIE FOTO / Inginerie fără frontiere la Galaţi. De la iahturi de lux la fregate pentru marina militară
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Pieter Smit, managerul companiei Retec - Alewijnse Marine, un om de afaceri olandez cu inimă de… gălăţean * În două decenii a ridicat la Galaţi o companie de echipamente electrice şi automatizări pentru industria navală * Compania are în portofoliu peste 200 de nave din toate colţurile lumii


Afacerile mari nu se fac „peste noapte”. Şi când spunem afaceri nu ne referim la vreun „tun” dat de unul sau altul, ci la lucrul bine făcut, cu inteligenţă, cu inspiraţie, corectitudine, cu spirit de echipă. Există toate acestea şi în Galaţi. O dovadă în acest sens este compania ridicată „de la zero” de Pieter Smit, un olandez care se dovedeşte mai… gălăţean decât mulţi gălăţeni când este vorba de a realiza ceva pentru comunitatea locală: o întreprindere cu o cifră de afaceri de 30 milioane de euro, 270 de locuri de muncă şi, nu în ultimul rând, un brand care face cinste la nivel internaţional ingineriei navale gălăţene. Compania Retec - Alewijnse Marine Galaţi – este astăzi unul dintre numele mari în materie de echipamente electrice şi automatizări pentru industria navală şi se poate lăuda cu un portofoliu de comenzi de peste 200 de nave, de la remorchere şi împingătoare până la iahturi de lux şi nave destinate marinei militare din mai multe ţări!

Companie ridicată „de la zero”

Dezvoltarea Retec este legată de cursul pe care industria navală a început să-l ia la începutul anilor ’90. Existau constructori de nave interesaţi de şantierele navale de aici, dar una dintre marile probleme era procurarea unor echipamente performante.

„La acea vreme în şantierele navale se construia doar corpul navei şi finalizarea se făcea în străinătate. Ideea e că s-ar fi dorit finalizarea în România, dar echipamentele necesare nu erau disponibile pe piaţa românească sau cele care erau nu erau la nivelul celor din Vest. Prin urmare, primul pas pentru noi a fost de a deveni furnizori de echipamente electrice ale unor importante companii olandeze. Dar nu ne-am oprit aici şi am încercat, pas cu pas, să ne dezvoltăm pe partea de inginerie, proiectare, producţie, furnizare şi asistenţă a beneficiarului. Practic, în prezent, avem un sistem integrat care acoperă toate aspectele ce ţin de echipamentele electrice şi automatizările de la bordul unei nave, indiferent de complexitatea acesteia”, ne-a explicat managerul Retec - Alewijnse Marine Galaţi, Pieter Smit.

Chiar dacă, în câteva cuvinte, drumul parcurs de companie pare unul simplu, nu au lipsit dificultăţile, fie că era vorba de barierele vamale şi comerciale până să intre România în UE, fie de sistemul bancar foarte scump, fie pur şi simplu de birocraţia din administraţia publică.

Privind în urmă, pare incredibil cum, pe zona de proiectare şi producţie, Retec a reuşit să crească de la o companie ce îşi avea sediul într-un… apartament de două camere în Mazepa şi un nucleu de patru ingineri entuziaşti, la modernele hale de producţie de astăzi. „E o dezvoltare care s-a produs prin reinvestirea profitului obţinut. Tot ce se producea se reîntorcea în companie. Primele proiecte le-am avut la Russe, în Bulgaria, la Olteniţa, Mangalia, Tulcea. Primul proiect în colaborare cu Damen Galaţi l-am avut în 2000, un vas pentru Africa”, ne spune domnul Smit.

„Number 1” şi după standardele olandeze

Un pas important pentru compania gălăţeană a fost intrarea în grupul olandez Alewijnse. A fost unul dintre momentele-cheie în ceea ce priveşte extinderea companiei la nivel internaţional. „Am intrat în Alewijnse Group în 1999, la patru ani de la înfiinţare, iar acest parteneriat a fost benefic pentru ambele părţi. Ideea înaintată partenerilor noştri a fost aceea că putem realiza echipamente la fel de performante precum cele produse din Olanda, dar la preţuri mai avantajoase, ceea ce, desigur, ne face mai competitivi pe piaţă. Apartenenţa la grup ne-a adus transfer de know-how, acces la noi pieţe şi o consolidare a poziţiei noastre”, explică Pieter Smit. Fie şi parte a unui grup olandez, compania gălăţeană este, totuşi, cea care dă tonul în afaceri şi este „nr.1” în cadrul grupului. Mai mult, compania a avut o creştere accelerată şi a ajuns să aibă filiale sau proiecte derulate şi în străinătate, în ţări precum Ucraina, Turcia, Vietnam, Qatar.

„Suntem o companie gălăţeană, dar lucrăm la nivel global, suntem orientaţi spre export. Şi cred că România, în general, Galaţiul în particular, este excelent pentru a face export. Am explicat asta şi ambasadorului nostru şi oricui a venit aici, că nu există nici o diferenţă între produsele făcute aici şi cele din Olanda. Criza a fost bună pentru noi, pentru că în criză se caută alternative, iar noi am fost cea mai bună alternativă. Dar un lucru e clar: lumea ne alege în primul rând pe noi nu pentru că suntem mai ieftini, ci pentru că facem lucruri de calitate. Iar aici, desigur, este în primul rând meritul oamenilor din această companie. Practic, valoarea unei companii nu se măsoară în euro, nu este dată de clădiri, utilaje, ci de oameni, iar din acest punct de vedere sunt foarte mândru de colectivul care s-a format aici”, spune Pieter Smit.

Flota de război

Încrederea de care se bucură compania gălăţeană se vede şi din comenzile din ce în ce mai complexe pe care le primeşte. Dacă ar fi să facem un top, cea mai importantă comandă de până acum a fost cea pentru echipamentele destinate unui lot de patru nave de patrulare ale Marinei Militare Olandeze, construite în şantierele Damen. Mai nou, chiar la Galaţi, Retec colaborează cu Damen la construirea şi echiparea navei tip JSS – „HNLMS Karel Doorman”, cea mai complexă navă construită în ultimele două decenii în România şi care va deveni cea mai mare navă din dotarea marinei militare olandeze!

„Practic, abordarea proiectelor destinate marinei militare este cel mai înalt nivel la care se poate ajunge în industria navală. Ca să vă faceţi o idee, la nava JSS, dincolo de echipamentele în sine, numai cablurile electrice au o lungime de 600 km!”, ni se explică. De altfel, tot în domeniul marinei militare, Retec colaborează cu Damen Schelde, pe partea de echipamente electrice şi automatizări, şi pentru realizarea a două fregate (PKR) destinate Marinei din Indonezia!

„Ne orientăm spre navele cu o valoare adăugată mare, nave speciale. Nu lucrăm la cargouri… De exemplu, unele dintre proiectele noastre cele mai interesante sunt lucrările pe care le avem în şantiere din Turcia, la două iahturi de lux, unul de 22 metri şi unul de 61 metri, precum şi o navă şcoală care se află în lucru chiar aici, la Galaţi”, precizează managerul Pieter Smit. Capacitatea de a onora astfel de comenzi ţine atât de capacităţile de producţie, cât şi de disponibilitatea angajaţilor de a lucra în străinătate. „Concurenţa este acerbă şi încercăm să fim cât mai aproape de beneficiari. Pentru acest lucru ai nevoie de o forţă de muncă flexibilă. Iar din acest punct de vedere, angajaţii noştri sunt dornici să lucreze în străinătate, dat fiind că, desigur, că asta le aduce venituri suplimentare. Este un lucru care ne permite să fim prezenţi în centrele navale care încep să se dezvolte în lume”, ne spune managerul Retec - Alewijnse Marine Galaţi.

Dezvoltarea în plan internaţional este principala direcţie pe care compania gălăţeană a luat-o pentru viitor. După cum spunea dl Pieter Smit, totul este să vezi Galaţiul nu ca pe o „staţie finală”, ci ca pe un loc din care poate pleca totul.

Citit 14159 ori Ultima modificare Duminică, 12 Mai 2013 17:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.