Campania VL "Apa noastră cea de toate zilele"/ Apă Canal ÎŞI BATE JOC de consumatori

Campania VL "Apa noastră cea de toate zilele"/ Apă Canal ÎŞI BATE JOC de consumatori
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Două cazuri demonstrează nevoia gălăţenilor de a avea contracte individuale cu furnizorii de servicii


În momentul în care locuieşti în centrul oraşului te-ai aştepta să fi tratat cât se poate de bine de către autorităţi, mai ales în condiţiile în care plăteşti taxe ceva mai mari decât ceilalţi concetăţeni. Nu este însă cazul celor care locuiesc în blocul Egreta, vizavi de ICEPRONAV.

Ioan Purice încearcă, de mai mult timp, să facă rost de o explicaţie din partea celor de la Apă Canal, pentru a afla cum se poate rezolva problema debitului scăzut pe care îl are apa rece. "Sunt vecini care locuiesc la etajul patru şi nu pot efectiv să se folosească de apa de la robinete. Ştiu că există un compartiment special în Primăria Galaţi, care ar trebui să se ocupe de relaţia cetăţenilor cu companiile de utilităţi publice. Din păcate, după ce am fost ascultat de patru oameni, mi s-a spus că această problemă nu poate fi rezolvată şi că, noi, ca asociaţie, ar trebui să contractăm o firmă care să facă măsurătorile ce pot demonstra că avem o problemă", explică omul. "Vreau să atrag atenţia pe această cale asupra incompetenţei ce guvernează sistemul nostru public. Efectiv am senzaţia că aceşti oameni îşi bat joc de noi", mai spune Ioan Purice. "Asociaţia de proprietari din care fac parte, numărul 104, nu are, efectiv, niciun fel de pârghie legală pentru a lupta cu sistemul", mai spune omul. Faptul că proprietarii nu au contract individual de furnizare servicii cu Apă Canal îi împiedică să se îndrepte împotriva acestei companii.

Cazul nu este singular

Aceeaşi asociaţie a mai avut parte, tot anul acesta, de un mic război cu Apă Canal. Mai exact, Apă Canal a ameninţat cu sistarea, iar la două blocuri chiar a sistat, furnizarea apei reci mai repede decât i-o permitea termenul legal.

"Dintotdeauna mi-am plătit la timp contribuţia la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi facturile la utilităţi şi, în mod firesc, am beneficiat de ele. Această situaţie de normalitate a durat până în luna aprilie, când a apărut o notificare pe uşa blocului, purtând data de 01.04.2014, prin care Apă Canal S.A. Galaţi ameninţa cu întreruperea furnizării apei, dacă în termen de 10 zile asociaţia de proprietari nu achită factura pe luna februarie, în sumă de 15.518 lei şi suma de 1.842 de lei, reprezentând penalităţi pentru perioada 30.06.2009 - 31.12.2013. Este adevărat că am mai auzit de sistarea furnizării apei, dar fiind bun platnic m-am crezut, în mod uşuratic, ferit de o asemenea eventualitate, la fel ca multe zeci de mii de gălăţeni aflaţi în aceeaşi situaţie cu mine. Am crezut cu naivitate, că sistarea furnizării apei este o măsură cu totul excepţională, temporară, care-i vizează pe cei ce sfidează furnizorul, acumulând datorii importante şi depăşesc cu mult termenele de plată. Ei bine, notificarea primită m-a trezit la realitate: Orice bun platnic poate rămâne oricând fără apă, dacă are “noroc” de câţiva vecini care nu-şi achită obligaţiile faţa de asociaţie sau/şi de un administrator delăsător sau chiar hoţ", explică Liviu Coman-Kund, fost secretar general al judeţului Galaţi.

 

 

"Prima consecinţă a acestei notificări a fost să dau buzna peste administratorul asociaţiei şi să-l iau la întrebări. Potrivit datelor furnizate de el, factura a fost primită pe 20.03.2014 şi chiar în aceeaşi zi s-a făcut prima plată în contul ei. Plăţile au continuat pe măsura încasării contribuţiilor de la membrii asociaţiei, astfel încât pe data de 17.04.2014 debitul a fost lichidat. În ceea ce priveşte penalităţile, acestea erau în litigiu în justiţie, unele fiind prescrise şi altele neîntemeiate, motiv pentru care asociaţia a avut câştig de cauză. Din spusele administratorului, am aflat că operatorul are dreptul să sisteze furnizarea apei după 45 de zile de la emiterea facturii, ceea ce în speţă însemna după data 05.05.2014, dacă factura a fost primită în mod corect în ziua emiterii. Deci notificarea, purtând data de 01.04.2014, a fost prematură şi abuzivă. Abuzul a mers însă şi mai departe. Două blocuri din asociaţie au fost debranşate chiar înainte de Paşti şi doar intervenţia promptă şi energică a administratorului, care i-a demonstrat operatorului că factura a fost plătită, a făcut ca ele  să fie rebranşate în aceeaşi zi", a mai povestit acesta.

"După ce m-am convins că asociaţia mea nu are datorii, am considerat că notificarea a fost un accident şi că pericolul de a rămâne fără apă a fost îndepărtat. Însă aceeaşi situaţie s-a repetat în luna iunie şi în continuare. Astfel, a devenit evident că ameninţarea cu debranşarea şi chiar debranşarea cu mare uşurinţă, inclusiv a unor asociaţii care nu acumulează datorii, pentru întârzieri nesemnificative, care de altfel produc penalităţi, a devenit o practică a Apă Canal S.A. Galaţi", a continuat Liviu Coman Kund.

Potrivit expertului în administraţie publică, în aceste cazuri ar trebui să intervină autorităţile locale, care ar trebui să controleze modul de exercitare a dreptului de sistare de către furnizor, să medieze şi să soluţioneze litigiile dintre furnizori şi beneficiari şi să îi ajute pe gălăţeni să-şi încheie convenţii individuale de furnizare a apei.

"Un prim pas spre atingerea acestui ultim deziderat ar fi ca Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Serviciul Regional de Apă Galaţi” să modifice Regulamentul serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare al Operatorului Regional Apă Canal S.A. Galaţi, în sensul eliminării condiţiei nelegale ca asociaţia de proprietari respectivă să nu aibă niciun fel de datorii, condiţie suplimentară adăugată la condiţiile cerute de lege pentru încheierea convenţiilor individuale", a conchis Liviu Coman Kund.

AFLĂ DESPRE Campania VL "Apa noastră cea de toate zilele"

Citit 3543 ori Ultima modificare Miercuri, 08 Octombrie 2014 18:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.