De ce vom plăti mai mult pentru RCA în 2015

De ce vom plăti mai mult pentru RCA în 2015
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Preţul asigurării obligatorii auto se va mări cu 15-30 la sută * Transportatorii acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară că este mână în mână cu societăţile de asigurări


„Luxul” de a avea o maşină îi va costa pe gălăţeni din ce în ce mai mult, de la începutul anului viitor fiind anunţată o nouă scumpire a poliţelor de asigurare obligatorie auto (RCA). În funcţie de societatea de asigurări, gălăţenii vor scoate din buzunar cu 15-30 la sută mai mult decât au plătit în 2014. Această „bucurie” vine ca urmare a noilor norme în domeniul asigurărilor introduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Totul a plecat de la faptul că ASF a interzis companiilor de asigurări să mai acopere eventualele pierderi din obligaţiile ce le reveneau în baza contractelor RCA din primele de asigurare încasate la alte categorii de contracte. Măsura a venit după ce s-a constatat că unele firme de asigurări vindeau poliţe RCA „la preţuri fără concurenţă”, mult mai mici decât ale celorlalţi competitori, dar la modul real aveau pierderi, pe care încercau să le acopere din vânzarea altor tipuri de asigurări şi prin întârzieri mari la plata despăgubirilor.

Pe de altă parte, unele organizaţii ale şoferilor sau transportatorilor, precum Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), consideră că noua normă privind modalităţile de calcul ale RCA „este profund toxică pentru toţi şoferii şi foarte favorabilă pentru firmele de asigurări”. „Norma este toxică pentru că despăgubirile pe RCA vor fi calculate după alt algoritm de anul viitor, care ţine cont de aşa-zisa valoare reală din piaţă a maşinii. Astfel, sumele vor ajunge să fie calculate la cea mai mică valoare“, a explicat Cristian Munteanu, vicepreşedinte COTAR.

În opinia transportatorilor, ASF este mână în mână cu societăţile de asigurări şi practic instigă la majorarea tarifelor pentru poliţele RCA.

Mergând mai departe, transportatorii solicită înlocuirea inspectorilor de daune ai societăţilor de asigurări cu experţi tehnici. În Senat, se află, de altfel, propus un proiect de lege privind înfiinţarea unui Corp al Experţilor Tehnici Auto din România. Transportatorii susţin că inspectorii de daune nu au adesea nici experienţa, nici interesul, în calitate de angajaţi ai companiilor care ar trebui să plătească despăgubirile, unor expertize obiective faţă de cei ce ar trebuie să beneficieze de poliţele RCA.

Socoteala din drum şi poliţa RCA

Poliţele RCA, fără de care nici un şofer nu poate ieşi cu maşina pe stradă, au fost ani la rând o sursă de venituri facile pentru asigurători. După aderarea la României la UE, segmentul RCA s-a modificat însă foarte mult, iar riscurile pe acest tip de poliţe a crescut. Unele firme de asigurări au început să „rostogolească” o serie de pierderi sau să le acopere din alte tipuri de poliţe şi nu puţini sunt de părere că poliţele RCA au devenit pentru unele companii o bombă cu ceas.

Şoferii, la rândul lor, au dreptate să fie nemulţumiţi. Deşi nivelul de trai a bătut în ultimii ani pasul pe loc, iar ca urmare a crizei economice au scăzut atât veniturile unor categorii de şoferi, cât şi preţul de piaţă al autovehiculelor, poliţele RCA au avut în România un trend ascendent.

Potrivit datelor centralizate de ASF la sfârşitul trimestrului trei, pe piaţa RCA îşi desfăşoară activitatea 11 asigurători, valoarea primelor de asigurare subscrise fiind de peste 1,94 miliarde de lei, cu 11 la sută mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut! Asta deşi numărul contractelor de asigurare (5,37 milioane de contracte) a fost doar cu 4 la sută mai mare faţă de anul trecut. Una peste alta, la nivelul întregii pieţe, prima de asigurare medie anualizată a fost de 515 lei, cu trei la sută mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Prin urmare, strict din punct de vedere statistic, cu o scumpire de 15-30 la sută pentru anul viitor, poliţele RCA ar putea ajunge să coste, în medie, între 592 de lei în varianta mai optimistă şi 670 de lei în varianta mai pesimistă. Nemulţumirea care se acumulează în rândul şoferilor şi transportatorilor este tot mai mare, o dovadă în acest sens fiind şi protestele de stradă iniţiate zilele trecute de Asociaţia Societăţii de Service Auto Independente (ASSAI).

Cert este că asigurătorii, deşi au obligaţia de a-şi stabili tarifele poliţelor RCA astfel încât să garanteze îndeplinirea obligaţiilor în caz de accident, de multe ori, în goana după clienţi, nu au procedat aşa. Mai mult, criteriile în baza cărora se stabilesc primele de asigurare sunt contestate de unii şoferi, ele nereuşind să reflecte pe deplin calităţile conducătorilor auto şi, implicit, nici riscurile asociate lor. Prin urmare, un echilibru între interesele şoferilor şi cele ale companiilor de asigurări se poate recăpăta nu numai prin creşterea tarifelor la poliţele RCA, ci şi prin creşterea nivelului serviciilor oferite de asigurători, atât în ceea ce priveşte stabilirea primei de asigurare, cât şi a algoritmului de evaluare a riscurilor, a obiectivităţii expertizelor tehnice şi rapidităţii îndeplinirii obligaţiilor stipulate în poliţele de asigurare.

 

Valoarea daunelor suportate de asigurători

În primele nouă luni ale acestui an s-au înregistrat la nivel naţional 202.351 de dosare de daună, în scădere cu 10 la sută faţă de anul trecut, potrivit datelor ASF. Dauna medie plătită per total piaţă a fost în cuantum de 6.859 lei. Valoarea daunei medii plătite pentru daune materiale a fost de 5.266 lei, iar valoarea daunei medii plătite pentru vătămări corporale şi deces a fost de 63.308 lei.

Citit 4128 ori Ultima modificare Joi, 04 Decembrie 2014 17:27

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.