Evaluaţi acest articol
(17 voturi)
13 comentarii

* Nici măcar salariul mediu nu îţi acoperă toate nevoile legate de traiul zilnic şi educaţie


Într-un oraş în care până şi supravieţuirea e scumpă, puţini oameni îşi permit să trăiască decent. Multora dintre noi se pare doar că trăim bine, din cauză că am dus-o prost dintotdeauna, iar acum doar confundăm supravieţuirea cu viaţa bună. Nu trăim decent doar pentru că ne ajung banii de mâncare de la o leafă la alta şi nici pentru că, făcând economii la sânge, reuşim să nu acumulăm restanţe la întreţinere. Trăim decent atunci când ne permitem: să mâncăm sănătos, să ne tratăm la medici competenţi, în spitale curate şi dotate, să plecăm în concedii, să ne educăm, să ne îmbrăcăm bine şi, uneori, să ne mai şi cumpărăm câte cevam doar aşa, pentru că ne place. Iată cât ne costă.

Mâncarea costă cât un salariul minim brut

Costul coşului depinde mult de ceea ce mănânci. Un coş lunar - în varianta sa clasică -  ajunge la aproape 750 de lei de familie, dar conţine şi alimente îndoielnice din punct de vedere ale efectului asupra sănătăţii, cum ar fi untura sau margarina.

Iată cum arăta coşul în urmă cu câţiva ani, când încă se calcula oficial: făină - 3,99 lei/kg - 12,55 lei/lună; mălai - 3,99 lei/kg - 23,49 lei/lună; pâine - 3,5 lei/kg - 111,881 lei/lună; produse din pâine - 5 lei/kg - 2,5 lei/lună; paste - 6,5 lei/kg - 9,28 lei/lună; orez - 5,2 lei/kg - 7,29 lei/lună; fasole - 7 lei/kg - 14,721 lei/lună; cartofi - circa 1,2 lei/kg - 15,81/lună; morcovi - 2,5 lei/kg - 4,2 lei/lună; ceapă - 2 lei/kg - 5,048 lei/lună; murături - 5 lei/kg - 15,42 lei/lună; bulion - 10 lei/kg - 8,41 lei/lună; mere - 3 lei/kg - 9,252 lei/lună; citrice - 4 lei/kg - 2,244 lei/lună; conserve din fructe - 12,5 lei/kg - 8,7625 lei/lună; carne de vită - 25 lei/kg - 17,525 lei/lună; carne de porc - 23 lei/kg - 58 lei/lună; carne de pasăre - 13 lei/kg - 36,452 lei/lună; carne de oaie - 26 lei/kg - 12,315 lei/lună; preparate din carne - 30 lei/kg - 75,72 lei/lună; peşte proaspăt şi congelat - 12 lei/kg - 10,1 lei/lună; lapte - 4 lei/l - 59,44 lei/lună; iaurt - 6 lei/l - 4,2 lei/lună; telemea vaci - 20 lei/kg -21,95 lei/lună; telemea oi - 20 lei/kg - 14,618 lei/lună; brânză proaspătă şi smântână - 14 lei/kg - 13,81 lei/lună; ouă - 40 de bani/bucata - 16,8 lei/lună; untură - 8 lei/kg - 5,6 lei/lună; ulei - 5,90 lei/litrul - 17,7 lei/lună; margarină - 6 lei/kg - 3,366 lei/lună; zahăr - 3,5 lei/kg - 11,3 lei/lună; ciocolată - 39 lei/kg - 4,2 lei/lună; băuturi nealcoolice - 2,5 lei/litru - 5,957 lei/lună.

Un coş sănătos ar trebui să conţină o cantitate mult mai consistentă de fructe, legume şi peşte. Iar asta ar ridica măcar cu circa 150 de lei costul coşului lunar. Cu alte cuvinte, mâncarea sănătoasă pentru doi adulţi şi copilul lor de vârstă cel puţin preşcolară (în cazul bebeluşilor, hrana e mai scumpă) ar ajunge la peste 900 de lei pe lună.

Produsele de îngrijire personală

La produsele de igienă şi înfrumuseţare din gama premium nu avem acces oricum, dacă salariul nostru este de doar câteva sute de euro. Chiar şi dintre cele pe care ni le permitem, însă, n-ar trebui să le alegem automat pe cele mai ieftine, fără să ne documentăm înainte şi să citim etichetele. Nu de alta dar unele ne-ar putea face rău. La acest moment, un deo stick nu  costă, în medie, mai puţin de zece lei, şi fiecare membru al familiei are nevoie măcar de unul pe lună. Ar fi nevoie, în casă, şi de măcar două tuburi de pastă de dinţi pe lună, un săpun lichid, un gel de duş mare, plus alte articole de igienă diverse. Per total, un coş de igienă personală şi înfrumuseţare (cu vopsea de păr pentru doamne, demachiant şi altele) ajunge la măcar vreo 150 de lei pe lună.

Îmbrăcămintea bună, dar nu de fiţe

Când vorbim doar despre un trai decent, hainele create de mari designeri – fie ei şi români – nu-şi au locul în garderoba noastră, decât poate dacă le-am primit cadou de pe la vreo cunoştinţă bogată. Ar trebui însă musai să avem în şifoniere haine de bună calitate, pentru orice ocazie. Mai exact, ar trebui să ne permitem să purtăm cât mai multe ţesături cu conţinut mare de fibre naturale. Or, tocmai aceste haine, chiar fără semătura unor designeri cunoscuţi, sunt foarte scumpe pentru gălăţeanul de rând. Spre exemplu, o pereche de pantaloni bărbăteşti de bună calitate, fabricaţi în ţara noastră de întreprinderi cu tradiţie, ajunge şi la 200 de lei. De asemenea, cămăşile bărbăteşti costă şi ele măcar vreo 70 de lei sau 80 de lei, dacă sunt de calitate. Încălţările bărbăteşti costă măcar vreo 150 de lei perechea. Iar pentru doamne şi domnişoare, acestea sunt doar preţurile de pornire ale hainelor de calitate. Hainele copiilor costă la fel de mult ca şi cele ale adulţilor, chiar dacă sunt mai mici. Şi cum cu un rând de haine nu faci aproape nimic, e destul de clar că, în fiecare lună, ar trebui să ne putem cumpăra câte ceva de îmbrăcat. Ceva pentru copil, ceva pentru el şi ceva pentru ea înseamnă minim vreo 300 de lei. Poate chiar mai mult cu vreo sută de lei, dacă vorbim despre cumpărarea încălţărilor. Şi iarăşi am ajuns la cheltuieli de vreo jumătate de salariul minim lunar….

Educaţie – cărţi, studii, filme şi spectacole

Un om care trăieşte decent ar trebui să-şi permită să îşi adune propria bibliotecă de cărţi tipărite. E adevărat că aşa ceva se face în ani, nu peste noapte, pentru că se presupune că citim cărţile, pe măsură ce ni le cumpărăm. Cum însă chiar şi cele mai ieftine volume costă măcar vreo 15 lei, iar preţul mediu peste 30 de lei, nu-i uşor să-ţi cumperi şi să citeşti o carte pe săptămână, să spunem, pentru ea, pentru el şi pentru copil. Aici, tot am mai avea aici un ajutor din parte bibliotecii. Să presupunem că citim şi cărţi de împrumut. La muzică, e ceva mai complicat. Un CD sau un DVD cu muzică nu costă mai puţin de 30 de lei şi se ascultă destul de repede. Plus că ar fi nevoie de mai mult, dat fiind că membrii familiei – mai ales copilul – ar putea avea gusturile muzicale diferite. La filme, e de-a dreptul complicat, în Galaţi. Fie dăm cam 150 de lei să mergem la cinema în Brăila (preţul biletelor pentru trei, plus rovignetă), fie cumpărăm filme pe care să le vedem pe calculator, adică dăm vreo 30 de lei pe fiecare CD sau DVD cu filme. Evident, dacă n-am face ca majoritatea gălăţenilor care se educă piratând, pentru două filme pe săptămână, un CD nou cu muzică, o carte şi un spectacol, am scoate din buzunar 210 lei. Cu o vizită în familie la un muzeu şi cu biletele la un spectacol, am da cam 250 de lei pe lună.

Până acum, n-am pus la socoteală faptul că minim încă vreo 100 de lei se duc, pe lună, la şcoala sau grădiniţa copilului. Şi nu includem şi aici pregătirile, care ajung uşor la vreo 200-300 de lei pe lună. De asemenea, nu includem aici faptul că unul sau ambii părinţi şi-ar continua studiile universitare cu masterate sau doctorate, pentru care media lunară de plată ar putea ajunge la vreo 150 de lei pe lună.

Facturi şi transport

Cine are rată la casă, scapă din start de măcar vreo 500 de lei lunar din portofel. Apoi, vin hangaralele. În medie, o familie care are centrală termică ar consuma gaz de 100 de lei pe lună. Iarna consumul e mai mare, iar vara, mai mic. La întreţinere, factura pentru agent termic şi apă caldă ajunge chiar puţin mai mult. Apa rece e şi ea măcar vreo 80 de lei lunar. Plus încă vreo 20 de lei pentru cheltuielile pe scară. Plus 60 de lei energia electrică. Plus vreo 50 de lei, că să mai strică una alta, prin casă. Să nu uităm să socotim vreo 30-40 de lei pentru cablu şi vreo sută de lei pentru facturile la telefoanele mobile. Gălăţenii cu leasing la o maşină de familie tot dau vreo 300-400 de lei pe lună. Cine şi-a achitat deja maşina, dă măcar vreo 100 de lei pe lună pe benzină, în condiţiile în care nu se duce cu maşina decât până la serviciu (eventual aproape de casă) şi până la supermaketuri. Transportul în comun – pentru cine n-are maşină sau are nevoie şi de autobuz sau maxi-taxi, ajunge şi el la cel puţin 50 de lei lunar, numai pentru a merge la serviciu şi înapoi.

Hobby-uri

N-ar mai trebui să aducem vorba şi despre ele, cui toate că pasiunile ar trebui să facă parte din viaţa unui gălăţean, dacă acesta trăieşte decent. Or, toate hobby-urile presupun ceva cheltuială. Dacă eşti colecţionar, trebuie să investeşti în obiecte. Dacă eşti biciclist, dai bani pe bicicletă şi piese de schimb. Dacă îţi place să desenezi, îţi cumperi materiale. Oricum ar fi, fără măcar vreo sută de lei pe lună per membru de familiei nu scapi. S-au n-ai scăpa, dacă ai avea de unde da. Să mai pomenim şi despre o ieşire lunară în oraş? Ar ajunge şi ea la vreo 100 de lei, per familie, câtă vreme copilul e mic. După ce creşte, cresc şi cheltuielile cu distracţia.

Economii şi situaţii de urgenţă

Un control medical costă măcar vreo 70 de lei, iar un tratament stomatologic, spre exemplu, poate necesita mii de lei sau chiar mai mult. Nici alte controale nu sunt ieftine, mai ales dacă e nevoie de opinia vreunui medic din alte oraşe. În plus, ar fi nevoie şi de măcar vreo sută de lei pusă deoparte, lunar. Aşa, pentru zile negre. Pentru situaţia în care trebuie să-ţi ajuţi părinţii sau bunicii. Sau prietenii, dacă te roagă să-i sprijini.

Chiar şi cu salariul mediu, viaţa e grea

Dacă şi el şi ea ar câştiga salariul mediu – 1.706 lei de persoană, cu o cheltuială totală a angajatorului de 2.972 de lei per persoană – banii n-ar fi suficienţi pentru un trai decent. Ar fi nevoie de peste 2.000 de lei de persoană, ca să rămână şi un ban pentru concediu şi foarte, foarte puţin pentru economii. Or, puţini sunt gălăţenii care se bucură de asemenea salarii şi de un stil de viaţă care să-i mulţumească şi să-i menţină sănătoşi…

Imagine Monica Zanet (arhivă "Viaţa liberă")

Citit 10533 ori Ultima modificare Marți, 26 Mai 2015 13:31

13 comentarii

  • postat de Johnny Duminică, 04 Octombrie 2015 17:33 72.92.7.*** Link la comentariu
    0
    0

    Voi in Anglia doar mancati si platiti chirie la locuinta? Cu salariul minim in Anglia ca in majoritatea tarilor esti sarac.
    Saracia e saracie nu conteaza ca este in Anglia , Germania, Franta, SUA, etc.
    Ca sa traiesti decent chiar si in SUA iti trebuie castigul mediu sau mai mult.

    Raportează
  • postat de ICE....... Miercuri, 10 Iunie 2015 17:57 86.155.83.*** Link la comentariu
    0
    1

    auzi bunny,in ce anglie traiesti tu,nu platesti taxe in primul an,ha ha ha,ce va mai place shaorma si daca e asa km spui tu,ai ceva strans la ciorap,k doar esti in anglia,paduchiosi ce sunteti

    Raportează
  • postat de johnny Vineri, 29 Mai 2015 17:43 72.92.3.*** Link la comentariu
    1
    0

    In UK(Anglia) standardul de viata cu siguranta e mai mic decat in SUA.
    Eu nu stiu daca e normal ca doi oameni sau o familie cu un copil sa traiasca intr-un apartament de un bedroom.
    In America cei mai multi avem case iar spatiul mediu de locuit pe persoana este cred de trei ori mai mare decat in Anglia.
    Cu alte cuvinte ce ti se pare "boierie" in Anglia fata de Romania poate fi considerat neadecvat in alta tara ca si SUA.
    In SUA cu castigul minim/ora lucrand luna intreaga(168 ore) esti considerat sarac si practic nu ai o viata mai buna decat cineva din Romania care castiga salariul mediu.Este vorba de perceptie , de preturile locale,de individ,etc.

    Raportează
  • postat de Bunny Marți, 26 Mai 2015 19:35 92.26.164.*** Link la comentariu
    2
    5

    Observ ca lumea se contrazice pe subiectul salariului, traiul de viata , anglia , galati , romania etc
    Eu locuiesc in anglia de 2 ani si sa traeba e f simpla aici .
    in romania avem un salariu mediu ( nu minim ) si abia reuseam sa am timp si pt mine, abia reuseam sa am o viata , sa economisesc niste bani ??? nici vorba
    anglia ....in primul rand nu exista chirie de 500 lire si sa mai imparti cu cineva .
    depinde unde stai in anglia , in nord poti inchiria o casa cu 2 dormitoare , sufragerie ( ca in anglia sufrageria nu se pune ca si camera, in romania un ap cu 2 camere inseamna dormitor si sufragerie...in anglia inseamna 1 bedroom ) , baie , gradina , garaj , bucatarie mare, etc cu 400-500 lire pe luna . binenteles daca iti permiti stai singur ( cuplu ) sau stati 4 ( cu inca un cuplu ) .
    mai in centru angliei si londra chiriile sunt un pic mai mari si mai toata lumea imparte , nimeni nu sta singur .
    in sud chiirile sunt un pic mai mari decat in nord dar mai mici decat in centru .
    cu 400-500 iti inchiriezi singur sau cuplu 1 bedroom , mai pe romaneste un ap cu 2 camere ca la noi .
    daca esti singur , iti gasesti un studio flat lejer cu 200-300 lire , asta inseamna garsionera la noi .
    bun , sa trecem la munca ...salariu .
    in anglia salariu minim pe economie creste cam odata la 4-5 luni , in romania cand a mai crescut ???
    de exemplu acum e 6,5 lire pe ora , orice angajator care plateste mai putin de atat risca puscaria .
    si credeti-ma , aici toti fac puscarie...nu exista am bani, sunt smecher . legile sunt legi, lumea le respecta, nu sa auzit de evaziune, nu exista ANAF .
    acum depinde de job , experienta etc . de obicei odata ajuns aici cu experienta 0 , cateva luni esti platit cu 6,5 pe ora apoi poti sari la 7 pe ora sau 7,5...8 . cu ceva experienta salariile sunt intre 7 si 8,5 ( si vorbesc de joburile la munca de jos gen curatenie, hotel, chelner , etc ) primul an fiscal nu platesti taxe .
    de exemplu aici se lucreaza cu contract la ore, rar e ca la noi in romania cu program ...de la ora x pana la ora y si chiar daca se lucreaza asa , salariul tot la ora se calculeaza .
    de obicei pe saptamana se lucreaza maxim 42 de ore...cam toate contractele sunt intre 30 si 42 de ore, ce e peste se numeste ora suplimentara ( platita odata si jum sau dublu , depinde de companie ) .
    aici nimeni nu te obliga sa muncesti, angajatii au mai multe drepturi decat angajatorii . daca te simti rau si nu vrei sa vii la munca , suni " sick " si nu vi . daca patronul te da afara pt asta , ii este inchisa afacerea punct . nu se sta la discutie, nu te poate obliga sa stai la munca sau sa vii la munca ca nu are el oameni , e dreptul tau sa stai acasa .
    si acum vad ca tot faceti calcule...singur aici e un pic mai greu la inceput , dar apoi te pui pe picioare rapid .
    in 2 viata e ...viata . si sa ma explic .
    de exemplu luna mai are 31 de zile . 4 saptamani inseamna 7 zile ori 4 = 28 de zile . pana la 31 mai sunt vreo 3 zile .
    pe saptamana sa zicem ca faci 42 de ore ( ori 48 de ore daca lucrezi cu program ) , repet...daca nu vrei sa muncesti sambata sau duminica NU ESTI OBLIGAT, oricum sambata si duminica iei mai mult pe ora decat in cursul saptamanii , tura de noapte la fel..e mai mult .
    42 pe saptamana ori 4 saptamani egal 168 de ore , pt k mai avem si alea 3 zile in plus sa zicem ca mai adaugam inca 24 de ore si fac 192 de ore pe luna . bun, la faza asta faceti un calcul cate ore faceti voi in romania pe luna .
    192 de ore ori 6,5 ( am pus minimul pe economie ) egal 1248 lire pe luna, repet...primul an fiscal nu platesti taxe . daca esti singur , se duc vreo 200-300 pe chirie , 150 mancare etc etc pe luna si raman 798...hai sa zicem 700 ca poate mai bei o bere . deci 700 iti raman in buzunar , hai sa nu zicem 700, chiar si 500 . 500 de lire ii economisesti , 500 de lire la ora actuala inseamna 30 de mil . cati dintre voi puneti pe luna 30 mil deoparte ???? nici macar nu castigati pe luna atatia bani , dapai sa ii pui la saltea . si muncesti si mai putin decat in romania .
    daca sunteti 2 ...treaba sta muult mai bine . inmultesti cu 2...1248 ori 2 egal 2496 .
    si incepi sa scazi...minus 500 chiria daca stati numai voi ca boierii, apoi mancarea pe luna ca si cuplu nu sare de 200 si credeti-ma ca in astia 200 am pus si o bericica pt baieti si un machiaj pt fata ,o iesire in club , etc si raman 1700...hai sa zicem 1500 . pai 1500 de lire inseamna 90 de milioane . pe care ii pui deoparte .
    aaaa si ca sa nu mai vorbesc ca sunt joburi aici , doar sa nu vrei sa nu muncesti . si aici ai garantia unui job , nu stai cu frica ca daca iti pierzi jobul nu mai gasesti
    iar aici patronii cred in continuitate , nu vrea sa te piarda....negociaza salariul , numai ca sa te tina ( binenteles daca te tii de treaba )
    tot ce am zis si toate calculele credeti-ma ca sunt reale, le spune un om ce a pornit de jos in anglia , singur...apoi in 2 . ce a pornit de la un job de jos cu minim pe economie, ce stie ce inseamna cheltuieli singur dar si in 2 . si mai stie ca intr-o tara straina e mai respectat decat in propria tara, iar ce e pe la televizor...doar propaganda ieftina . toate calculele sunt facuta din propria experienta si nu numai, a multor prieteni si amici ce muncesc aici si observ cat muncesc, cat castiga si ce trai au . daca la inceput se pleca in strainatate doar pt a castiga bani si a veni in tara , acum nimeni nu vrea sa se mai intoarca...dece ?? romania e ca un cimitir ( poate ma voi intoarce cand trebuie sa ma ingroape ) dar in anglia si nu numai , in general in tarile dezvoltate economic , chiar poti avea un viitor atat tu cat si copiii tai .
    vorba multor oameni de diferite nationalitati.....anglia a creat un sistem in asa fel incat sa nu mori de foame, nu ai cum ...decat daca vrei tu . cu salariul minim aici poti plati chiria, manca, bea, distra si mai pui si un ban la saltea . in romania mori si cu un salariul mediu .
    sa ma scuzati pt greselile gramaticale dar avand multe idei in cap , graba, si tastatul de pe telefon sunt motivele . un singur sfat am pt toti romanii, faceti0va curaj si pasiti intr-o tara mai civilizata care va poate oferi o viata, un trai decent, un viitor .... va spune asta un om , un galatean , ce se saturase sa traiasca de pe o zi pe alta, sa fie bataia de joc a patronilor ce speculeaza ca nu sunt locuri de munca si nu ai unde sa te duci , muncesti de vii acasa rupt pe 2 bacnote de nu iti ajung nici sa te stergi la fund , lasa-ti tara asta si mai ales orasul asta mort si faceti0va un viitor acum cat mai puteti .

    Raportează
  • postat de pai da Luni, 25 Mai 2015 15:43 193.194.132.*** Link la comentariu
    0
    1

    @Andrei: corect, eu ceea ce vroiam sa explic este faptul ca doar din 1000 de lire pe saptamana nu te face sa te simnti "decent"++. Daca vii cu sotia/prietena si bugetul se dubleaza, intram in alte discutii (unele avantaje sau nu). Rocky facea referinta la chiria unei garsoniere in Galati la 100 de euro/luna, dar in Anglia sa stai la o garsoniera singur nu-i un lucru cu care se lauda toata lumea...

    Raportează
  • postat de Andrei Luni, 25 Mai 2015 15:32 79.116.206.*** Link la comentariu
    1
    1

    @"pai da": Ceea ce spui tu este partial adevarat, dar trebuie sa te contrazic in privinta chiriei: se gasesc si foarte multe chirii (in general oferite de indieni), care CU TOATE UTILITATILE INCLUSE, ajung la ~ 80 lire/saptamana si ai o camera a ta unde nu te deranjeaza nimeni. Nu trebuie decat sa cauti si crede-ma, vei gasi multe astfel de "ocazii" in Londra. Evident ca nici asta nu se cheama "trai decent" dar... pentru un om care este la inceput de drum in Anglia, poate fi imbietor.

    Raportează
  • postat de pai da Luni, 25 Mai 2015 12:55 193.194.132.*** Link la comentariu
    0
    3

    @rocky: deci, fara sa muncesti sambetele: ai 22zile lucratoare*40lire -> 880 lire adica cu acesti bani debia iti duci traiul. Ca sa compensezi un pic, mai bagi sa zicem 4zile*40 lire -> 160 lire. Deci in total 1040lire pe luna.
    De aici incepe distractia: cam 70 lire/saptamana te costa mancarea si necesitatile gen sapun, etc-> 70*4 -> 280. Donc, iti mai raman 760lire. Daca vrei sa iti inchiriezi ceva unde sa stai singur trebuie sa dai... 600lire+plata facturilor! Bun, asta fiind spusa, vei sta cu mai multe persoane intr-o casa/duplex.... cam 400-450 lire cu tot cu utilitati. Deci vei ramane exact cu 310 lire. Sa zicem ca folosesti metroul ca sa ajungi la serviciu: inca 100 lire pe luna, dar sa zicem ca preferi autobuzul:50 lire (un bilet este 1.5lire) -> Vei ramane cu aproximativ 260-210 lire.
    De aici in colo, va voi lasa sa faceti calculele avand in vedere ca 1 bucata bere este cam 3 lire, un film este 15 lire, tigarile de la araboi sunt 3.5 lire pachetul iar alea "bune" sunt 7lire... Vedeti ca nu am mentionat ce beneficii aveti la asigurarea medicala, nu mentionez ca daca veniti de 2 ori pe an in Romania, sar putea sa nu mai ramaneti cu nimic din agoniseala... Inainte de a pleca la incercat "norocul", informativa bine, ca nu peste tot sunt numai caini cu colaci in coada. Apropo, sa luati in calcul durata petrecuta in mijloacele de transport, sa nu fiti surprinsi ca faceti 2 ore pana la munca.
    Ce-i drept, dupa ceva timp (mai exact 3luni) puteti sa beneficiati de diferite scheme de asistenta sociala. Unii ajung sa castige astfel mult mai bine.. dar asta este o alta poveste!

    Raportează
  • postat de fara Productivitate nu vor fi salarii mari Luni, 25 Mai 2015 12:52 89.122.190.*** Link la comentariu
    5
    12

    Sunt angajator,am peste 250 de angajati. Imi doresc sa-i platesc cu 1000 de euro p-e luna,acesti bani ies din corelarea a trei probleme : afacere buna,organizare,munca de calitate.Afacerea buna este obligatia patronului,organizarea a directorilor (sefilo),munca a restului de angajati. In momentul de fata nivelul de pregatire a celor care vor sa conduca este foarte scazut.Muncitorii au un comportament ciudat,parca se bucura ca inginerul e slab,motiv sa frece manganu si asa afacerile merg prost.Castiga din aceasta ametealacompaniile straine care vin foarte pregatite,vand,crediteaza si apoi asteapta urmatoarea victima.Apa aerul si fraierul.Inca un pic de presiune gen antifrauda si tot mai multi intreprinzatori vor inchide. Articolul este bine facut pana la un punct. INTREBAREA ESTE CE TREBUIE SA FACI TU PENTRU CEI 2000 LEI.Atentie,nu numai o persoana (angajat) ci intreaga echipa. Mereu viu.Nimeni nu discuta despre PRODUCTIVITATE.Ne uitam in jurul nostru si vedem activitate de foarte proasta calitate...reparatiile strazilor,reparatiile instalatiilor,functionarii statului prin institutii,...vb de acele meserii la vedere. De unde bani daca nu e productivitate.Intrebatii pe cei care au lucrat afara cat muncesc ptr banii castigati.Romania nu v-a iesi din nebunia asta fara Productivitate.

    Raportează
  • postat de rocky Luni, 25 Mai 2015 11:10 193.230.156.*** Link la comentariu
    1
    5

    @pai da,
    In Anglia impozitul pe salar este progresiv, plata este saptamanala iar pe zi, la un salar minim de economie, poti sa ajungi sa castigi cam 50lire. Scazi impozitul de 12% si ramai in mana cu aproape 40lire. Din cele 5 zile lucratoare (la ei trebuie sa muncesti si a sasea zi ca sa o duci bine - si la noi patroni te pun sa muncesti 6 zile, unii chiar 7 i nu te platesc la ora, o alta smecherie made romania). Gandeste-e ca 6x40 inseamna sa ramai net cu vreo 240lire (cel putin). Din practica iti spun ca ramai si cu 300lire (net) dar trebuie sa muncesti 10 ore pe zi, 6 zile pe saptamana. Depinde si de natura jobului, una e sa hamalesti intr-un depozit, alta e sa culegi capsuni etc.
    Ma raportez in continuoare la o saptamana. Daca imparti garsoniera cu cineva, o zi de munca inseamna chiria saptamanala, iar cu cealalta zi de munca poti sa te duci la supermarket si sa te aprovizionezi pentru toata saptamana, strictul necesar. Daca esti mai hapsan, sa zic ca mai cheltui 20 de lire in plus, dar din cele 6 zile de munca, bani de pe 3 zile iti raman tie, sa-ti mai cumperi o toala sau sa pui ceva pentru vremuri grele. Poti sa faci asta in Romania ??? cu 1000lei ?? Sa fim seriosi. La noi un muncitor necalificat e incadrat cu salariu minim, aproape la fel ca un cadru didactic de scoala gimnaziala, la fel de ca o femeie de servici de la electrica, la fel ca un electrician intretinere si exploatare de la stat etc. Diferenta aproape ca nu exista, este nesemnificativa, salarial vorbind, si acum ii cred si eu pe tineri facebook de ce in scoala nu isi mai bat capul sa invete ceva.
    Asa comparativ, poate nu stiti, in Anglia, un muncitor calificat ia cam dublu salariului minim pe economie, cu cativa experienta. La noi nu e asa, de vreo 8 ani tot batem pasul pe loc la salarii.
    Eu cred ca daca la noi s-ar introduce notiunea de salar orar, cei care iau acum in mana 900lei, ar putea lua dublu, pentru ca sunt afaceri in Romania care merg bine iar patroni incaseaza pe luna 10000Euro la patru angajati cu adaosuri de peste 50%. Chiar daca pe patron un salariat il costa dublu fata cat ii da in mana, el ar putea da in mana lejer un 1500lei daca nu mai mult (depinde de domeniu). Daca ar fi salariu orar, lucrurile s-ar misca altfel, nu ai munci si sambata si duminica pe 900lei.
    Asa ca, hai sa nu ne imbatam cu apa rece.

    Raportează
  • postat de eu Luni, 25 Mai 2015 11:01 89.122.80.*** Link la comentariu
    3
    2

    era vorba de 1000 lire pe saptamana.

    Raportează
  • postat de pai da Luni, 25 Mai 2015 09:23 193.194.132.*** Link la comentariu
    1
    5

    @Rocky, vedem ca va pricepeti la treaba cu Anglia. Spuneti detalii legate de acea chirie intr-o casa in care mai stau alaturi de tine mai multe persoane..Sau explica te rog ce preturi se aplica in Anglia, in conditiile in care 1 bucata bere costa cam 3 lire, un mic dejun nu scapi fara 7 lire si ceva... Si din 1000 de lire trebuie intai sa iti platesti impozitul si vei ramane cu 800, ca sa ajungi la 1000 trebuie sa faci ore suplimentare sau sa lucrezi si sambata, si trebuie sa iti platesti urgent transportul (care nu este tocmai 1.5 Ron calatoria)... Si apoi la 1000 de lire pe luna in Anglia tot un fel de muritor de foame esti. Singura solutie este sa "strangi din buci", sa te zgarcesti si sa pui deoparte ceva si sa vii in tara dupa 5-7ani de truda, ca sa poti sa iti cumperi ceva in Romania.....

    Raportează
  • postat de Mickey Mouse Luni, 25 Mai 2015 09:23 5.13.147.*** Link la comentariu
    0
    13

    Nu exista acest termen,a trai decent,mai ales in Galati.Aici traiesc multi asistati social,deci sub pragul saraciei,niste salariati care abia se intretin din venituri(aici esti inclus si tu,autorule),deci la limita saraciei,proxeneti,talhari si hoti despre care numai trai decent nu poti sa spui ca duc.Basca asa zisi oameni de afaceri care se ocupa cu datul de tunuri plus politicieni corupti pana in maduva oaselor.Cat despre pensionari, majoritari in Galati,numai decent nu poti sa spui ca o duc cand trag apa la WC abia dupa ce mictioneaza de cateva ori,din ratiuni economice.Romania e groapa de gunoi a UE,iar Galatiul a ajuns haznaua Romaniei,asa ca mai "piano" cu decenta.

    Raportează
  • postat de rocky Luni, 25 Mai 2015 08:19 193.230.156.*** Link la comentariu
    0
    11

    Cu salariu minim in Romania nu poti sa traiesti decent. Deci, din start, cand ai un salariu de net de 1000lei (altii au si mai putin), trebuie sa fie proprietar de locuinta, pentru ca daca nu esti, ca sa platesti chiria din bani astia, scuzati-ma, dar mai bine iei drumul strainatatii. Nu ca si acolo ar fi cine stie ce dar, spre ex. in Anglia, cu un salar minim de 6lire ora, asta inseamna per saptamana cca. sau cle putin 1000lire, jumatate ii dai pe o chirie modesta si mancare, si restul iti raman de buzunar. Incercati sa faceti lucrul asta cu 1000 de lei in Romania, cand chiria unei garsoniere de doi lei, spre ex. in micro40, poate ajunge aprox. 100Euro/luna. Daca mai platesti intretinerea, deja poti sa mananci o paine pe zi, de restul ce sa mai vorbim. Asta e viata domnilor politicieni ????

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.