AFDJ Galaţi | Soluţii tehnice pentru navigaţia pe cel mai dificil sector al Dunării

AFDJ Galaţi | Soluţii tehnice pentru navigaţia pe cel mai dificil sector al Dunării
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi va finaliza luna aceasta procedura de atribuire prin licitaţie a contractului de derulare a proiectului „FAST Danube - Asistenţă tehnică privind revizuirea şi completarea studiului de fezabilitate, privind îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie, pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării şi studiile complementare”. Proiectul a primit, în luna iulie, „undă verde” din partea Comisiei Europene, pentru o finanţare de 5,25 milioane de euro, prin programul Conennecting Europe Facility (CEF). Proiectul se va derula pe o perioadă de 24 de luni şi va avea ca obiectiv identificarea unor soluţii tehnice în vederea asigurării condiţiilor de navigaţie pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării.

„Trebuie spus că e vorba de cel mai greu şi mai sensibil sector de navigaţie, pentru că, pe acest sector, hidromorfologia albiei Dunării suportă modificări majore an de an. Aici sunt zone în care Dunăre are şi peste 2 km lăţime, zone cu multe ostroave şi multe bancuri de nisip care îşi modifică poziţia. În prezent, pe acest sector sunt 12 puncte critice, în care apar blocaje pentru transportatori. Studiul pe care îl facem urmează să vină cu soluţii de lucrări hidrotehnice, lucrări care, împreună cu dragajele, vor asigura, sperăm noi, pe tot parcursul anului adâncimea minimă de navigaţie - 2,5 metri - recomandată de Comisia Dunării”, a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Piatra de încercare a proiectului FAST Danube, pe lângă soluţiile tehnice propriu-zise, va fi reprezentată de elaborarea studiului de impact asupra mediului şi obţinerea avizelor de mediu necesare derulării lucrărilor. „Pentru a obţine autorizaţia de construire, trebuie să ai aceste acorduri de mediu. Studiul de impact ne va arăta ce efecte ar putea avea aceste amenajări hidrotehnice asupra mediului şi se va elabora şi un studiu de evaluare adecvată, pentru a şti care sunt măsurile cele mai adecvate pentru diminuarea impactului asupra mediului. Va fi inclusiv un program de monitorizare, pentru că e un sector al Dunării aflat pe ruta de migraţie a sturionilor. Plus că, pe acest sector - şi la noi, şi la bulgar - sunt în jur de 50-60 de arii protejate conform programului Natura 2000. Prin urmare, procedura de mediu este foarte importantă, este o condiţie pentru a putea depune ulterior cererea de finanţare pentru derularea efectivă a lucrărilor”, a precizat directorul general al AFDJ Galaţi.

Proiectul FAST Danube ar trebui să se încheie până cel târziu în 2018, data limită de decontare a cheltuielilor eligibile. Odată documentaţia întocmită, se va depune cererea de finanţare prin Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare (POIM), iar lucrările efective pe sectorul româno-bulgar al Dunării ar putea începe spre sfârşitul anului 2019 - începutul lui 2020. Amenajarea sectorului româno-bulgar este unul dintre proiectele AFDJ Galaţi considerate prioritare, fiind inclus în MasterPlanul de Transport elaborat la nivel naţional şi care reprezintă baza pentru derularea viitoarelor investiţii.        

Citit 3405 ori Ultima modificare Joi, 24 Noiembrie 2016 17:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.