Evaluaţi acest articol
(17 voturi)
6 comentarii

Amenajarea navigabilă a râului Prut şi legăturile prin canale navigabile care s-ar putea face pe Vistula până la Gdansk ar asigura o nouă rută comercială spre Marea Neagră şi ar oferi o alternativă ieftină la transportul de mărfuri feroviar şi rutier. Recenta conferinţă pe tema acestui proiect, desfăşurată la sfârşitul săptămânii trecute, a demonstrat că există susţinere pentru această idee nu numai la nivelul autorităţilor publice gălăţene – Primăria şi Consiliul Judeţului Galaţi – ci şi la nivel naţional, mai multe ministere exprimând deja un prim punct de vedere referitor la acest proiect. Mai mult, această arteră navigabilă a devenit subiect de analiză şi la nivelul Comisiei Europene şi al altor instituţii internaţionale.  

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, o cale navigabilă între Galaţi şi Gdansk, prin amenajarea râurilor interioare Vistula-San-Nistru- Prut, în care ar fi implicate România, R. Moldova, Ucraina şi Polonia, poate lega Marea Baltică de Marea Neagră, ar reduce considerabil costurile transporturilor de mărfuri în Europa şi ar contribui la relansarea porturilor din zonă. Acest proiect a fost prezentat în premieră, în 1920, de Fundaţia Carol I, însă în prezent se vine cu un concept orientat pe o perspectivă mai amplă, „care încearcă să înglobeze coordonatele avute în vedere de proiectele anterioare, dar adăugând noi dimensiuni”, a precizat Petru Schipor, preşedintele Ekkou VP, o companie specializată pe furnizarea de servicii integrate pentru derularea unor investiţii ce s-a implicat în relansarea acestui proiect.
„Beneficiile ar fi multiple. Ca parte a dezvoltării coridorului Nord-Sud, se consolidează interconectarea şi integrarea economică a R. Moldova şi Ucraina în spaţiul UE, în paralel cu deschiderea unei noi rute de transport între România şi Polonia. De asemenea, în afară de navigaţie, am avea o serie de lucrări de prevenire a inundaţiilor, irigaţii, dar şi o serie de amenajări hidroenergetice. Nu în ultimul rând, din punct de vedere geopolitic, un astfel de proiect ar contribui la întărirea independenţei economice şi politice a Ucrainei şi Republicii Moldova şi strângerea relaţiilor cu spaţiul comunitar, obiectiv căruia inclusiv România îi acordă o mare importanţă”, a explicat preşedintele Ekkou VP, Pentru Schipor.
La rândul său, în calitate de reprezentant al administraţiei publice gălăţene, preşedintele CJ, Costel Fotea, a arătat că „realizarea unei „autostrăzi pe apă” care să traverseze întreaga Europă de Est pe direcţia nord-sud poate avea un impact major asupra dezvoltării comunităţilor noastre, vor optimiza fluxurile comerciale existente, iar pentru noi va fi un argument solid pentru a atrage noi investiţii directe şi de a crea noi locuri de muncă”. În acelaşi timp, preşedintele CJ a precizat că trebuie să fim realişti în promovarea acestui proiect, dat fiind faptul că pentru o astfel de investiţie va fi nevoie de sprijinul UE.
Acelaşi îndemn la conturarea „unui proiect realist şi viabil”, care să poată fi susţinut în atragerea de finanţare şi parteneri, a venit şi din partea reprezentanţilor ministerelor prezente la dezbatere: Ministerul Afacerilor Externe, Minister Mediului de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. Dar cele trei ministere şi-au manifestat deja sprijinul pentru acest proiect, în pregătirea acestuia urmând să fie cooptat şi Ministerul Transporturilor. S-au conturat deja o serie de paşi. Ministerul Afacerilor Externe va susţine prezentarea proiectului în cadrul unor reuniuni internaţionale, precum Atlantic Council, ce se va desfăşura, în 2018, la Bucureşti, dar şi în alte formate de parteneriat în care România este parte, inclusiv la nivelul UE. Ministerul Mediului de Afaceri are în vedere proiectul Galaţi-Gdansk în pregătirea unui plan mai amplu de vizează relansarea fostelor zone industriale, plan ce va fi prezentat în decembrie, iar Ministerul Dezvoltării şi Fondurilor Europene şi-a manifestat deschiderea în identificarea modalităţilor de finanţarea a unor componente din proiect prin intermediul fondurilor structurale.
Participanţii la dezbatere au convenit că următorul pas ce ar trebui iniţiat este cel al găsirii unei forme juridice în care toate părţile interesate să poată coopera în vederea realizării proiectului, cu obiective şi evaluări preliminarii într-o formă care să poată fi prezentate şi partenerilor străini. În acest sens, o primă întâlnire de lucru între reprezentanţilor mediului de afaceri şi cei ai ministerelor care pot sprijini proiectul este programată pentru săptămâna viitoare, la Bucureşti.

Citit 4966 ori Ultima modificare Duminică, 22 Octombrie 2017 17:03

6 comentarii

  • postat de florin Joi, 26 Octombrie 2017 19:04 5.13.163.*** Link la comentariu
    2
    4

    Dar totusi chiar care au fost marii experti mondiali care au participat la adunarea de la Galati?Si da cred ca aveti dreptate!Ce dracul sa mai grabim noi constructia coridorului 7 pan european!Europenii astia sunt cu capul !!!!!!Noi trebuie sa terminam planurile pe care ni le prezinta diverse firme obscure gen Ekkou VP!!Ce intercontinentare cu Nurnberg - Viena - Budapesta - Bratislava - Budapesta - Belgrad!!!!!Noi vrem sa intercontinentam Moldova si Ucraina!Noi suntem vai de mama noastra dar vrem sa intercontinentan Ucraina si Moldova!!!!Si apoi mai specialistilor cite barje vor opri la Galati sa opereze si pe unde va pleca marfa din port in tara???Care este rolul Portului Galati in aceasta schema????De unde stim ca barjele nu se vor opri la Constanta?????Hai sa cumparam 10 autobuze noi,sa reparam strazile ,trotuarele si sa stringem ciinii de pe strada !Dupa care unul ca marele politician Fotea poate sa gindeasca cai verzi pe pereti!Pa

    Raportează
  • postat de @ florin Miercuri, 25 Octombrie 2017 11:12 77.243.183.*** Link la comentariu
    3
    4

    bai habarnistule , nu vrei tu sa lasi niste experti internationali sa se pronunte asupra viabilitatii proiectului ?!!

    Raportează
  • postat de florin Marți, 24 Octombrie 2017 18:38 5.13.163.*** Link la comentariu
    4
    5

    "Nimic nu se poate pentru Galati nu-i asa mai juliene?"Daca nu eram asa de reticenti (si implicit nedoritori de MUNCA) acum aveam tunel si mii de vizitatori care veneau la Galati.''Pentru Galati se putea ca Parcul Industrial sa functioneze la ora aceasta!Dar Parcul Industrial a fost administrat extraordinar de Stan avind un singur salariat si ala bineinteles DIRECTOR !Deci noi nu avem Parc Industrial,nu avem Zona Libera functionabila la capacitate maxima,nu folosim Dunarea la capacitate maxima,nu folosim portul la capacitate maxima etc!!!!!!!1Dar ne gindim la Prutul navigabil!Si cine atrage atentia ca acest plan impreuna cu tunelul sunt scuzati-ma timpenii cu t mare are ceva impotriva dezvoltarii!!!!!!!!!!!Nu dorim sa muncim !!!!!Suntem reticenti!!!!!!!Eu unul ma mai mir cum ziaristii galateni mai pot scrie despre aceste planuri asa zis marete!OARE DE CE NU AVEM NIMIC?CINE LA OPRIT PE STAN SA FACA ACELE PASARELE ?EL NU A FOST IN STARE SA CONSTRUIASCA CITEVA PASARELE SI CONSTRUIA UN TUNEL????????????

    Raportează
  • postat de de ce nu avem nimic Luni, 23 Octombrie 2017 14:23 89.122.189.*** Link la comentariu
    8
    5

    Daca nu eram asa de reticenti (si implicit nedoritori de MUNCA) acum aveam tunel si mii de vizitatori care veneau la Galati.
    De ce nu avem tunel?

    Raportează
  • postat de Nimicurile Galatiului Luni, 23 Octombrie 2017 13:51 156.67.106.*** Link la comentariu
    1
    15

    Nimic nu se poate pentru Galati nu-i asa mai juliene? Sau mai bine zis...nimic nu se vrea a se putea pentru Galati (si asta numai din cauza voastra a mintilor inguste care ati fost tot timpul contra acestor proiecte, voi cei ce ati fost tot timpul setati pe "fantasmagorii", pe "povesti". Inompetentilor, sarlatanilor.

    Asa au exista unii si cand unele voci au spus ca omul ar putea zbura si s-a ajuns pana la urma la inventia avionului si la automobil si la multe altele, dar si atunci au fost voci contrare (poate nu chiar de nivelul golaniilor pe care le faceti voi gasca zevzecilor, golanilor care injura pe toti cei ce vin cu o idee, cu un proiect). Capete seci ce sunteti. Capete patrate cu minti inguste.

    Lasati naibii sa se realizeze proiectele si nu mai veniti voi cu bascalia voastra golaneasca expirata.

    Altii au realizat si tuneluri, altii chiar au "inventat"/sapat pana si fluvii/artere fluviale ce nu existau inainte, deci s-a putut la altii numai voi cretinii cu minte ingusta nascut in mocirla Galatiului vreti sa va pastrati in continuare mocirla, gunoiul si de aceea bagati strambe si luati in zeflemea, in bascalie orice s-ar propune a se face pentru orasul Galati. Cretinilor. Nu va intrebat naibii de ce s-a depopulat Galatiul? Pai cand vede lumea ca nu se poate face nimic cu voi in Galati, pai si-au luat multi lumea-n cap si au plecat din mocirla asta in care va place voua sa va scaldati, mocirla/subdezvoltare in care va place voua sa traiti.

    De cum incearca unii sa relanseze niste idei, niste proiecte, niste sperante prin astfel de articole in care se prezinta astfel de proiecte cum rasariti si voi bezmeticii care comentati contra doar de dragul de a va baga in seama, ca musca-n lapte.

    Pentru voi bezmetecilor nimic nu se poate si nimic nu este posibil a se face pentru Galati. Pai daca voi populati Galatiul cu oracaielile voastre dezgustatoare...

    Raportează
  • postat de julien Luni, 23 Octombrie 2017 10:08 5.13.239.*** Link la comentariu
    18
    10

    asa ceva tine de domeniul sf-ului.seamana putin cu tunelul pe sub dunare.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.