Evaluaţi acest articol
(35 voturi)
7 comentarii

UPDATE | Grupul Damen a anunţat, în mod oficial, încheierea contractului cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), privind achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni la Şantierul Naval din Mangalia - Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Aceasta este una dintre cele mai mari tranzacţii din industria navală.

Primele informaţii privind procesul de negociere au circulat în industria navală încă din cursul lunii iulie, însă pentru finalizarea tranzacţie era nevoie de acordul statului român. "Autorităţile române din domeniul concurenţei au aprobat tranzacţia avută în vedere. În plus, se organizează reuniuni constructive cu Guvernul României, privind viitoarea cooperare în Şantierul Naval de la Mangalia şi dezvoltarea industriei construcţiilor navale din România", se arată într-o informare transmisă ziarului "Viaţa liberă" de Damen Shipyards Group.

Şantierul naval din Mangalia este o societate-mixtă, în care Daewoo şi statul român deţin cote de 51, respectiv, 49 la sută din companie. Prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni, Grupul Damen, care deţine şi Şantierul Naval de la Galaţi, devine principala forţă din industria navală românească.

Chiar dacă nu au fost furnizate cifre oficiale privind valoarea tranzacţiei, potrivit evaluărilor din industria navală se estimează că, în urma vânzării pachetului majoritar de acţiuni la Şantierul Naval din Mangalia, Daewoo a obţinut o sumă de 50-80 milioane de euro.

Completare strategică a portofoliului

"Odată cu achiziţionarea cotei majoritare în Şantierul Naval din Mangalia, Damen face un pas important în consolidarea activităţilor sale internaţionale de construcţii navale şi reparaţii navale. Şantierul Naval Mangalia este situat pe coasta Mării Negre. Şantierul are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei docuri uscate cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de acostare de 1,6 kilometri. Docurile, cu o lăţime cuprinsă între 48 şi 60 de metri, vor asigura Damen capacitatea de a construi cele mai mari nave şi structuri maritime. Ca atare, această achiziţie reprezintă o completare strategică a portofoliului actual al şantierului naval al Damen", se menţionează în informarea remisă redacţiei.

"De când s-a alăturat Damen, în 1999, Şantierul Naval de la Galaţi a dezvoltat un proces de producţie foarte eficient, concretizat în sute de nave şi structuri. Expertiza în construcţii navale şi managementul lanţurilor logistice au fost baza unora dintre cele mai importante livrări ale Damen de până acum, asigurând diversificarea portofoliului de produse la nivel de grup. Prin achiziţia Şantierul Naval Mangalia, Damen va avea cele mai mari două şantiere navale din grup foarte aproape unul de altul", precizează reprezentanţii Damen.

Din culisele afacerii

Daewoo Shipbuilding a început discuţiile privind vânzarea încă de anul trecut. Măsura a venit după ce Korea Developement Bank (KDB), cel mai mare acţionar al concernului Daewoo, a cerut vânzarea sau lichidarea şantierului de la Mangalia, ca parte a unui plan mai amplu de redresare, în condiţiile în care grupul coreean înregistra pierderi operaţionale de peste 2,5 miliarde de dolari. KDB deţine o participaţie de 31,46 la sută la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, iar aceasta din urmă controlează pachetul majoritar de 51 la sută la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). După cum am arătat, celălalt acţionar semnificativ este statul român, care deţine o participaţie indirectă de 49 la sută.

Şantierul din Mangalia, deşi cel mai mare din România, se confruntă cu mari probleme financiare, din cauza lipsei de comenzi, generate de schimbările de pe piaţa navală internaţională. Potrivit Ministerului Finanţelor, şantierul din Mangalia a înregistrat în 2016, la o cifră de afaceri de 2,05 miliarde de lei (457 milioane de euro) şi 2.057 de angajaţi, pierderi de 483,9 milioane de lei (107 milioane de euro). Ce-i drept, nici Şantierul Naval Damen Galaţi "nu s-a simţit prea bine" în 2016, tot pe fondul fluctuaţiei comenzilor, dar la o cifră de afaceri de 548 milioane de lei (121 milioane de euro) şi 2.253 de angajaţi, a obţinut, totuşi, un profit de 1,1 milioane de lei.

Oricum, dacă la Galaţi s-au asigurat câteva contracte importante pentru perioada următoare, situaţia la Şantierul Naval Mangalia rămâne incertă. Şantierul gălăţean a făcut faţă crizei de pe piaţa navală mizând mai mult pe navele speciale. N-ar fi exclus ca Damen să aibă în vedere o strategie asemănătoare şi pentru şantierul din Mangalia. Asta însă ar putea însemna şi o competiţie internă între şantierele Damen din România, iar o miză imediată ar putea să o reprezinte chiar contractul de 3,6 miliarde de lei pentru construirea a patru corvete militare pentru misiuni în Marea Neagră.


Autorităţile române şi-au dat acordul! Grupul DAMEN a achiziţionat pachetul majoritar de acţiuni la Şantierul Naval din Mangalia | Grupul Damen a anunţat în mod oficial încheierea contractului cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) privind achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni la Şantierul Naval din Mangalia - Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI).

Aceasta este una dintre cele mai mari tranzacţii din industria navală. Primele informaţii privind procesul de negociere au circulat în industria navală încă din cursul lunii iulie, însă pentru finalizarea tranzacţie era nevoie de acordul statului român.

”Autorităţile române din domeniul concurenţei au aprobat tranzacţia avută în vedere. În plus, se organizează reuniuni constructive cu Guvernul României privind viitoarea cooperare în Şantierul Naval de la Mangalia şi dezvoltarea industriei construcţiilor navale din România”, se arată într-o informare transmisă ziarului „Viaţa liberă” de Damen Shipyards Group.

Şantierul naval din Mangalia este o societate-mixtă, în care Daewoo şi statul român deţin cote de 51, respectiv, 49 la sută din companie. Prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni, Grupul Damen, care deţine şi Şantierul Naval de Galaţi, devine principala forţă din industria navală românească.

Vom reveni cu amănunte.

Citit 28480 ori Ultima modificare Duminică, 12 Noiembrie 2017 02:13

7 comentarii

  • postat de Ariciul jr Vineri, 24 Noiembrie 2017 02:15 83.70.243.*** Link la comentariu
    0
    1

    @Salariat
    damen a facut achizitia santierului Mangalia tocmai pentru a achizitiona pierderile care sunt DEDUCTIBILE in cadrul grupului, in caz ca nu te-ai prins!
    Deci, daca pretul actiunilor este SUB pierderile acumulate (adica...€1miliard), mai ales in conditiile in care santierul este..solvent, vedem ca aceasta achizitie (teapa!) este un caz clasic de de-valuare, un dosar care poate fi aruncat lejer pe masa lui Vestager in Bruxelles, ca le arata ea branzarilor si guvernantilor cum se fac evaluarile!

    In al doilea rand, santierul Mangalia era principalul competitor al lui damen pentru contractul de la..guvern pentru productie nave militare, competitor care a fost inlaturat prin achizitie la pret sub 5% din pretul contactului care vine de la guvern!De ce este asta in regula pentru autoritarea romana anticompetitie si gubernul roman?!

    Raportează
  • postat de Salariat Marți, 14 Noiembrie 2017 18:18 188.173.170.*** Link la comentariu
    0
    1

    Dacă analizam aceasta afacere vom constata ca privatizarea șantierul a fost o afacere păguboasa pentru statul român. Pierderile înregistrate an de an au dus la acumularea unor datorii de peste 1 miliard de dolari. Statul român a vândut în urma cu 20 de ani 51% din acțiuni pentru aproximativ 50 milioane de dolari. Azi rămâne cu o datorie colosala, halal afacere.

    Raportează
  • postat de Shindan Duminică, 12 Noiembrie 2017 12:27 5.13.238.*** Link la comentariu
    6
    0

    Parca vad ca ne iau astia porturile si nici la Shengen nu aderam . Apropo de Shengen ... De ce ne trebuie noua Shengen pana la urma ? Iar daca prin absurd intram , ne vom mai nui romani ?

    Raportează
  • postat de Ion Vasile Vineri, 10 Noiembrie 2017 21:08 89.20.181.*** Link la comentariu
    4
    23

    Ce (...) o sa ia galatenii ca toata productia se va tranfera la Mangalia un santier mult mai modern decat cel de la Galati....ca sa nu vorbim si de oameni.....

    Raportează
  • postat de Floridorin Nisipeanu Vineri, 10 Noiembrie 2017 16:35 178.138.96.*** Link la comentariu
    3
    6

    Sunt unii care cred că Olanda se opune ca România să adere la Shanghen pt ca vrea portul Constanta,dar cu Șantierul Naval Mangalia a făcut un pas,dar si principal șantier naval în Marea Neagră,are si in Ucraina pe Nicolaev,,,

    Raportează
  • postat de Hristudor Istrate Vineri, 10 Noiembrie 2017 15:36 89.20.181.*** Link la comentariu
    4
    10

    Ce slugi au fost la asiatici,da o sa vada si ce le va fii si batavilor.....ha..ha
    Cred ca o sa se dea in gat fiecare cu fiecare perfect ce le place olandezilor....ha...ha...

    Raportează
  • postat de Vai de capul lor ! Vineri, 10 Noiembrie 2017 13:31 185.93.183.*** Link la comentariu
    7
    29

    Nu stiu ce ii asteapta pe mangalioti !

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.