O şcoală neadaptată realităţii îşi pierde învăţăceii

Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Când vine vorba despre proiecte şi programe în Educaţie, România stă foarte bine! Politicieni de toate culorile ies în faţă cu ditai catastifele pentru a-şi prezenta minunatele soluţii pe care le-au identificat pentru a face învăţământul cât mai roz. În realitate, după încă un an în care s-a învăţat când faţă în faţă, când online, situaţia rămâne în continuare gri. Mult cântata digitalizare a şcolilor a mărit cumplit distanţa dintre învăţământul de la oraş şi cel din mediul rural. Ce nu se putea vorbi până acum de egalitate de şanse, dar acum diferenţele vor fi ca de la cer la pământ! Poate nu vorbim de mulţi copii în satele unde nu există semnal şi nu s-au putut face ore online. Iniţial s-a crezut că s-a găsit o soluţie: profesorii au alergat din poartă în poartă cu lecţiile scrise pe foi. Însă orice om îşi poate da seama că hârtiile respective, fără explicaţiile unui profesor, nu au avut nicio valoare. Nici măcar cei care au beneficiat, de bine, de rău, de cursuri online nu se pot lăuda că au înţeles tot ce le-au explicat profesorii, darămite mâna aceea de copii din cătunele care nu au uneori nici măcar curent electric, d-apoi acces nelimitat la internet şi mijloacele cu care să se conecteze.

Însă o altă problemă rămasă în aer şi nerezolvată de zeci de ani rămâne cea a conţinuturilor disciplinelor studiate. Ne plângem în fiecare an că nu se mai învaţă ca în trecut, că examenele sunt din ce în ce mai simple, dar procentele de promovare din ce în ce mai scăzute. Însă nu se face nimic pentru accesibilizarea cunoştinţelor. Dimpotrivă. Bieţii elevi sunt consideraţi un soi de sac fără fund. V-aţi uitat de curiozitate în manualele de gimnaziu la Fizică şi Chimie? Discipline frumoase şi utile, de altfel, dar făcute acum greu de digerat chiar şi pentru elevii de nivel mediu, pentru că în programă au fost înghesuite cunoştinţele care altădată se făceau în primii ani de liceu.

Un alt aspect ar fi cel al relevanţei acestor cunoştinţe în raport cu realitatea în care trăiesc copiii noştri. O realitate care face ca prăpastia dintre generaţii să fie astronomică. Motiv pentru care ar trebui să ne adaptăm noi, nu să-i tragem pe ei înapoi cu ani lumină. Pentru că o şcoală care nu se adaptează realităţii şi rămâne captivă în trecut riscă să-şi piardă învăţăceii.

Citit 1210 ori Ultima modificare Luni, 28 Iunie 2021 21:49

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.