Şi nedescentralizaţi, şi cu banii luaţi!

Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Ministerul Transporturilor a semnat, recent, protocoale de colaborare între CNAIR, compania de drumuri aflată în subordinea sa, şi reprezentanţii mai multor consilii judeţene din ţară. Cum toţi semnatarii protocoalelor au fost membri ai aceluiaşi partid, informaţiile ajunse în spaţiul public au anunţat un triumf epocal.

Prezent la reuniune, preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea, şi-a pus semnătura pe trei documente, care vizează un drum expres între Galaţi şi Călăraşi (cu o conexiune la Autostrada A2), un drum de legătură între viitoarea Centură Mare a Galațiului și drumul expres Galați - Brăila, precum şi modernizarea a 40 de kilometri din DN 25, între Galați și Tudor Vladimirescu. Cum Galaţiul a fost văduvit de infrastructură decenii la rând, existenţa acestor şosele ar fi extrem de utilă şi ne-ar ajuta să mai recuperăm câte ceva din diferenţele de dezvoltare faţă de judeţele din vest.

Întrebarea este cum vor fi finanţate drumurile, pentru că acesta este capitolul la care Galaţiul a suferit maxim până acum. Iar aici încep incertitudinile. Sub umbrela unei presupuse descentralizări, ministrul Grindeanu a pasat realizarea studiilor de fezabilitate şi a documentaţiilor tehnice în curtea consiliilor judeţene, care le vor şi plăti, sub promisiunea că sumele cheltuite vor fi recuperate din fonduri europene.

Dacă aruncăm o privire pe reţeaua TEN-T (şoselele de care Europa este interesată), se observă uşor că niciunul dintre drumurile nou "descentralizate" nu figurează pe harta finanţărilor de până în 2042! Şi nu e vorba numai de Galaţi, ci de toate celelalte investiţii, care par hilare privite din curtea noastră (gen centura "faimosului" oraş Băbeni), aşa cum probabil li se par altora cele trei şosele dorite de Galaţi.

Cum fonduri europene nu vor exista, iar parteneriatele public-private sunt o himeră în România, singura posibilitate de finanţare ar fi bugetul naţional. Acesta însă tocmai "ne-a spus" că n-are bani nici pentru documentaţii, cu atât mai puţin pentru investiţiile propriu-zise. "Expresul de Călăraşi" ar costa cam 500 milioane de euro, aşa că e aproape exclus din start, dar putem spera măcar la unul din celelalte două, cu valori ceva mai "umane", de sub 100 milioane de euro fiecare. Dacă însă ne amintim de când tot visăm la cele 100 milioane de euro pentru aeroport, tare mi-e că dăm banii din mână pe descentralizarea de pe gard. Sau, ceva mai popular, vom rămâne şi nedescentralizaţi, şi cu banii luaţi!

Citit 1777 ori Ultima modificare Luni, 14 Februarie 2022 23:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.