Prețul carburanților – mai feliem sau lăsăm așa?

Prețul carburanților – mai feliem sau lăsăm așa?
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Săptămâna trecută, ministrul de Interne, Lucian Bode, spunea că Guvernul „nu exclude reducerea accizei la carburanți”. Ieri, a ieșit „pe post” Marcel Ciolacu, spunând că „trebuie venit cu o plafonare clară a prețului la carburanți”. Se pare că Guvernul încă nu știe ce să facă, pentru că cele două măsuri vehiculate sunt ca merele cu perele. Poate seamănă, dar nu sunt același lucru.

Între timp, șoferi din mai multe orașe s-au mobilizat și au început proteste la diverse benzinării, încercând să le determine să micșoreze prețurile ajunse la cifre inimaginabile în urmă cu un an. Însă modalitatea de protest pe care au ales-o aceștia – alimentează de un leu, doi și apoi plătesc cu cardul – nu are șanse reale de reușită și nici impactul economic așteptat de șoferi. Sumele pe care le pierd benzinăriile-țintă din comisioanele plătite pentru operațiuni prin POS sau din blocarea temporară sunt ca niște picături în ocean.

Este cam ca atunci când, nervos pe soartă și pe viață, te duci cu o sacoșă de monede la bancă, să plătești o rată. Se uită urât la tine, îți zic ceva printre dinți de sfinți și de toate alea, dar până la urmă, tot încasează. Așa și cu benzinăriile și cu protestele la pompă.

Revenind la... mere și la pere, trei universitari din București și Cluj au publicat recent studiul „Politicile eronate ne scumpesc viața”, în care se arată că, oricât de gravă ar fi situația pe o piață, controlul prețurilor de către guvern o va agrava pe termen lung. Conform autorilor, statul român joacă prost în trei domenii: locuințe, energie și combustibili. „Taxele și accizele aplicate producției, distribuției și comercializării carburanților în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatorii finali. Acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru). Nu mai puțin de 39% din sumele plătite pentru benzină, respectiv, 36% din cele pentru motorină merg către bugetul de stat în contul TVA și al accizelor”, se afirmă în studiul citat. Prețul carburanților influențează prețul tuturor celorlalte produse de pe piață, creșteri care, la rândul lor, influențează cursul de schimb utilizat la calcularea accizei. Avem, deci, un cerc vicios, remarcă autorii studiului.

Soluția celor trei universitari o reprezintă reducerea accizei la carburanți și a taxelor pe energie, măsură care ar avea un efect net pozitiv asupra economiei românești.

Oare se hotărăsc odată și „specialiștii” din Guvern?

Citit 1325 ori Ultima modificare Luni, 20 Iunie 2022 19:35

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.