Abia acum se vede în cifre efectul haosului din învățământ, determinat de o reformă aplicată vai de capul ei, cu schimbări pe ultima sută de metri, dar şi de desfăşurarea şcolii online în anii de pandemie.
Conform "Raportului privind starea învăţământului preuniversitar 2020-2021", publicat de Ministerul Educaţiei, rata de absolvire a gimnaziului în 2021 a fost de numai 66 la sută, cea mai mică din ultimii 17 ani. Adică, mai concret, unul din trei elevi din România nu a reuşit să termine opt clase. Ca punct de reper, trebuie menționat că, în perioada 2012-2019, rata de absolvire a fluctuat între 80 şi 85 la sută, deci cea din 2020-2021 s-a prăbușit pur şi simplu, mai ales în mediul rural, unde a ajuns la numai 53,8 la sută, spre deosebire de urban unde a atins 78,5 la sută.
Dar haideţi să vedem din cine este alcătuită, de fapt, generaţia incriminată, din vara anului 2021. Elevii acesteia au intrat în clasa pregătitoare în anul şcolar 2012-2013, deci sunt cobaii unei reforme care-şi culege astfel roadele. Dacă vă mai amintiţi, este generația care a început școala fără Abecedar pe bancă în prima zi, aşa cum s-a întâmplat şi cu manualele până în clasa a VIII-a. Aceşti elevi nu şi-au primit manualele pe bănci la debutul şcolii în niciun an din cei nouă, câţi au petrecut pe băncile şcolii generale. Mai mult decât atât, ei sunt generaţia care a fost testată la nivel naţional din doi în doi ani (evaluările naţionale de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a), pentru a se stabili din timp un plan de redresare şi de recuperare. Care a fost rezultatul atâtor tone de hârtie cheltuite pe testare? Aproape zero! Cifrele arată că toate aceste evaluări s-au făcut de formă, fără a avea vreun rezultat în progresul şcolar al elevilor.
Pe de altă parte, elevii care au terminat clasa a VIII-a în 2021 sunt cei care au petrecut ultimii doi ani de gimnaziu la şcoala online, din cauza pandemiei. Pentru cei din oraş, care totuşi au avut cât de cât conexiune la internet, pierderea a fost totuşi mai mică. Rata de absolvire, însă, a fost de 78,5 la sută, comparativ cu anul anterior, când a fost de 100 la sută. Însă pentru copiii din mediul rural, unde fie n-au avut tablete sau telefoane, dar mai ales n-au avut conexiune la internet, şcoala online s-a dovedit un dezastru şi aproape jumătate dintre copiii care au avut atunci vârsta pentru clasa a VIII-a au legat şcoala de gard.