Şosele ucigaşe

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Aproape nu e săptămână să nu se petreacă vreun accident grav de circulaţie pe drumurile din judeţul Galaţi, fie ele naţionale sau judeţene. De cele mai multe ori, imprudenţa conducătorilor auto şi cea a pietonilor sunt de vină pentru tragediile care urmează, dar nu e de neglijat, în această ecuaţie a morţii, nici starea precară a drumurilor. Şi, dacă în ceea ce priveşte drumurile naţionale, situaţia este, să spunem, satisfăcătoare, la cele judeţene stăm de la acceptabil la foarte prost.

Ieri, în şedinţa Comisiei de Dialog Social de la Prefectură, s-a recunoscut, poate pentru prima oară, că între 10 şi 20 la sută din carosabilul drumurilor judeţene este într-o stare improprie desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă. Ce înseamnă asta? Pe româneşte, că asfaltul - sau ce a mai rămas din el - pe tronsoanele respective de drum este atât de prost, încât orice călătorie se transformă într-o cursă cu obstacole. Ştiţi cu toţii, mai ales dacă aveţi rude ori proprietăţi la ţară, cam ce înseamnă drum impropriu circulaţiei: craterele sunt atât de dese, că practic nu ai cum să le ocoleşti; orice viteză mai mare de 25-30 de km la oră este egală cu moartea sigură, fiindcă este evident ce înseamnă să iei o groapă, în viteză, fără posibilitatea de a redresa maşina pe loc plan. Printre localnici, cei mai mulţi ştiu care sunt zonele cu risc şi le ocolesc - deşi asta poate însemna un drum mai lung, un consum mai mare de timp şi combustibil. Dar, pentru un conducător auto care doar traversează judeţul nostru, linia şerpuitoare de pe hartă se poate transforma fără niciun avertisment într-o capcană a morţii. Şi degeaba mai înjură omul cu foc la mijlocul unui asemenea drum, de cele mai multe ori întoarcerea e imposibilă. Dacă adăugăm la acestea şi condiţiile climaterice şi de vizibilitate specifice sezonului, coşmarul devine de nesuportat: nu poţi şti ce se ascunde sub apă, poate fi o simplă adâncitură în asfalt sau un crater de dimensiuni respectabile.Iar consecinţele nu sunt greu de anticipat. Mai adăugaţi şi comportamentul de multe ori riscant al co-participanţilor la trafic - depăşiri în viteză, în curbă sau peste linia continuă, forţări ale trecerilor la nivel cu calea ferată etc - şi veţi avea un tablou complet al condiţiilor de drum.

Să nu uităm şi un alt aspect, de asemenea menţionat în nota de informare adresată prefectului de către Serviciul Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Galaţi: marcajele rutiere sunt incomplete, inadecvate sau chiar lipsesc cu desăvârşire, atât de pe o parte a drumurilor judeţene, cât şi de pe sectoare de drum naţional. În multe cazuri, indicatoarele verticale sunt furate, ajungând prin centrele de colectare a fierului vechi, sau chiar avariate în accidente şi nereparate. Ce-i de făcut? Un prim pas, realizat, iată, de poliţie, este inventarierea zonelor cu probleme şi atenţionarea publică a şoferilor referitor la acestea, inclusiv prin semnalizarea lor pe şosea. După care, desigur, ar trebui reparate. Şi repejor, că, la cum e vremea în ultimele zile, din nou ne prinde iarna nepregătiţi.

Citit 1217 ori Ultima modificare Marți, 30 Octombrie 2012 21:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.