Modul de organizare a opţionalelor din programele şcolare va fi pus în discuţie pe 27 februarie, la Galaţi, în cadrul unei dezbateri organizate de Asociaţia Centrul Syene pentru Educaţie (ACSE) şi Asociaţia pentru Promovarea Economiei Cunoaşterii (APEC).
Discuţiile vor avea loc pe baza raportului "Analiza modului de organizare şi derulare a curriculumului la decizia şcolii" (CDŞ). Organizatorii invită cadre didactice şi părinţi să discute pe baza raportului care a rezultat în urma unei cercetări derulate la nivel naţional în 118 unităţi de învăţământ, cu participarea a 89 de cadre didactice, 93 de elevi şi 40 de părinţi.
Unul dintre motivele pentru care aceste opţionale nu au foarte mare succes este faptul că programele şcolare încărcate limitează numărul de ore opţionale. Un alt fenomen surprins de raport este acela că opţionalele sunt folosite pentru completarea normelor didactice. Astfel, în loc să fie alese domenii de interes pentru elevi, ele se transformă în ore suplimentare la orice alt obiect pentru care profesorul respectiv are specializare. Alte probleme descoperite sunt legate de transformarea orelor de opţional în timp suplimentar pentru pregătirea examenelor, lipsa profesorilor specializaţi pe anumite domenii, dar şi lipsa programelor şi materialelor didactice, care duc astfel la situaţia în care CDŞ nu este ales în funcţie de dorinţele elevilor şi părinţilor, ci de posibilităţile destul de limitate pe care le au instituţiile de învăţământ.