Evaluaţi acest articol
(34 voturi)
1 comentariu

Cinci profesoare din Galaţi şi una din Târgovişte au realizat anul acesta un manual de Limba şi literatura română pentru clasa a VII-a care a fost selectat printre cele trei pe care Ministerul Educaţiei le-a aprobat pentru distribuirea în şcoli.  

Diana-Cătălina Popa şi Elena Corcăcel (ambele de la Colegiul Naţional "Vasile Alecsandri"), Onorica Tofan de la Colegiul Naţional "C. Negri", Mirela Dragomir de la Şcoala nr. 12 şi Mihaela Bahrim de la Şcoala nr. 13 sunt cele cinci profesoare din Galaţi care au elaborat cartea de Limba şi literatura română pentru clasa a VII-a. Lor li s-a alăturat profesoara Aura Stancu din Târgovişte.
Trei dintre autoarele acestei cărţi (Diana Cătălina Popa, Onorica Tofan şi Elena Corcăcel) sunt cele care au lucrat şi la manualul pentru clasa a V-a, care a fost aprobat de Ministerul Educaţiei în urmă cu doi ani. "Am fost încântate de faptul că manualul nostru s-a situat pe locul al doilea (după o editură cu vechime mare pe piaţa manualelor) în topul alegerilor colegilor noştri, dar şi de feedback-ul pozitiv pe care l-am primit, ceea ce ne-a determinat să continuăm să lucrăm şi la cartea pentru clasa a VI-a. Am refuzat s-o mai trimitem, însă, când s-a pus problema unui manual unic şi obligatoriu pentru toţi profesorii. Am preferat să scoatem cartea ca auxiliar, pentru că suntem total împotriva unui sistem care impune profesorului manualul la clasă şi ne-am concentrat pe manualul de clasa a VII-a. Este onorant pentru noi că editura Intuitext continuă să lucreze cu nişte profesori din provincie, în condiţiile în care, de regulă, sunt preferate cadre didactice din Bucureşti", susţine Diana-Cătălina Popa. 
Aceasta susţine că şi manualul de clasa a VII-a respectă aceeaşi viziune pe care au avut-o la cărţile elaborate anterior, având un conţinut accesibil atât elevilor care necesită mai mult ajutor la clasă, cât şi celor care fac performanţă. 
Diana-Cătălina Popa e convinsă că numai răsfoind cartea te îndrăgosteşti de ea, pentru că e realizată de o echipă  foarte sudată, care a ţinut tot timpul cont de specificul vârstei căreia se adresează, dar şi de specificul generaţiilor actuale: „E un manual proaspăt, care propune învăţarea prin joc, fără să facă însă rabat de la rigoarea ştiinţifică. Provocarea noastră a fost să îmbinăm rigoarea ştiinţifică cu respectarea cerinţelor programei, dar şi cu dorinţa noastră de a propune un manual pe care elevii să-l iubească şi după care să înveţe cu drag. Eu m-am ocupat de partea de selecţie a textelor literare şi non-literare, cu tot ceea ce presupune acest capitol. Am ales texte atât din literatura clasică, dar şi modernă, care să răspundă sensibilităţii copilului de azi. Sunt texte de Nichita Stănescu, Mircea Cărtărescu, Ioana Nicolae, alături de Matei Vişniec. Cineva m-a întrebat dacă avem poze. Da, avem. Este o carte prietenoasă cu elevii, le va aduce bucurie!", mai spune Diana-Cătălina Popa.
Profesoara de la CNVA povesteşte că a fost nevoie să lărgească echipa care a lucrat la acest manual, deoarece la primul, cel de clasa a V-a, s-a muncit până la epuizare, pentru ca lucrurile să fie făcute fără niciun rabat la calitate. În plus, fiecare dintre profesoarele implicate în proiect a venit cu o componentă extrem de importantă pentru întreg.

"Avem foarte multe exerciţii, nu mai e nevoie de auxiliar"

Onorica Tofan de la CNCN este cea care s-a ocupat anul acesta doar de partea de Morfologie. "S-a mers pe actualizarea cunoştinţelor din clasa a VI-a, dar şi pe introducerea noutăţilor într-o formă accesibilă. Este un manual care este realizat metodic şi conţine exact informaţia de care are nevoie profesorul la clasă, fără a mai fi nevoit să caute în altă parte. Conţine foarte multe exerciţii, la fiecare unitate are aplicaţii recapitulative şi o propunere de test de evaluare, încît nici nu mai este nevoie de un auxiliar", spune profesoara de la CNCN. 
Elena Corcăcel s-a ocupat de lecţiile de Comunicare din manual. "Este una dintre cele mai provocatoare părţi din manual, pentru că a constat în întocmirea unor lecţii cu suport audio-video, care nu au fost abordate în felul acesta până la noua programă. Acest tip de lecţii presupun exerciţii de ascultare, de analiză şi generare de mesaje orale de aceeaşi categorie de text. A fost o muncă de documentare destul de anevoioasă, dar am încercat să accesibilizez conţinutul şi să fac lecţii simple şi atractive, deşi partea mea presupune o abordare tradiţională şi o schemă recomandată de metodica predării acestei discipline", precizează Elena Corcăcel.

"Un manual pentru copilul meu"

Profesoara Mihaela Bahrim ne-a povestit că s-a implicat în acest proiect pentru că are un copil "din generaţia cu clasa pregătitoare" şi pentru că o "durea sufletul din perspectiva părintelui-profesor". "Am conceput jumătate din partea de gramatică - sintaxă, fonetică şi vocabular şi mi-am dorit să acopăr toate nevoile unui copil vizavi de această disciplină, de la afectivitate, până la creativitate, rigoare ştiinţifică şi corectitudine. E bine că în echipă sunt şi profesori de colegiu, dar şi cadre didactice de la gimnaziu, care ştiu exact nivelul mediu al copiilor cu care lucrează la clasă, astfel încât conţinutul a fost accesibilizat pentru toate categoriile de elevi. E un manual de suflet, abia aştept să lucrez de pe el cu elevii mei", spune profesoara de la Şcoala nr. 13.

"Nu a fost făcut din interese financiare sau din orgoliu"

Profesoara Mirela Dragomir de la Şcoala nr. 12 este genul de profesor care de 20 de ani merge cu drag la şcoală, pentru că şi-a ales meseria cu sufletul. "Am ales să lucrez la acest proiect pentru că am avut nişte colege deosebite, am comunicat extraordinar de bine. Întâi a fost o provocare, apoi am constatat că e chiar modul prin care poţi avea la clasă ceea ce-ţi doreşti pentru a lucra cu elevii aşa cum visai", spune profesoara care s-a ocupat de partea textelor non-literare, dar şi de redactarea compunerilor de tot felul. "Am încercat să privesc lucrurile din punctul de vedere al copiilor. De aceea, am ales texte chiar create de elevii mei. Bineînteles, cu acordul lor. Manualul este puiul nostru într-un sistem în continuă schimbare. Se adresează tuturor elevilor, de la cel mai simplu, până la cel mai selectiv, care caută întrebări-provocare. E un manual făcut cu drag, de oameni care vin cu drag la şcoală. Un manual pentru elevi care să fie fericiţi şi mulţumiţi la orele de română, care nu a fost făcut din interese financiare sau din orgoliu", a ţinut să mai puncteze Mirela Dragomir. 

Citit 19446 ori Ultima modificare Joi, 12 Septembrie 2019 11:26

1 comentariu

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.