Evaluaţi acest articol
(12 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Ideea "tablourilor vivante" nu este una nouă. Însă şcoala nu este numai inovaţie, e în primul rând oportunitatea de a te folosi de căi bătute de alţii pentru a crea pentru elevii proprii experienţe noi şi oportunităţi să evolueze.

Profesoara de Limba şi literatura engleză Otilia Machedon, de la Liceul Teoretic "Sfânta Maria", a înţeles pe deplin acest lucru când le-a cerut elevilor săi de la trei clase să-şi aleagă câte o pictură celebră pe care s-o interpreteze şi s-o recreeze în stil propriu, într-o fotografie. Rezultatul a fost unul spectaculos, nu numai din prisma "operelor" ingenioase realizate de elevi, ci şi pentru că aceştia au reuşit astfel să se "împrietenească" cu arta. Cel mai important a fost că o asemenea activitate a reuşit să-i ofere profesoarei o nouă perspectivă asupra elevillor săi, dar şi o nouă lumină în care elevii se descoperă pe ei înşişi, căpătând încredere în forţele proprii.
"Cum te împrieteneşti cu pictura, cu muzica clasică, cu poezia, cu artele acelea mari şi grele, care parcă de-abia aşteaptă să se uite la tine de sus? Întâi te apropii curajos și le răsfoieşti. Fără să-ți pese de cuvinte mari. Apoi vezi dacă-ți vorbesc, chiar după o sută și mai bine de ani. Asculți şi, dacă ce-ţi spun se regăseşte în realitatea ta, iei câteva lucruri, le aranjezi puțin şi le vorbești tu lor. În final pui totul într-un colaj și vezi dacă s-au înţeles. Nu trișezi și nu încerci să copiezi!", e reţeta pe care o rezumă în câteva cuvinte profesoara Otilia Machedon.
Elevii au apelat la tot felul de obiecte din dotare pentru recuzită, şi-au transformat familia şi prietenii în costumieri, scenografi, luminişti, fotografi sau sfătuitori. Animăluţele de companie au pus şi ele o lăbuţă de ajutor şi aşa au ieşit câteva zeci de tablouri vivante demne de toată lauda.

Ce legătură au toate acestea cu limba engleză am fost curioasă să aflu de la profesoara de la Liceul Teoretic "Sfânta Maria".
"Aş putea spune că totul are legătură cu limba engleză. Ceea ce ni se întâmplă nouă acum, felul în care mă raportez, de exemplu, la pandemia acesta are legătura cu ora de limba engleză. Pentru mine, dacă eu trăiesc un eveniment important şi nu fac decât să întorc pagină după pagină din manualul de engleză, fără să formez elevilor mei, pe lângă competenţe specifice şi o gândire critică sau să-i fac să-şi înţeleagă reacţiile la anumiţi stimuli, este o lecţie oarecum ratată. Nu-i nevoie să citeşti sau să asculţi neapărat materialul oferit de manual. Orice limbă este cel mai bun mod de raportare la realitate", explică profesoara Otilia Machedon.
Aceasta susţine că tema a fost primită cu entuziasm de aproape toţi elevii şi că, deşi a cerut doar o reinterpretare, s-a trezit că unii au făcut chiar şi trei lucrări. Aşa a ajuns să-i descopere într-o altă lumină pe unii dintre elevi: “S-a schimbat relaţia cu ei după acest proiect. Le-am spus că sunt geniali şi că sunt foarte mândră de ce au făcut. Fiecare copil are o legătură a lui emoţională cu învăţarea, cu şcoala şi nici nu m-am aşteptat ca unele execuţii să fie aşa spectaculoase".
Profesoara e conştientă că demersul său a avut şi un alt efect, dincolo de cunoştinţe acumulate, unul care e poate cel mai important: elevii au descoperit la rândul loc că au potenţial şi motive să fie mândri de ei înşişi, lucruri care le-au dat încredere în forţele proprii.
“Suntem la un liceu care nu e cotat ca fiind cel mai bun din Galaţi. Şi mă doare eticheta pe care o are asupra elevilor noştri, pentru că le răpeşte din încrederea în sine. Vreau să spun că eu aş fi fost foarte mândră de copiii aceştia şi dacă lucrurile nu ieşeau aşa de frumos", concluzionează Otilia Machedon.

Citit 5291 ori Ultima modificare Vineri, 04 Decembrie 2020 00:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.