Profesorii din învățământul preuniversitar trebuie să contribuie la starea de bine a elevilor, astfel încât să faciliteze accesul lor la consiliere și orientare școlară și vocațională.
Conform articolului 228 din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, profesorii din învățământul preuniversitar au următoarele obligații:
- exercitarea cunoştinţelor şi competenţelor cu profesionalism, astfel încât procesul de predare - învăţare - evaluare să fie de înaltă calitate, prin respectarea principiilor de etică profesională;
- respectarea atribuţiilor prevăzute în fişa postului, prin manifestarea unei atitudini proactive de perfecţionare permanentă, prin participarea la activităţile de formare continuă;
- sprijinirea excelenţei şi motivarea în învăţare, în sensul atingerii potenţialului maxim al fiecărui elev, astfel încât acesta să-şi descopere abilităţile, talentele şi să le fructifice;
- respectarea normelor privind echitatea, astfel încât să asigure şi să respecte dreptul fiecărui elev de a avea şanse egale de acces şi de progres în educaţie, dar şi de finalizare a studiilor;
- respectarea diversităţii pentru a genera elevilor atitudini incluzive şi tolerante;
- respectarea şi promovarea normelor privind integritatea, astfel încât să ofere elevilor un set de repere valorice, axiologice, pe tot parcursul educaţional;
- stăruinţă în pregătirea profesională permanentă pentru atingerea potenţialului maxim profesional;
- să-şi acorde respect reciproc şi sprijin în îndeplinirea obligaţiilor profesionale;
- promovarea respectului prin educaţie, pentru însuşirea de către elevi a valorilor şi a principiilor dintr-o societate democratică;
- comunicarea transparentă în evaluare pentru a asigura o încredere ridicată a beneficiarilor actului de predare - învăţare - evaluare;
- colaborarea şi construirea unui parteneriat cu familia în procesul de educaţie a elevului pentru dezvoltarea fizică, intelectuală şi morală, ca principal instrument al realizării unui sistem de educaţie deschis;
- contribuirea la starea de bine a elevilor, astfel încât să faciliteze accesul la consiliere şi orientare şcolară şi vocaţională tuturor elevilor;
- flexibilitatea în procesul şi în parcursul educaţional, astfel încât şcoala să ofere un răspuns corect beneficiarilor şi comunităţilor de învăţare;
- să transmită cunoştinţe şi valori, în egală măsură.