În perioada 5-7 mai 2025, am avut onoarea de a reprezenta România la Seminarul Internațional „Improve Education with AI”, desfășurat în Tunisia. Echipa românească a fost formată din patru cadre didactice din diferite orașe ale țării (Galați, București, Târgoviște), cu experiență în proiecte educaționale, eTwinning și Erasmus+. Împreună, am luat parte la un program intensiv de formare despre integrarea inteligenței artificiale în educație, cu accent pe soluții concrete și aplicabile în activitatea didactică.
Cursul a fost organizat impecabil, cu sesiuni dinamice, ateliere practice și traineri internaționali dedicați. Am avut parte de o atmosferă caldă, deschisă colaborării și învățării. Personal, consider că a fost una dintre cele mai utile și inspiraționale experiențe de formare profesională de până acum.
Inteligența Artificială - o oportunitate reală în grădiniță
La prima vedere, poate părea surprinzător să vorbim despre inteligență artificială (AI) în contextul educației preșcolare. Și totuși, în cadrul cursului am descoperit numeroase aplicații și instrumente digitale care pot deveni prietenoase, accesibile și extrem de utile în lucrul cu copiii de grădiniță. Am testat, de exemplu:
1. Kahoot - creare de quizuri/ joculețe interactive
2. Mizou - crearea unui chatbot personalizat, în stilul Chatgpt
3. Suno - generarea de cântece
4. Arloopa - vizionare de animale în mărime naturală/ 3D
5. Padlet - creare de tabele
6. Recraft - generare de imagini
7. Gamma - creare de prezentări
8. StoryJumper - creare de povești în colaborare cu alți parteneri
9. Leonardo.ai - creare de avatare
10. Sketch Meta Demo Lab - animarea desenelor realizate de copii
11. Steve.ai - creare de videoclipuri
12. Canva - editare de conținut artistic
Un mesaj pentru colegii mei educatori
Inteligența artificială nu înlocuiește educatoarea. Nu vine să transforme sala de clasă într-un laborator robotic. Din contră, AI poate deveni un partener jucăuș, creativ și adaptabil, care completează demersul nostru educațional și îl face mai atractiv pentru copii.
Recomand cu încredere explorarea acestor resurse. Sunt ușor de folosit, multe dintre ele gratuite, iar copiii le adoră. Mai ales în era în care cei mici sunt deja familiarizați cu tehnologia de acasă, este important ca școala să vină cu un cadru educativ sănătos și ghidat.
Ce urmează?
Intenționez să organizez în perioada următoare un atelier de diseminare pentru educatoarele din unitatea școlară unde îmi desfășor activitatea, în care voi prezenta aplicațiile testate și voi propune activități concrete pentru grupa mică, mijlocie și mare. De asemenea, voi integra noile competențe digitale în proiectele eTwinning la care lucrez, oferindu-le copiilor oportunitatea de a învăța într-un mod mai vizual, colaborativ.
Participarea la acest curs mi-a confirmat faptul că viitorul educației este aici. Și începe cu noi - dascălii deschiși să învățăm, să testăm și să creștem alături de copii.