- Sunt foarte multe cazuri de elevi care au diferenţe de câte 6 puncte între mediile multianuale din clasele V-VIII şi notele obţinute la evaluarea naţională
Şapte cazuri la Jorăşti, nouă la Adam
La Jorăşti am găsit nu mai puţin de şapte astfel de cazuri. Nu intenţionăm să le dăm numele elevilor, pentru că în mod cert nu este vina lor. Dar situaţiile sunt reale şi pot fi verificate. Există o elevă care în cei patru ani de gimnaziu a avut media 8,01, iar la evaluare la matematică n-a putut obţine decât 1,50, în timp ce un coleg de-al ei cu media multianuală 7,29, a luat 1,45 la matematică şi 1,85 la română. Există chiar şi elevi premianţi în clasele V-VIII, care au avut aproape media 9.00, dar n-au reuşit să obţină note de trecere la evaluare: 8,84 - media multianuală, 2,30 la matematică, 4,55 la română sau 8,97 media multianuală, respectiv, 2,50 la matematică şi 5,00 la română.
Situaţia cea mai ieşită din comun este cea a unui candidat care a avut media de gimnaziu 9,54, iar la evaluare n-a reuşit să scoată decât 3,80 la matematică şi 5,30 la română.
Matematica, piatra de încercare
La Şcoala din Adam am depistat nu mai puţin de nouă asemenea cazuri, fără a avea pretenţia că le-am găsit pe toate. De exemplu, un elev are 7,52 media multianuală, dar numai 1,00 la matematică şi 1,50 la română. De asemenea sunt elevi cu medii generale multianuale peste 9,00, dar n-au reuşit la evaluare să ia decât 2,60 la matematică, notele la română fiind ceva mai mari.
E drept că respectivii elevi ar putea avea medii bune în clasele V-VIII la alte obiecte, iar la disciplinele de examen să fie mai mici. Dar cât de mici pot fi, având în vedere că sunt elevi premianţi, cu medii peste 9.00?
Este clar că există o problemă fie cu pregătirea profesorilor de română şi matematică de la clasele respective, fie cu sistemul lor de notare.
Ce spune conducerea ISJ
Inspectoarea generală Laura Marin susţine că ştie că există asemenea situaţii şi că a cerut o analiză şcolilor în care să se regăsească comparativ mediile multianuale doar la disciplinele de examen şi cele de la evaluare. „Este posibil ca aceste diferenţe atât de mari să nu se mai regăsească atunci când comparăm doar notele obţinute la disciplinele de examen. Dacă totuşi ele se menţin, vom merge în inspecţii la clasele respective, vom vedea a cui este vina şi, dacă se observă că profesorul este slab pregătit, îi vom cere să participe la nişte cursuri de formare”, spune Laura Marin.