Inspectoarea generală Laura Marin: „Fondul şcolii fără evidenţă clară înseamnă evaziune fiscală”
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Inspectoarea generală Laura Marin: „Fondul şcolii fără evidenţă clară înseamnă evaziune fiscală”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Declară şefa învăţământului gălăţean pentru "Viaţa liberă"


- A început un nou an şcolar. Ce probleme v-aţi propus să rezolvaţi?

- Mi-aş dori în special să îmbunătăţesc situaţia şcolară copiilor din mediul rural. Trebuie găsite soluţii pentru a-i ajuta să progreseze. Nu le putem oferi toate condiţiile, fiindcă nu au parte de profesori calificaţii an de an, fluctuaţia cadrelor didactice este foarte mare şi, dacă nu există continuitate şi stabilitate, nici rezultatele elevilor nu pot fi cele dorite.

- Ce soluţii aveţi pentru a face acest lucru?

- Soluţia ar fi un sistem de pregătire al acestor copii cu profesori calificaţi care să se deplaseze în zonele respective sau un sistem de pregătire la distanţă chiar şi pe bază de voluntariat. Pentru că avem profesori dornici care-şi doresc să-i ajute pe aceşti copiii. Ideea iniţială, recunosc, nu-mi aparţine. Am aplicat pentru nişte proiecte europene prin care să dotăm şcolile respective cu echipamente care să ne permită desfăşurarea acestor lecţii la distanţă, ca să încercăm, măcar în câteva zone pilot, o astfel de pregătire.

- De ce continuă să scadă calitatea învăţământului? De ce, de exemplu, România rămâne în continuare codaşă la acele teste PISA, care par să fie piatra noastră de încercare?

- Aici vorbim de două aspecte diferite. În majoritatea ţărilor europene, sistemul de predare este interdisciplinar, în timp ce, la noi, e pe fiecare disciplină în parte, fără a se face conexiuni între ele. Copilul când vede un test în care i se cere să facă nişte conexiuni interdisciplinare, normal că nu se poate descurca dintr-odată, pentru că nu aşa s-a lucrat la clasă. Nu cred că va fi schimbat foarte repede acest sistem. Trebuie schimbată programa progresiv, de la clasa pregătitoare până la a XII-a şi trebuie să ai şi cadre didactice pregătite pentru aşa ceva. La noi se pregătesc doar pe o anumită disciplină. Nu cred că e normal să ni se pună o ştampilă, doar pentru rezultatele la aceste teste.

Al doilea aspect în legătură cu scăderea calităţii învăţământului ţine de faptul că noi nu mai avem modelele pe care o societate normală trebuie să le aibă. Elevii constată că persoane importante din jurul lor, aşa cum sunt vedetele care apar tot timpul în media, au ajuns sus, fără să pună prea mare preţ pe studiu. Atunci nici ei nu mai găsesc motivaţia să înveţe. Ar mai fi aici şi multitudinea de tentaţii din afara şcolii. Ei pierd foarte mult timp în faţa calculatorului şi nu pentru a studia. Televizorul le mănâncă şi el mult timp şi nici nu mai au aplecarea spre lectură. Toate acestea conduc spre o degradare a calităţii învăţământului.

- Părinţi şi profesori cer reintroducerea examenului la admiterea la liceu. Ce părere aveţi în legătură cu acest lucru?

- La admitere, erau destul de mulţi copii foarte buni care nu luau examenul şi erau reorientaţi spre liceele slabe unde rămăseseră locuri, deşi aveau medii foarte mari. Ceea ce nu era bine. E adevărat că aşa nu erau nici aceste diferenţe uriaşe între liceele tehnologice şi cele teoretice, aşa cum se întâmplă în prezent. Totodată, e la fel de adevărat că, pe vremea admiterii, nu exista această presiune asupra notelor, care au devenit din ce în ce mai umflate. Consider că admiterea computerizată este bună, dar să scadă ponderea mediilor generale din clasele V-VIII, chiar la mai puţin de 25 la sută, cum va fi anul acesta. Aşa avem şanse să se ajungă la o notare obiectivă.

- Se păstrează în continuare obiceiul de a colecta fondul clasei. Mai ales la grădiniţe există obiceiul să se schimbe draperiile sau covoarele la fiecare generaţie. Cum vedeţi rezolvarea acestei probleme?

- În ceea ce mă priveşte pe mine, acest fond este ilegal. Acolo unde părinţii sunt constituiţi într-o asociaţie cu personalitate juridică, aceasta poate gestiona în colaborare cu şcoala aceste donaţii. Am solicitat părinţilor de la grădiniţe sau de la şcoli, care s-au confruntat cu astfel de cereri, să vină la noi să ne spună. Vom face controalele necesare. Şi, ţin să atrag atenţia că solicitarea acestor sume de bani fără a exista o evidenţă fiscală - facturi, chitanţe – înseamnă evaziune fiscală. Şi atunci, cei care fac aşa ceva riscă foarte mult. Vom sesiza organele care pot face anchetă serioasă.

- Luna aceasta se organizează o nouă selecţie pentru corpul de experţi. Având în vedere că aţi numit la conducerea unor şcoli profesori care nu au această calitate, deşi erau alţii care aveau, consideraţi că este necesar ca oamenii să mai dea concurs pentru a ajunge în corpul experţilor?

- Sigur că îi sfătuiesc să se înscrie, pentru că, atunci când vor fi scoase posturile la concurs, nu vor putea ocupa aceste funcţii decât dacă fac parte din corpul experţilor.

- De mai bine de cinci ani nu se mai organizează concurs pentru directori de şcoli…

- Nu eu sunt cea care dau drumul la concursuri sau nu.

- Ce aţi schimba în primul rând în învăţământ, dacă aţi fi numită ministrul Educaţiei?

- Aş schimba programele şcolare în esenţă, nu pe bucăţele cum s-a făcut până acum. Aş merge pe o viziune de ansamblu. Aş fixa ce trebuie să ştia elevii la terminarea celor douăsprezece clase şi aş merge pe formarea de competenţe. De exemplu, la matematică, programa este foarte încărcată. Nu ai timp să faci aplicaţii practice. De multe ori elevii întreabă: "Dar asta le ce-mi va folosi?"... Au dreptate. Dar noi nu avem timp să facem asta. Avem laboratoare în şcoli destul de bine dotate. Dar, din cauza densităţii materiei, profesorii nu apucă să le folosească. O oră de laborator înseamnă să pierzi o oră din materia pe care trebuie să o predai până la sfârşitul anului şcolar şi nu-ţi permiţi. 

Cine este Laura Marin

Inspectoarea generală Laura Marin ocupă această funcţie din luna mai 2012, dată la care avea deja experienţă în ISJ. În perioada 2002-2008, timp de şase ani, ea a îndeplinit funcţia de inspector de specialitate la matematică, iar între 2008-2009 a fost inspector şcolar general-adjunct. A absolvit Facultatea de Matematică din cadrul Universităţii din Bucureşti şi s-a titularizat în 1996, cu nota 9,95, la Liceul Teoretic „Dunărea”. În 2006, a ajuns la CNVA, prin transfer. Deţine un master în management educaţional şi a promovat, în 2012, examenul pentru experţi în educaţie.

Atât în 2011, cât şi în 2012, a avut elevi în lotul judeţean care au reprezentat Galaţiul la faza naţională a olimpiadei de matematică, dar şi numeroase premii la concursurile interjudeţene.

Citit 9937 ori Ultima modificare Marți, 08 Octombrie 2013 10:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.