Jumătate dintre şcoli susţin că nu au bani suficienţi

Jumătate dintre şcoli susţin că nu au bani suficienţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

 

Jumătate dintre şcoli susţin că veniturile de care dispun sunt insuficiente pentru a acoperi nevoile, iar 60 la sută dintre directori consideră, de asemenea, insuficient nivelul veniturilor asigurat prin formula de finanţare pe bază de cost standard pentru preşcolar sau elev, potrivit unui studiu. Conform studiului "Finanţarea sistemului de învăţământ preuniversitar pe baza standardelor de cost: o evaluare curentă din perspectiva echităţii", realizat de UNICEF şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, 47 la sută dintre şcolile investigate au indicat faptul că veniturile de care dispun sunt insuficiente pentru a acoperi nevoile, iar 60 la sută dintre directorii chestionaţi consideră că nivelul general actual al veniturilor asigurat prin formula de finanţare pe baza de cost standard per preşcolar sau elev este insuficient.

Iniţiatorii cercetării arată că, pe categorii principale de buget, dificultăţile şcolilor ţin de aproape toate categoriile principale de cheltuieli, respectiv de personal, cele cu formarea continuă a cadrelor didactice din şcoală, cele pentru bunuri şi servicii, dar şi cele pentru programe naţionale pentru categorii specifice de elevi sau consumabile şi materialele didactice de bază. Acelaşi studiu relevă că şcolile care au dimensiuni reduse (sub 300 de elevi) şi care funcţionează în comunităţi dezavantajate socio-economic au, în prezent, situaţia cea mai vulnerabilă în ceea ce priveşte finanţarea. "Aceste şcoli trebuie să îşi îmbunătăţească situaţia curentă (în ceea ce priveşte prevenirea abandonului şi absenteismului, rezultatele şcolare, dezvoltarea profesională a profesorilor etc.), cu toate acestea dispun în prezent de un buget foarte redus în comparaţie cu nevoile. Cel mai ridicat grad de risc privind sub-finanţarea îl au şcolile care în ultimii ani şi-au pierdut statutul de şcoală independentă, având un efectiv total de elevi sub cel minim necesar pentru a îşi păstra personalitatea juridică", spun realizatorii studiului. Se recomandă "revizuirea formulei actuale şi includerea în mecanismul de finanţare a unor noi coeficienţi de corecţie, care să asigure resurse adecvate şcolilor cu un număr ridicat de elevi în risc de excluziune".

O altă recomandare vizează promovarea unui mecanism de finanţare care stimulează calitatea şi care "premiază" în mod direct acele şcoli care dovedesc în mod măsurabil că înregistrează un progres în educaţia elevilor cu oportunităţi reduse, în risc major de abandon. Cercetarea a fost realizată în perioada cuprinsă în perioada mai - octombrie 2013, în 77 de şcoli din toate zonele geografice ale ţării (31 de judeţe), în care învaţă peste 30.000 de copii care au făcut parte din campania UNICEF "Hai la şcoală!".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citit 1336 ori Ultima modificare Sâmbătă, 10 Mai 2014 17:02

2 comentarii

  • postat de cd
    Miercuri, 14 Mai 2014 16:14
    178.138.99.***
    Exista scoli cu un numar prea mare de angajati raportat la numarul de elevi care taie frunza la caini (mai ales prin vacante mare dar si in timpul anului) si carora, evident, nu le ajunge bugetul repartizat prin finantarea per elev. Tot asa exista scoli subnormate cu personal mai ales in rural in care directorul si jumatatea sau sfertul de norma de secretar si jumatatea de norma de contabil trebuie sa alerge intr-o permanenta lupta cu timpul si sarcinile, unde nu exista sau exista dar lipsesc cu desavarsire (adica postul e blocat) posturi de administrator, muncitor de intretinere, ingrijitoare etc si problemele din sfera lor de activitate se rezolva anevoios, tarziu sau deloc. La sfarsitul anului la aceste din urma scoli raman bani necheltuiti in urma finantarii per elev si unde credeti ca se duc prin redistribuire? Ati ghicit! Catre acele scoli carora nu le ajunge bugetul fiindca au prea multi angajati care taie frunza la caini. BEAUTIFUL, NU-I ASA? Unii alearga, muncesc prea mult si realizeaza astfel economii pentru cei care lenevesc. Super sistemul !
    0
    0
    Raportează
  • postat de Un c d
    Sâmbătă, 10 Mai 2014 23:19
    92.80.179.***
    Dar daca, prin alesii nostri in administratia locala, nu s-ar mai sifona atatia bani in numele invatamantului? Ma refer la sumele enorme pe care le inghit lucrarile de reparatii si igienizare anuale executate de firmele de profil, stabilite pe baza licitatiei "cat dai mie, cat dai partidului?" Daca acei bani ar fi dati direct unitatilor scolare (a se vedea Legea Educatiei Natonale), care, cu cel mult jumatate din acele sume, ar finaliza lucrari de o calitate foarte superioara.
    N.B. Am folosit expresia "foarte superioara" deoarece ma bate gandul sa ajun politiciang. Nu am sanse sa fiu ales daca arat ca stiu gramatica (mai ales gradele de comparatie).
    0
    9
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.