România ar putea prelua de opt ori mai multe exporturi de cereale din Ucraina

România ar putea prelua de opt ori mai multe exporturi de cereale din Ucraina
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

”România ar putea prelua cantități de cereale din Ucraina de opt ori mai mari, dar are nevoie de mai mulți mecanici, de mai multe locomotive si vagoane, cât și de mai multe boghiuri, pentru a putea adapta vagoanele ucrainene la ecartamentul liniilor din România. Dar e nevoie și de schimbarea gândirii autorităților statului”, spune președintele fondator al Grupului Grampet, Gruia Stoica, originar din satul gălățean Toflea, într-un interviu pentru site-ul cursdeguvernare.ro.


„Primul lucru de la care trebuie să pornim este adevărul: România nu a fost pregătită pentru această oportunitate, iar până în anul 2022, traficul feroviar de cereale dintre Ucraina și România nu exista”, spune Gruia Stoica, menționând că nici acum nu există un plan național de optimizare a transportului feroviar, în contextul suprapunerii exporturilor de cereale din Ucraina peste producția din România.
Conform președintelui Grampet, s-ar putea transporta până la 360.000 tone lunar sau 4,3 milioane de tone de cereale pe an, dar pentru asta e nevoie de alocarea rapidă de resurse în punctele de frontieră cele mai importante, în relația cu Ucraina (Halmeu și Vadu Siret) și în relația cu Republica Moldova (la Cristești). „Capacitatea maximă de primire din Halmeu ar fi de două trenuri/zi, în Vadu Siret și la Cristești am putea transborda câte un tren de cereale pe zi. Cele 4 trenuri pe zi înseamnă aproximativ 6.000 tone/zi și, dacă ar exista suficiente boghiuri pentru transpunerea vagoanelor ucrainene, am mai putea adăuga alte 4 trenuri primite din Ucraina pe zi”, a calculat Gruia Stoica pentru cursdeguvernare.ro.
Acesta spune că în punctele de frontieră cu Ucraina de la Halmeu și Vadu Siret ar trebui construite cele dintâi terminale modale, ca și în portul Constanța, care a devenit foarte aglomerat, și în punctele strategice din sudul și vestul țării. Cantitățile transportate pot crește, „în urma investițiilor pe care le planificăm, însă este important și aportul statului român, care poate susține aceste eforturi atât la nivel de infrastructură (finalizarea investițiilor în Portul Constanța si Portul Galați) și operațional (prioritizarea transporturilor din Ucraina pe rețeaua feroviară), cât și pe piața muncii (prin liberalizarea școlilor de mecanici, care ne va oferi posibilitatea să aducem oameni noi în această meserie)”, a spus Gruia Stoica pentru sursa citată.
Președintele Grampet mai afirmă că statul român, prin CFR Infrastructură, ar putea prelua modelul american, în care transportul de marfă este prioritar, pentru că ajută la dezvoltarea economică a țării, iar asta ar ajuta la creșterea vitezei de circulație pentru trenurile de marfă. În România, trenurile de călători au prioritate în fața celor de marfă, iar numărul de „ferestre” disponibile pentru operatorii de transport de marfă sunt din ce în ce mai puține, din cauza creșterii numărului de trenuri de călători pe perioada verii, precum și a suprasaturării unor secțiuni feroviare, care nu permit un trafic feroviar mai ridicat, din cauza problemelor de infrastructură, potrivit lui Gruia Stoica.

Citit 930 ori Ultima modificare Vineri, 19 August 2022 08:07

1 comentariu

  • postat de Catalin
    Vineri, 19 August 2022 12:29
    37.251.223.***
    Stați liniștiți ca dupa terminarea războiului oportunitatea asta va dispărea iar. Ucraina nu are de ce transporta cereale pe calea ferată căt timp are porturi la Marea Neagră și acces european prin Dunăre -Canal-Main- Rin. Noi n-avem un tunel care sa lege regiunea moldovei de restul țării, ne chinuim pe Oituz, și Stoica vorbește de mecanici, vagoane și locomotive, de parcă ar avea cale ferată care să suporte asemenea trafic. România e praf și pulbere și toată lumea știe asta. Orice ai vrea să atingi e putred.
    2
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.