O ţigară din şase este de contrabandă !

O ţigară din şase este de contrabandă !
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

*  Prin traficul ilegal de ţigări din regiunea din care face parte şi Galaţiul, statul va pierde în acest an aproape 400 de milioane de euro ! * Profitul la un TIR de ţigarete poate ajunge la un milion de euro

Transportul de ţigări de contrabandă interceptat zilele trecute în nordul judeţului Galaţi, la Bereşti, deşi reprezintă cea mai mare captură din ultimii ani, este doar vârful aisbergului într-o reţea de afaceri cu miză de sute de milioane de euro. Piaţa neagră a ţigaretelor a ajuns la 11,8 la sută, conform datelor publicate la sfârşitului trimestrului trei al acestui an de compania de cercetare Novel. Acest nivel este departe de recordul de 36,2 la sută, înregistrat în ianuarie 2010, dar piaţa ilegală de ţigarete rămâne una la fel de îngrijorătoare.

„Pentru anul 2011, estimăm că media va fi la final de circa 15 la sută. Mai simplu spus, una din şase ţigarete fumate în prezent în România provine din contrabandă. În termeni cantitativi, aceasta înseamnă peste cinci miliarde de ţigarete!  Evident, pierd producătorii legali, care vând mai puţin, consumatorii, care nu ştiu ce consumă dar, mai ales, statul, dat fiind faptul că, din preţul unui pachet de ţigarete, circa 80 la sută sunt taxe”, a declarat pentru ”Viaţa liberă” Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications, JTI România, una dintre companiile care ar fi fost prejudiciate dacă ţigările de contrabandă interceptate la Galaţi ar fi ajuns pe piaţă.

De asemenea, este relevant să amintim că un punct procentual recuperat de piaţa legală din contrabandă înseamnă 30 de milioane de euro taxe plătite suplimentar la bugetul de stat! Dat fiind faptul că Regiunea Sud-Est, din care face parte şi Galaţiul, are o ”cotă de piaţă” în contrabandă de 13,2 la sută, atunci putem estima că, numai în zona noastră, prin traficul ilegal de ţigări statul pierde aproape 400 de milioane de euro!

Contrabandă ”made in Moldova”

Traficul ilegal cu ţigări este o industrie cu ramificaţii transnaţionale, iar Galaţiul se află pe principala ”falie” a transporturilor ilegale - graniţa cu R.Moldova, dar există şi joncţiunea, pe apă, cu Ucraina. Mai exact, din R.Moldova provin 34,7 la sută din ţigările de contrabandă care se găsesc pe piaţa românească, în timp ce prin filieră ucraineană intră 20,6 la sută din marfa ilegală. Baza profitului acestor filiere de contrabandă este diferenţa de taxe şi de preţuri practicate la ţigarete în ţările UE faţă de cele din ţările vecine, precum R.Moldova şi Ucraina. De exemplu, în R.Moldova, preţurile ţigaretelor din categoriile ”populare” sunt de patru, cinci ori mai mici decât preţurile de pe piaţa legală a Galaţiului.

Dar situaţia vecinilor noştri din R.Moldova este una specială şi din alte puncte de vedere. ”Autorităţile moldoveneşti cheltuiesc pentru combaterea contrabandei peste un milion de euro anual  - un efort financiar considerabil pentru această ţară - pentru scanarea tuturor transporturilor care intra în România, aceasta în timp ce vama românească scanează doar prin sondaj, circa patru la sută din intrări. Pe de altă parte, o problemă pe care autorităţile moldoveneşti trebuie să o analizeze este cea legată de volumul total al producţiei locale şi importurilor legale pentru Moldova, volum care este de aproape trei ori mai mare decât consumul din Moldova”, ne-a explicat reprezentantul companiei JTI.

În aceste circumstanţe, dacă ar fi să ne referim strict la transportul de la Galaţi, dacă marfa de contrabandă a intrat prin punctul de trecere a frontierei, atunci s-a trecut ”ca prin brânză” şi de controalele moldoveneşti, dar şi de controlul făcut la noi, pe baza ”analizei de risc”, de către Vamă împreună cu Poliţia de Frontieră. Dacă ţigările au fost trecute fraudulos peste Fâşia Verde, responsabilitatea cade în sarcina Poliţiei de Frontieră.

”Țintă” cu bătaie lungă

Dacă de vigilenţa de la frontieră nu scapă ”amărăştenii” care ascund prin paporniţe câteva cartuşe de ţigări, dar trec neobservaţi ”băieţii deştepţi”, cu remorci ticsite de baxuri, marfa de contrabandă nu trece deloc neobservată pe piaţă. Ţigările de contrabandă se regăsesc la vânzare, la un preţ cu circa o treime mai mic decât cel legal, în orice piaţă din Galaţi, uneori chiar şi la colţ de stradă, în locuri publice aglomerate, dar şi la porţile unor mari întreprinderi. Nici zona rurală nu duce lipsă de ”întreprinzători” care oferă prin ”anumite” chioşcuri şi bodegi ţigări de contrabandă. Dar la Galaţi se opreşte doar o parte din ţigările de contrabandă, ”ţinta” fiind adesea cu bătaie mai lungă.

”Galaţiul, ca şi România în ansamblul ei, este atât zonă ţintă, cât şi zonă de tranzit către alte zone sau alte ţări în care preţurile sunt şi mai mari, iar profiturile şi mai consistente. Ca să vă faceţi o idee privitoare la ordinul de mărime, profitul contrabandiştilor, la un tir de ţigarete, este undeva între 600.000 şi 1.000.000 de euro. Să nu uităm că, atunci când vorbim de contrabandă sau contrafaceri, vorbim despre reţele de criminalitate organizată, spălare de bani, violarea proprietăţii intelectuale, evaziune fiscală”,  ne-a declarat Gilda Lazăr.

Ambiguitatea naşte contrabandă

Descurajarea contrabandei cu ţigări nu este un proces uşor. Veniturile reduse ale populaţiei sunt un catalizator pentru contrabandă, riscurile consumului de ţigări din surse îndoielnice fiind adesea trecut cu vederea cu prea mare uşurinţă. De asemenea, spre deosebire de alte domenii, taxarea tutunului face obiectul unei Directive europene, 12/2010. Statele membre UE sunt obligate să crească accizele până la nivelul minim prevăzut în acest act normativ. În cazul României, trebuie atins nivelul de 90 de euro pe mia de ţigarete  (de la circa 76,6 euro, în prezent),  până în 2018. Trebuie însă ţinut cont că 80 la sută din preţul unui pachet de ţigarete înseamnă taxe care merg la bugetul statului. În aceste condiţii, contrabanda poate fi descurajată doar prin măsuri precum un mediu economic ce are o predictibilitate fiscală, prin aplicarea riguroasă a legislaţiei privind comerţul ilicit sau o colaborare mai strânsă între autorităţi şi producători. Desigur, toate acestea ar fi inutile dacă, în ciuda desfăşurării de forţe, a aparaturii performante şi a controalelor de tot felul, contrabandiştii reuşesc, aşa cum s-a întâmplat zilele trecute la Galaţi, să-şi facă ”afacerile” aproape nestingheriţi. Nu ne rămâne decât să sperăm că anchetele interne declanşate în intituţiile responsabile vor da un răspuns cât mai rapid şi cât mai transparent la cele întâmplate.

Citit 2294 ori Ultima modificare Joi, 10 Noiembrie 2011 23:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.