Distrusă chiar la împlinirea a 100 de ani de la inaugurare, linia Galaţi-Bârlad nu mai poate fi reparată

Distrusă chiar la împlinirea a 100 de ani de la inaugurare, linia Galaţi-Bârlad nu mai poate fi reparată
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Repunerea în funcţiune a liniei ferate, grav afectată de o alunecare de teren în zona Brateş, este un scenariu deocamdată imposibil, din cauza costurilor: peste 10 milioane de euro * CFR nu vrea să se implice, TFG încă evaluează situaţia * Zona continuă să fie instabilă şi există riscul ca imobilele din partea de sus a versantului să fie afectate


Fenomenul geologic ce a distrus vineri linia ferată Galaţi - Tuluceşti le dă bătăi de cap tuturor celor care au afaceri sau case în zonă. Mai mult, în doar câteva zile, peisajul s-a schimbat radical, în "râpa lui Tuluc" apărând noi fisuri, dar şi noi dealuri. Culmea este că în apropierea liniei ferate nu a apărut niciun utilaj sau muncitor, care să pară că ar încerca să repare în vreun fel dezastrul creat de natură. Motivul este unul cât se poate de simplu. Deocamdată, nu se ştie cine va scoate bani din conturi, pentru realizarea respectivei lucrări.

Conform purtătorului de cuvânt al CFR, Oana Brânzan, linia a fost închiriată şi nu se poate pune problema să se implice în repararea ei compania de stat. "Până în 2015, prin contract, de respectiva linie se ocupă Transferoviar Grup Infrastructură, compania care a închiriat de la CFR respectivul traseu", a spus aceasta.

Pe de altă parte, conform surselor din cadrul companiei TFG, directorul general al acestei firme s-ar afla în aceste zile la Galaţi, pentru a efectua o evaluare în teren a situaţiei şi pentru a vedea exact ce soluţii se impun în acest caz. Oricum, în zonă lucrările vor fi de lungă durată.

Deşi punctul de vedere oficial al CFR, venit de la Bucureşti este că această companie nu va face nimic pentru remedierea situaţiei, conform deciziei luate într-o şedinţă de urgenţă ce a avut loc la sediul Prefecturii Galaţi, CFR Infrastructură va înainta Ministerului Transporturilor o informare amănunţită asupra situaţiei actuale, astfel încât să se poată lua măsuri pentru repunerea în circulaţie a liniei ferate şi aducerea terenului la starea iniţială cât mai curând posibil.

Amintire cu surpări

Unul dintre ciobanii care îşi mâna oile prin râpă, îşi aminteşte că nu este pentru prima dată când au apărut astfel de probleme în respectiva porţiune. "Acum vreo 10-12 ani ştiu că se deformase pământul în aşa hal încât apăruse chiar o insuliţă în mijlocul Brateşului. Atunci au adus o grămadă de utilaje, dar acum văd că nu e nimeni", a spus acesta.

Este a doua oară când au loc surpări de teren în zonă. În 1993, circulaţia trenurilor pe ruta Galaţi - Bârlad a fost întreruptă pentru un an, după ce s-a rupt linia, iar în anul 2000, după o nouă surpare, viteza trenurilor ce treceau prin zonă a fost restricţionată la 10 kilometri pe oră. Prezenţa izvoarelor subterane din apropierea lacului Brateş acctentuează instabilitatea terenului. De altfel, o echipă de silvicutori şi-a făcut apariţia luni pentru a evalua posibilitatea plantării de arbori, lucru ce teoretic ar mai putea stabiliza terenul. O soluţie tehnică, ce ar implica ranforsarea dealului din apropierea şi reconstrucţia terasamentului căii ferate ar costa, după primele estimări, peste 10 milioane de euro. În cazul în care nici CFR şi nici TFG nu vor dori să investească, istoria căii ferate ce leagă Galaţaiul de Bârlad se va opri după 100 de ani, centenarul fiind sărbătorit în primăvara trecută.

Case pe marginea prăpastiei

Mare parte din deal a început deja să o ia la vale, câteva case aflându-se chiar pe buza prăpastiei. Zona respectivă părea total părăsită luni dimineaţă, când singurele voci ce se auzeau erau cele ale câinilor comunitari, scăpaţi din adăpostul pe care tronează inscripţia "Vier Pfotten". De altfel, la mai puţin de 30 de metri de gardul adăpostului, pământul ce forma dealul a luat-o la vale. În imediata apropiere a adăpostului se află alte câteva construcţii, unele având destinaţii comerciale, altele fiind case.

Am încercat să stăm de vorbă cu cei de la Inspectoratul în Construcţii, pentru a afla în ce măsură aceste imobile se află în pericol, însă Cristian Capetis, şeful acestei instituţii, ne-a spus că astfel de solicitări se pot face în scris, precizând însă că va fi nevoie de o expertiză tehnică amănunţită, pentru a se vedea dacă respectivele construcţii sunt în pericol.

Pe de altă parte, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă îi sfătuieşte pe proprietarii din zonă să fie atenţi la orice semn ce poate indica iminenţa alunecărilor de teren. "Familiarizaţi-vă cu împrejurimile, micile schimbări în peisajul local vă pot alerta asupra unei potenţiale ameninţări viitoare mai mari. De asemenea, uşile sau ferestrele se blochează pentru prima dată, apar noi crăpături în pereţi sau fundaţie, pereţii exteriori sau scările se depărtează de clădire, apar crăpături care se măresc progresiv în sol sau în zonele pavate, apar defecţiuni la utilităţile subterane, se formează movile de pământ la baza pantelor şi apa ţâşneşte din pământ în locaţii noi", a spus Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al ISU Galaţi.

Şedinţă la Prefectură

În cursul zilei de luni a avut loc o şedinţă la Prefectură, pentru a se stabili cum se vor desfăşura lucrurile în viitor, vizavi de surparea căii ferate. Potrivit purtătorului de cuvânt al Prefecturii Galaţi, Petrica Paţilea, grupul de suport tehnic pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de accidentele pe căile de comunicaţie, constituit din reprezentanţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Poliţia Transporturi Feroviare, Autoritatea Feroviară Română, CFR Infrastructură, SC Transferoviar Grup SA, Direcţia Penitenciarelor, Consiliul Judeţului Galaţi, SC Proiect SA, s-a întrunit sub coordonarea prefectului judeţului Galaţi, Emanoil Cătălin Bocăneanu. "În urma analizei, s-a dispus asigurarea continuităţii transportului persoanelor pe ruta Galaţi - Tuluceşti cu mijloace auto şi aplicarea măsurilor de securizare a perimetrului, prin marcare, patrulare şi blocarea accesului din ambele sensuri, pe drumul adiacent liniei de cale ferată, cu atât mai mult cu cât zona continuă să fie instabilă şi, din experienţa alunecărilor de teren anterioare, se estimează că fenomenul durează circa o lună ", a declarat Petrica Paţilea. Potrivit aceleiaşi surse, în cel mai scurt timp se va face o evaluare a pagubelor, dar şi a impactului economic şi social generat de această calamitate şi se vor identifica soluţii de finanţare pentru efectuarea studiilor geologice, pentru întregul perimetru, inclusiv pentru zonele limitrofe celei calamitate acum.

Citit 6054 ori Ultima modificare Marți, 26 Februarie 2013 13:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.