Ecosal păcăleşte legea cu avizul Primăriei Galaţi
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Ecosal păcăleşte legea cu avizul Primăriei Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Legea privind reducerea cheltuielilor din sistemul bugetar nu face nici două parale pentru autorităţile locale gălăţene * Spre exemplu, recent, o firmă din Galaţi a câştigat un contract pentru a angaja măturători stradali în locul Ecosal, care legal nu poate face acest lucru * Conform Primăriei, contractul ar trebui să reprezinte o economie pentru municipalitate, însă nimeni nu poate explica în ce constă economia


O firmă gălăţeană a pus mâna, zilele trecute, pe un contract gras, de 1,6 milioane de euro, cu Serviciul Public Ecosal. Firma respectivă -  SC Catlidi SRL Galaţi - va trebuie să gestioneze, din aceşti bani, recrutarea şi salarizarea muncitorilor sezonieri la salubrizarea oraşului. De ce nu se ocupă de acest lucru, aşa cum ar fi logic, chiar Ecosal (care are deja 295 de angajaţi şi un aparat administrativ specializat), vă vom arăta în cele ce urmează. În fapt, totul se rezumă la o metodă şmecherească de a păcăli legea care limitează cheltuielile bugetare!

Cum să lucrezi la stat, deşi posturile sunt blocate

În acest moment, cel puţin teoretic, nimeni nu se poate angaja la stat, deoarece posturile au fost blocate. Fie că este vorba de director sau de simplu măturător, CV-ul nu contează, deoarece România, şi, extrapolând, Primăria Galaţi, nu poate plăti absolut niciun om în plus.

În aceste condiţii, s-a găsit o modalitate destul de simplă de a fenta legea. Se face o licitaţie, absolut legală, prin care o firmă, acreditată de către organele statului, poate angaja oameni calificaţi pentru o companie de stat, cu fonduri oferite tot de stat.

Mihai Costache, purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi, a explicat de ce a fost nevoită municipalitatea gălăţeană să apeleze la acest tertip. “Serviciul Public Ecosal, aflat în subordinea Consiliului Local Galaţi şi finanţat integral din venituri proprii, desfăşoară o serie de activităţi de interes public local, încredinţate prin administrare directă şi monitorizate de Primăria Galaţi. Ca urmare a măsurilor guvernamentale de reducere a aparatului bugetar, impuse în anul 2010, numărul de angajaţi ai SP Ecosal a fost diminuat de la 465 la 320, la finele anului 2012 ajungându-se la 295 de angajaţi. Măsura de reducere a numărului de angajaţi nu a fost urmată de o reducere proporţională a volumului activităţilor atribuite SP Ecosal. Prin Legea nr. 329/2009, privind  raţionalizarea cheltuielilor publice, a fost interzisă plata orelor suplimentare şi s-a reglementat compensarea acestora cu timp liber corespunzător. Compensarea cu timp liber fiind practic imposibilă, în condiţiile în care, prin OG nr. 63/2010, pentru modificarea şi completarea Legii nr.273/2006 privind finanţele publice locale, Serviciului Public Ecosal i s-a impus o reducere de personal de 25%”, a spus acesta.

Licitaţie legală şi verificată

“Pentru realizarea acestei achiziţii, soluţia legală a fost organizarea unei proceduri de licitaţie deschisă, conform OUG 34/2006. Procedura organizată a fost publicată pe SEAP şi verificată pe tot parcursul derulării de reprezentanţi UCVAP. Firma câştigătoare, SC Catlidi SRL, a fost singura din cele două oferte participante la procedură ce era autorizată să presteze activitatea de Servicii de asigurare de personal inclusiv personal angajat temporar - cod CPV: 79620000-6,  conform HG nr. 1256/2011 privind condiţiile de funcţionare şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară. A fost încheiat un acord cadru urmat de contracte subsecvente, ce asigură recrutarea şi selecţia de către agentul de muncă temporară, a unui număr de salariaţi temporar, ce variază între un minim de 41 persoane/lună şi un maxim de 410 persoane/12 luni, în funcţie volumul de activităţi desfăşurat de SP Ecosal”, a mai spus Mihai Costache.

Din 2010 până în 2012, fondul de salarii al Ecosal a scăzut de la aproximativ 8,5 milioane de lei la aproximativ 5,8 milioane de lei. Teoretic, Primăria poate rezilia contractul cu firma SC Catlidi SRL, în valoare totală de 6.945.840 de lei, în secunda în care statul va debloca posturile.

Conform site-ului Ministerului Finanţelor Publice, SC Catlidi SRL a fost înfiinţată în 2003. La un moment dat firma şi-a suspendat activitatea, pentru a şi-o relua în data de 20 iulie 2010. Conform aceluiaşi site, în anul 2011, ultimul an pentru care există înregistrări, firma cu 12 angajaţi a avut un profit de 195.331 de lei. Firma este administrată de Florina Violeta Bucur şi Cătălin Bucur. “Vă informăm că între domnul Adrian Bucur, câştigatorul, prin concurs, al postului de director al Direcţiei de Dezvoltare a Primăriei Galaţi şi administratorul operatorului economic SC Catlidi SRL, Cătălin Bucur, nu există grad de rudenie, fiind doar o coincidenţă de nume”, a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi.

Prin procedeul descris mai sus, care este în fapt o speculare a lacunelor legislative, se fac în continuare angajări la stat, deşi posturile sunt, chipurile, blocate de câţiva ani buni. Problema este că metoda contractării de firme care să gestioneze personalul suplimentar presupune, din start, costuri mai mari decât în cazul în care de recrutarea şi plata angajaţilor s-ar ocupa, aşa cum este normal, Serviciu Personal al companiei de stat care are nevoie de muncitorii respectivi. Mai pe scurt, se risipesc bani publici (situaţie de care profită firmele care primesc contractele cu statul), situaţie care ar trebui să intre neîntârziat în vizorul Curţii de Conturi.

Citit 6524 ori Ultima modificare Joi, 23 Mai 2013 08:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.