INTERVIU cu şeful Serviciului Permise şi Înmatriculări: "Jumătate din şcolile de şoferi nu îşi justifică existenţa"

INTERVIU cu şeful Serviciului Permise şi Înmatriculări: "Jumătate din şcolile de şoferi nu îşi justifică existenţa"
foto: Liviu Ghinea
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Comisarul şef George Căpătan, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor, ne-a vorbit despre cât de bine pregătiţi sunt aspiranţii la statutul de şoferi, ce siguranţă oferă aceştia pe drumurile publice şi mai ales despre calitatea şcolilor care îi pregătesc pe gălăţenii care se vor a fi deţinători de carnet de conducere.

- Mai sunt mulţi gălăţeni care vor să devină şoferi?

- A scăzut numărul candidaţilor, în ultimii ani. Nu mult, dar se cunoaşte o scădere. Cauzele sunt mai multe. Odată pentru că au crescut costurile la şcoli. Există o asociaţiea şcolilor de şoferi, a instructorilor auto şi ei menţin pe undeva un preţ apropiat, dar anumite şcoli nu mai pun accentul pe pregătire, le spun cursanţilor să înveţe acasă şi le iau cu 200 de lei mai puţin. Astfel, unele şcoli sunt nemulţumite. În acest context, a crescut procentul promovabilităţii la sală, dar la proba practică pică aproximativ jumătate. Aici se vede lipsa pregătirii la şcoală. A fost cât pe ce să intre în vigoare Ordinul 733, prin care instituţia instructorului autorizat dispărea. Aşa ar fi fost obligaţi să se angajeze la şcoli, dar s-au zbătut, au făcut intervenţii la minister şi au rămas aşa. Era o chestie extraordinară să fi fost angajaţi. Aşa ar fi făcut pregătirea teoretică în cadrul unei şcoli, dar în situaţia actuală fac două-trei ore de pregătire, iar când vin la examen candidaţii se lovesc de un zid. Promovabilitatea finală este de 37 la sută.

- Există o legătură directă a calităţii slabe a pregătirii în şcoală cu faptul că tot mai multe accidente sunt provocate de începători?

- Fără îndoială, este cauza principală. Am discutat problema şi în cadrul comisiei de lucru pe care o avem în cadrul Prefecturii. Au participat şi patronatul şcolilor de şoferi, instructori auto, ARR-ul, ISCTR-ul, care controlează direct şcolile de şoferi şi am ajuns la această concluzie. Acum fiecare şcoală vine la examen cu câte 14-15 candidaţi, dar înainte veneau cu 30 odată. Examinai 15-20, dar apoi intervenea oboseala şi atunci ori picau în masă, ori examinatorul trecea mai uşor peste o abatere. Şi aşa scăpau şi ajungeau în trafic. Nu e o regulă că cei care mai scapă fac automat accidente, sunt şi care conduc prudent. La fel, sunt teribiliştii, care au luat corect şi sala, şi traseul, dar dacă încalcă regulile tot fac accident.

- Sunt şcoli de şoferi în Galaţi care nu-şi justifică existenţa?

- Da. Dacă intra în vigoare Ordinul 733, dacă mai rămâneau 15 şcoli din 31, deci jumătate nu îşi justifică existenţa. Era o chestie extraordinară, din toate punctele de vedere. Şi asta nu ar fi dus neaparat la o creştere a preţurilor. Dacă erau 15 şcoli, veneau tot atâţia elevi câţi vin şi la 30. Şi fiecare şcoală şi-ar fi permis să scadă puţin preţul, având mai mulţi elevi. Şi atunci nu le dădeau drumul oricum la examen, pentru că, aşa cum era prevăzut în Ordinul 733, unei şcoli care are mai puţin de 50 la sută promovabilitate i se suspendă licenţa pentru 30 de zile. Era o chestiune extraordinară. Aşa se întâmplă în Germania şi în alte ţări. Acolo şcoala e mai scumpă, dar instructorul nu îi dă drumul cursantului la examen până nu e convins că e pregătit cum trebuie.

- Care e situaţia la „profesionişti?” Sunt bine pregătiţi?

- Acolo e altă situaţie. Promovabilitatea e de 70 la sută. Ei deja au calitatea de şoferi şi cei mai mulţi sunt responsabili, pentru că urmează să conducă un camion sau un autobuz, e altceva.

- Vă confruntaţi cu aspiranţi care nu ştiu să scrie şi să citească?

- Bineînţeles, şi acum vin neştiutori de carte şi eu trebuie să îi primesc în examen, pentru că legea nu le interzice. E prevăzută în ordinul ministrului 733 această obligativitate, dar trebuie modificat şi Codul Rutier, pentru ca cei care nu au studii primare să nu poată da examen de permis. Trebuie aliniate cele două acte normative. Până atunci, şcolile de şoferi primesc şi analfabeţi, care învaţă în particular semnele de circulaţie, după care vin în examen. Mai învaţă să şi scrie sau să citească indicatoarele cu inscripţii şi reuşesc să treacă de sală, iar la traseu nu au probleme majoritatea, pentru că ei învaţă să conducă singuri şi o fac destul de bine. E o problemă gravă, pe care legiuitorul are trebui să o aibă în vedere.

Cine este George Căpătan

George Căpătan s-a născut pe 27 februarie 1959, în comuna Braniştea, judeţul Galaţi. A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii "AI. Cuza" din Iaşi şi a urmat un masterat în Drept Public şi Privat la aceeaşi instituţie de învăţământ. Din 2012 este şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Galaţi.

VEZI ŞI

„Profesioniştii Galaţiului”: Inginerul Victor Dobrea, tatăl a 700 de vapoare

Campania VL "Profesioniştii"/ Costel Ţapu este criminalistul care desluşeşte tenebrele anchetelor penale

Citit 8483 ori Ultima modificare Luni, 02 Iunie 2014 18:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.