O simplă informare cu privire la sistemul de desfăşurare a transportului public local din municipiul Galaţi s-a transformat, miercuri, la şedinţa Comisiei de Dialog Social, într-o discuţie extrem de lungă şi în care aproape toţi cei prezenţi au avut câte ceva de spus.
Din păcate, însă, discuţiile s-au limitat a fi doar generatoare de nervi, deoarece din partea Primăriei municipiului Galaţi nu s-a aflat decât şeful interimar al Serviciului de Transport, Adrian Mirică, iar din partea transportatorilor privaţi, nu a venit nimeni la şedinţă.
După aproape două ore de discuţii, prefectul judeţului Galaţi, Claudiu Brânzan, vizibil iritat de absenţa atâtor responsabili, a declarat că de acum înainte va prezenta nominal directorii care nu binevoiesc să vină la chemarea reprezentantului Guvernului în teritoriu.
„Domnul Dumitru Nicolae este plecat din localitate, înţeleg. Dar nici domnul Ciumacenco nu este… îmi pare rău că am suprapus şedinţa cu conferinţa sa de presă… Totuşi, măcar domnul director Jalbă trebuia să fie prezent aici, pentru a ne răspunde la întrebări”, a explodat prefectul.
Transportul public reprezintă imaginea oraşului
„Cine intră în Galaţi şi vede haosul de pe străzi, în privinţa transportului de persoane, se ia cu mâinile de cap”, a spus directoarea SC Transurb SA, Genica Totolici. Aceasta a precizat că Galaţiul este unul din puţinele municipii din ţară în care se mai circulă aşa de dezordonat şi că, în restul ţării, traseele principale au rămas deservite doar de regiile sau societăţile locale.
„Noi am dori, ca din 2010, traseele principale ale noastre să nu se mai suprapună cu cele ale particularilor. Din discuţiile cu Primăria, însă, am observat că se doreşte păstrarea microbuzelor şi vă spun că aşa nu rezolvăm nimic”, a mai precizat Genica Totolici.
Potrivit acesteia, în prezent, la un autobuz Transurb, pe un traseu principal, sunt 10 microbuze particulare, care se opresc în staţie la interval de 2-3 minute. Genica Totolici a protestat şi faţă de „concurenţa neloială şi discriminarea” dintre Transurb şi transportatorii privaţi: „Avem acelaşi tarif, de 1 leu, însă condiţiile nu se compară; una este să călătoreşti cu autobuzul şi alta să stai înghesuit, în picioare, în microbuz…”.
Protestul directoarei de la Transurb a venit ca urmare a faptului că şeful interimar al Serviciului de Transport din cadrul Primăriei, Adrian Mirică, a anunţat că „din 2010 expiră contractele de concesiune a serviciului de transport persoane în regim regulat şi în prezent se lucrează la un nou plan de transport, în baza căruia va avea loc o licitaţie. Planul va fi postat pe site-ul primăriei Galaţi, pentru dezbatere publică. Prin noul plan se urmăreşte reducere la jumătate a microbuzelor, adică să se ajungă la 145 de microbuze şi mărirea numărului autobuzelor de la 69, la 86 de vehicule”.
Jos mafia din transportul de persoane!
În calitatea sa de fost şef al ACR, Ştefan Gherasim a ţinut ieri să spună mai multe lucruri, pe un ton extrem de dur: „am făcut intervenţii repetate din 2007 la Primărie şi CJ, în sensul de a se aplica corect legea, însă nu am găsit înţelegere datorită factorilor deosebiţi care acţionează în transportului local, a fenomenului de mafie! Fiecare a apărat interesele sale, a căutat să emane hotărâri de CL sau CJ pe lângă lege, sau cum au putut aleşii să le interpreteze. Transportul în municipiul Galaţi se desfăşoară neautorizat, pentru că au fost şi sunt interese”.
„Cu excepţia Transurb, care ar trebui să conducă activitatea de transport local, dar nu face aşa ceva, din anumite interese, cei trei operatori nu puteau activa, conform legii, decât dacă deţineau autovehicule în proprietate, sau în leasing. Însă nu se întâmplă aşa, de trei ani, se desfăşoară activitatea în baza contractului de închiriere a maşinilor, sub oblăduirea Primăriei şi a Direcţiei de Finanţe, făcându-se o mare evaziune fiscală. Ştiţi doar că şoferii nu dau bilete călătorilor”.
„Prin neautorizarea fiecărui autovehicul, de doi ani de zile s-a pierdut la buget 44 de miliarde lei [vechi], anul trecut şi 44 miliarde lei [vechi] anul acesta. Asta, socotit doar pentru cele 330 de microbuze confirmate că ar fi autorizate. Dar reprezentantul Primăriei nu a spus că mai sunt şi alte 130 de microbuze în rezervă, pe care operatorii le bagă în circuit temporar – sâmbăta, duminica…”.
De la discursul lui Ştefan Gherasim, au început apoi să ia legătura şi alţii, punctând multe din problemele din transportul public. S-a vorbit şi despre parcarea autobuzelor private pe locurile de parcare din faţa blocului, despre condiţiile proaste de transport din microbuze, despre lipsa de cuviinţă a şoferilor, despre modalitatea haotică de circulaţie dar şi de oprire a microbuzelor etc.
În final, prefectul judeţului Galaţi, Claudiu Brânzan, şi-a exprimat dorinţa ca „în master planul privind transportul public, pe care Primăria îl face cu o firmă din Bucureşti, că pe aici nu s-a găsit cine…, poate o să scrie şi că şoferul de microbuz nu trebuie să poarte maieu, să vorbească la celular sau să asculte manele”.
Cu ce ne deplasăm prin oraş?
În prezent, în municipiul Galaţi, transportul de persoane este asigurat de societatea locală Transurb SA şi trei operatori – asociaţiile Star 2005, ACJ Globe Tour SRL şi Asociaţia Sher.
Potrivit datelor Primăriei, Transurb deţine 60 de tramvaie (cu care se acoperă 9 trasee), 105 autobuze (16 trasee) şi 13 troleibuze (2 trasee), iar cei trei operatori privaţi au, în total, 337 de microbuze, cu care asigură 25 de trasee. Cât priveşte activitatea de taximetrie, aceasta este realizată la nivelul municipiului cu 850 taxiuri.
Explicaţii foto:
2 - Adrian Mirică a încasat toate reproşurile, în lipsa aleşilor de la primărie
3 - Ştefan Gherasim a vorbit de mafia din transport
4 - Dumitru Nicolae – lipsă, Nicuşor Ciumacenco, lipsă, Laurenţiu Jalbă, lipsă…