Cum scapi de frica de a începe o afacere - Îmblânzitorii de cifre

Cum scapi de frica de a începe o afacere - Îmblânzitorii de cifre
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Interviu cu preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), prof. univ. dr. Robert-Aurelian Şova

Imaginea contabilului închis într-o cămăruţă, îngropat în cifre şi dosare nu mai este demult de actualitate. Ba din contra, un expert contabil tinde mai degrabă să devină un fel de "Superman" al mediului de afaceri, unul care, cu superputerea de a înţelege limbajul cifrelor, poate ajuta un business să depăşească pericolele dintr-un mediu economic tot mai complicat. De toate acestea ne-a convins preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), prof. univ. dr. Robert-Aurelian Şova, într-un interviu în exclusivitate acordat ziarului "Viaţa liberă".

- Dincolo de cifre, cum a evoluat rolul expertului contabil în mediul de afaceri modern?

- Imaginea pe care încă, din păcate, o mai avem în percepţia publică, respectiv aceea de a "ronţăi" cifre şi de a întocmi doar situaţii financiare nu prea mai este cea reală. Activitatea expertului contabil se duce tot mai mult - pe lângă partea de conformare, gen declaraţii fiscale, întocmirea de evidenţe contabile, taxe şi impozite etc. - spre partea de consiliere. Iar aici, marele avantaj al expertului contabil este acela că ştie cel mai bine procesul prin care un business se transformă în cifre. Adică, pe tot acest lanţ, pentru expertul contabil nu există un "black-box" în care nu ştie ce se întâmplă, în care are doar date de "intrare" şi date de "ieşire". El cunoaşte tot mecanismul financiar-contabil şi el este cel mai în măsură să "traducă" aceste cifre, să le prezinte într-un limbaj pe care antreprenorul să-l înţeleagă, să-l ajute să identifice situaţiile de risc care pot să apară, să identifice soluţii pentru dezvoltarea businessului. Cam acesta ar fi rolul unui expert contabil complet! Iar această parte de analiză şi consultanţă devine tot mai importantă, pentru că lucrurile se schimbă repede.

- Care este factorul care accelerează acest segment de analiză al unui business?

- Tehnologia! Ea permite din ce în ce mai mult standardizarea şi automatizarea anumitor procese de structurare a informaţiei contabile, mai ales când este vorba de operaţiuni repetitive. Pe de altă parte, automatizările pot merge doar până la un anumit nivel, iar raţionamentul profesional nu va dispărea niciodată. Iar evoluţia economiei de astăzi necesită şi mai mult raţionament profesional, expertiză în găsirea soluţiilor de business cele mai potrivite. Ideea este că, din ce în ce mai mult, ajutaţi de tehnologie, putem şi probabil vom fi degrevaţi şi mai mult de aceste activităţi de rutină, dar schimbările din mediului de afaceri vor impune o creştere a rolului expertului contabil pe partea de consiliere.

- Să înţelegem că tehnologia face contabilitatea o meserie tot mai… palpitantă!

- Nu doar tehnologia. O provocare este şi globalizarea, care face businessul tot mai complex, tipurile de tranzacţii, la nivel internaţional, inclusiv din perspectiva anumitor servicii. Graniţele încă mai există, dar în domeniul internetului, în economie, ele nu prea mai există. Prin urmare, un antreprenor din România trebuie să ştie că nu concurează doar cu antreprenorii din România, nici măcar doar cu cei din Europa, ci şi cu cei din China, din SUA. De exemplu, marii giganţi de vânzări on-line au o prezenţă globală. Nu se mai pune problema că vreau să-mi cumpăr un ceas şi trebuie să mă duc neapărat la magazinul din colţ sau la mall-ul din oraş. Intri pe internet şi poţi să cumperi ce vrei!

Expertul de lângă tine

- Înţeleg oamenii de afaceri în ce direcţie merg lucrurile?

- Succesul în industrie, în revoluţia industrială, a fost dat de diviziunea muncii. Acest concept se găseşte tot mai mult şi în cadrul relaţiilor de afaceri. Businessurile au început deja să se orienteze spre externalizarea, către profesionişti, a acelor servicii care nu reprezintă componenta principală a activităţii firmei. Iar pe această componentă financiar-contabilă, singurii profesionişti care sunt atestaţi şi recunoscuţi - şi cu tradiţie, CECCAR are aproape 100 de ani de existenţă! - sunt experţii contabili şi contabilii autorizaţi. Pe de altă parte, întreprinzătorii nu realizează întotdeauna "comoara" de lângă ei. Mai există încă şi această atitudine gen "antreprenorul care le ştie pe toate" şi ce e de făcut, inclusiv în contabilitate. Lucrurile se cam schimbă astăzi, trebuie să te consulţi şi să te bazezi pe profesionişti în domeniu, pentru că expertul contabil nu acoperă, după cum spuneam, doar partea contabilă.

- O firmă mai măricică nu poate exista fără o expertiză contabilă competentă. Dar ce ne facem cu micii întreprinzători sau oamenii care au o ideea de afacere, dar se simt descurajaţi de birocraţie, formalităţi fiscale? Poate CECCAR-ul să-i ajute?

- Una dintre principalele calităţi ale unui antreprenor este să fie perseverent, să fie curajos. Dacă se sperie la momentul respectiv, e mai bine să nu facă businessul. Dar, într-adevăr, ar fi recomandat ca, la început de drum, lucrurile să fie discutate cu un profesionist. Un expert contabil ar putea să facă o analiză a businessului şi, în funcţie de natura acestuia, dacă se porneşte cu o microîntreprindere, de exemplu, să se stabilească vectorul fiscal cel mai potrivit. Şi probabil, după o astfel de discuţie, potenţialii întreprinzători nu se vor mai speria chiar atât de mult.

- Dincolo de sfaturile prieteneşti, e scumpă o astfel de consultanţă?

- E proporţională cu valoarea informaţie. Pe de altă parte, problema e că, la început, micii antreprenori o cam iau de capul lor şi abia când ajung să aibă probleme se mai trezesc… Şi, din păcate, astăzi, greşeala costă foarte mult. Şi va costa din ce în ce mai mult. Şi chiar dacă eşti un mic antreprenor, trebuie să înţelegi că trebuie să ai un profesionist lângă tine care să se ocupe de această componentă. Sigur, mulţi nu fac diferenţa între cost financiar şi cost de oportunitate. Sau între valoare şi preţ. Dar ideea este că, ce consideri tu astăzi că este mai ieftin, s-ar putea să te trezeşti mâine că este mult mai scump. De exemplu, poţi să încerci să te duci spre o zonă de asistenţă, de consiliere necertificată, pentru că te costă mai puţin, dar la un an sau mai puţin, în urma unui control, să constaţi că te costă mult mai mult decât dacă ai fi apelat din start la un profesionist.

Afacerile, între incertitudini şi oportunităţi

- Dacă vorbim de mediul de afaceri, cum îl percepeţi ca dinamică?

- Există şi unele incertitudini, dar, în principiu, lucrurile merg încă bine. Există, desigur, zone mai dezvoltate, altele mai puţin dezvoltate, dar firmele au de lucru. Eu cred că oportunităţile de afaceri în România încă sunt multe, sistemul fiscal din România este foarte prietenos ca impozitare, în comparaţie cu cel din alte ţări. Iar acest lucru se vede şi din statisticile europene. Suntem printre ţările cu cel mai mic nivel de impozitare. Şi acest lucru a atras destule businessuri. Sunt afaceri care vin din Malta, din Cipru - care înainte erau, cel puţin pe zona serviciilor, zone considerate prietenoase fiscal - şi care, se pare, găsesc în momentul de faţă în România condiţii mai bune. Avem, ce-i drept, lipsurile pe care le ştim cu toţii, precum cele de pe partea de infrastructură. Dar cred că, pe măsură ce lucrurile acestea se vor rezolva, şi businessurile se vor dezvolta.

- Aţi pomenit de incertitudini, care ar fi ele?

- Ar fi aceste modificări legislative pe zona fiscală. Cred că o stabilitate se impune. Acum, trebuie să recunoaştem, nu s-au înregistrat creşteri de impozite, iar multe dintre măsurile care au fost introduse au fost în avantajul antreprenorului, chiar dacă ele au venit aşa, de pe o zi pe alta. Prin urmare, putem spune că se compensează una pe alta. Dar cred că cel mai bine pentru toată lumea este să se asigure o stabilitate a acestui sistem fiscal, pentru a putea face o planificare, măcar pe termen mediu, a businessului.

- Deci, nu e chiar atât de rău precum se spune…

- Nu. Mai sunt probleme la modul de verificare. Şi aici, o ştim cu toţii, lucrurile mai trebuie îmbunătăţite. Avem nevoie de o aplicare unitară a legislaţiei în cadrul controalelor pe diverse zone. Câteodată sunt, în cadrul inspecţiilor fiscale, interpretări care nu sunt tocmai cele corecte. Dar şi aici lucrurile încep să se schimbe. Avem încheiat de curând un protocol de colaborare cu ANAF, prin care să asigurăm suportul reciproc în ceea ce priveşte formarea profesională. Membrii CECCAR se pot întâlni cu colegii de la Inspecţie Fiscală, pentru a discuta o serie de teme de contabilitate. La rândul lor, cei din ANAF pot să vină să ne prezinte noutăţile fiscale. Ideea este că există voinţă în a se realiza, într-adevăr, un parteneriat. Iar la Galaţi, de exemplu, chiar funcţionează foarte bine acest parteneriat cu ANAF. Lună de lună, cei de la ANAF vin şi prezintă membrilor CECCAR noutăţile fiscale.

Cum se începe o investiţie

- Mergând pe ideea de consultanţă, CECCAR a lansat recent un Ghid al Investitorului în România. Care ar fi rolul lui?

- Nu este "o invenţie" a noastră, astfel de ghiduri au fost elaborate de ceva vreme elaborate de foarte multe ţări dezvoltate, în Germania se merge chiar la nivel de land. Dar am încercat, pentru România, să aducem în acest ghid informaţii legate de piaţa muncii, de situaţia forţei de muncă, nivel de salarizare, infrastructură, precum şi prezentarea legislaţiei care are un impact direct pe business - organizarea societăţilor, componenta fiscal-contabilă, cea legată de codul muncii etc. Sunt informaţii care, desigur, sunt publice, dar sunt dispersate. Noi, practic, încercăm să aducem într-un singur loc factorii principali pe care un antreprenor îi ia în calcul când decide să investească. E ca un tablou de bord pentru cel care doreşte să deschidă o afacere. Iar aici ne referim şi la investitorii străini, dar şi la cei autohtoni şi la întreprinzătorii la început de drum, care vor să-şi deschidă o afacere.

- Despre acest ghid aţi discutat, din câte ştiu, şi cu reprezentanţi ai autorităţilor publice locale…

- Într-adevăr, am avut o discuţie cu dl primar Ionuţ Pucheanu, iar el a venit cu ideea foarte bună de completare a acestui ghid naţional cu un ghid al investitorului în Galaţi. Mi se pare o idee foarte bună, pentru că se poate intra mai în profunzime cu datele oferite unui investitor. La nivel naţional, ar fi fost foarte greu de colectat astfel de date, pe fiecare judeţ. Dar acolo unde găsim interes pentru a dezvolta un astfel de ghid al investitorilor şi la nivel judeţean, precum la Galaţi, putem să ne implicăm. Informaţii precum cele legate de taxele locale şi facilităţile acordate pe plan local, terenurile disponibile pentru investiţii, proiectele de infrastructură, sunt convins că ar fi interesante pentru un investitor. Şi suntem dispuşi să contribuim la realizarea unui astfel de ghid pe Galaţi, pentru că este în interesul tuturor - al autorităţilor locale, al populaţiei şi mediului de afaceri, este şi în interesul expertului contabil, pentru că, acolo unde există mult business, există piaţă şi pentru expertul contabil. Deci interesul este direct.

Prevenirea derapajelor din legislaţia fiscală

CECCAR are capacitate de a interveni în cazul sesizării unor derapaje de ordin normativ în legislaţia fiscală, a arătat preşedintele organizaţiei, Robert-Aurelian Şova: "Noi suntem într-un Consiliu Consultativ al ANAF, în care am abordat câteva teme de interes naţional, ultimul dintre ele fiind legat de jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie şi aplicarea acestor decizii în mod unitar în cadrul procedurilor de inspecţie fiscală din România. Adică, putem spune că suntem pe o direcţie pozitivă în îmbunătăţirea acestui sistem de control. Există şi acea Comisie de Dialog Social, unde se fac dezbateri pe tema actelor normative, dar au fost şi şedinţe punctuale, pe anumite legi. Prin urmare, suntem implicaţi direct, sunt deschişi în a primi sugestiile noastre.

Ghid pentru începerea unei afaceri

Ca parte a strategiei prioritare de dezvoltare a parteneriatului dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a lansat, cu prilejul Săptămânii antreprenoriatului - CECCAR, ce a avut loc în noiembrie, publicația "Investitor în România". Disponibil online, pe site-ul CECCAR, lucrarea e un bun instrument de familiarizare cu ceea ce oferă mediul economic intern pentru dezvoltarea unei afaceri.

Grup de experţi la nivel de Comisie Europeană

CECCAR este, de la 1 octombrie, membru în grupul de experţi în domeniul TVA de la nivelul Comisiei Europene, a arătat Robert-Aurelian Şova: "Este o structură în cadrul căreia sunt dezbateri despre legislaţia europeană în materie de TVA. Vor fi nişte modificări destul de importante în acest domeniu, bineînţeles, pe ceea ce înseamnă achiziţii intracomunitare. Faptul că suntem acolo ne permite să ne prezentăm şi noi punctul de vedere pe chestiuni legate de ceea ce ştim că se întâmplă în primul rând în România, iar în al doilea rând ne dăm seama care sunt tendinţele la nivel european. În felul acesta reuşim să discutăm şi cu membrii, să-i informă în legătură cu ce va urma. Avem chiar un grup de lucru la nivelul Ministerului Finanţelor, pentru a putea prezenta nişte puncte de vedere care să urmărească, per ansamblu, interesul mediului de afaceri din România".

Ce este şi care sunt obiectivele CECCAR

Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) este organismul care gestionează profesia contabilă din România. Organizaţia veghează şi acţionează pentru ca profesioniştii contabili români, prin serviciile oferite terţilor, să satisfacă întotdeauna exigenţele pieţei, ale mediului de afaceri. Obiectivele fundamentale ale CECCAR sunt: certificarea calităţii serviciilor prestate de membrii săi; educaţia iniţială şi dezvoltarea profesională continuă a profesioniştilor contabili; etica şi comportamentul deontologic al profesioniştilor contabili.

Citit 15704 ori Ultima modificare Duminică, 29 Decembrie 2019 14:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.