INTERVIU cu şeful Serviciului Paşapoarte: "Ne confruntăm cu o acută criză de spaţiu"

INTERVIU cu şeful Serviciului Paşapoarte: "Ne confruntăm cu o acută criză de spaţiu"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ar fi nevoie de cel puţin 200 mp doar pentru arhiva operativă * 30 la sută dintre solicitări sunt pentru minori


Micul trafic la frontieră a generat o creştere a solicitărilor de paşapoarte, tot mai mulţi gălăţeni îngroşând rândurile pentru obţinerea documentului cu care pot ajunge să îşi alimenteze maşinile la preţuri mai mici. Pe aceeaşi linie, ascendentă, se află şi minorii, pentru zeci de copii solicitându-se zilnic eliberarea unui document cu care să poată ieşi din ţară. În aceste condiţii, dar şi a creşterii volumului arhivei cu deţinători de paşapoarte, serviciul de profil se confruntă cu o criză de spaţiu, care riscă, în cel mai apropiat viitor, să îi afecteze serios activitatea. Despre toate acestea ne-a vorbit, şeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple Galaţi, cms. şef Aurelian Păduraru.

- Câţi gălăţeni au solicitat paşapoarte anul trecut?

- În 2014, am avut cam acelaşi volum de muncă precum în anul anterior. Dacă la cereri primite în total, în 2013 am avut 27.542, în 2014 am avut 27.539. La ghişeele noastre, am avut 22.519 de solicitări în 2013, iar în 2014, 21.727. Această diferenţă se explică prin creşterea cererilor primite şi soluţionate la misiunile diplomatice, de la 3.394 la 4.012, în 2014. Asta înseamnă că cetăţenii s-au învăţat să folosească mai mult misiunile diplomatice pentru schimbarea documentelor. Nu mai vin atât de mulţi în ţară şi merg acolo, chiar dacă e mai scump. E 100 de euro, iar în Anglia, 80 de lire pentru schimbarea paşaportului. O explicaţie ar fi că misiunile diplomatice au fost dotate cu echipamente şi au acces la aplicaţia noastră. Am avut o cerere mai mare de paşapoarte temporare, de la 8.141 în 2013 la 8.423. Creşterea a fost determinată de solicitărilor celor care trec frecvent graniţa în Republica Moldova pentru aprovizionarea cu motorină, este vorba de taximetrişti, şoferi. O mare parte din paşapoartele temporare, valabile un an, sunt scoase pentru deplasarea aici, peste graniţă.

- Cum a evoluat numărul solicitărilor paşapoartelor de către minori?

- Aici avem o particularitate, în funcţie de vârstă. Sub 12 ani, au trei ani valabilitate, peste 12 ani, au cinci ani valabilitate. Suntem ţinuţi aici de amprente, pentru că în Uniunea Europeană şi mai nou şi la noi, de un an de zile, amprentarea se face numai de la vârsta de 12 ani. Nu avem o statistică pe minori, dar ponderea este destul de mare. Circa 20 - 30 la sută din numărul solicitanţilor dintr-o zi sunt pentru minori.

- Spaţiul şi timpul de aşteptare în perioadele de vârf constituie o problemă veche. Cum vă descurcaţi?

- Avem trei ghişee şi încercăm să facem faţă. Asta e, se mai stă şi la coadă, dar nu avem ce face. Noi, aici, am avea nevoie de o suprafaţă triplă numai pentru arhivă şi pentru lucrul cu publicul. Corpul de clădire în care suntem noi este construit înainte de anul 1940 şi nu a fost consolidat sau modernizat niciodată. Spaţiul total alocat serviciului nostru este de aproximativ 300 de metri pătraţi, din care utili avem 123 de metri pătraţi, pentru birouri, 23 de metri pătraţi are sala de aşteptare pentru public şi 90 de metri pătraţi arhiva operativă. Nouă ne-ar trebui 200 de metri pătraţi cel puţin pentru arhivă, şi cel puţin dublu faţă de cât avem acum pentru sala de aşteptare pentru public. Cea mai gravă situaţie este la arhivă, pentru că, fiind operativă, găzduieşte mapele tuturor deţinătorilor de paşapoarte şi cu ea se lucrează în permanenţă, nu e un simplu spaţiu de stocare. Din această cauză, nu poate fi mutată în altă parte, pentru că trebuie să avem tot timpul acces la ea. Situaţia e critică cu arhiva de doi ani. Toţi factorii implicaţi care au fost acolo şi au văzut s-au minunat şi cam atât. La noi nu se pot face investiţii deoarece spaţiul în care stăm acum este al CJ, iar noi suntem în subordinea Prefecturii.

- Se întrevede vreo soluţie pentru rezolvarea acestei probleme?

- Spaţiul este într-adevăr cu mult sub nevoile noastre şi au tot fost discuţii la nivel de Primărie, Prefectură şi Consiliu Judeţean. Deocamdată, nu există nicio soluţie concretă. La ultima discuţie, domnul primar a spus că ar vrea să ia unitatea militară de pe Coşbuc, de lângă mall şi să mute acolo mai multe instituţii care lucrează cu publicul. Teoretic, soluţia este foarte bună, ca acolo să se facă o zonă de lucrul cu publicul, în sensul că ar fi toate instituţiile reunite la un loc, există parcare, nu ar mau fi aglomerări de maşini sau umane cum e acum aici pe Domnească, sau pe Cuza, la blocul Cristal sau unde mai sunt. Practic acolo ar fi înglobate serviciile de interes public din subordinea mai multor autorităţi.

 

Carte de vizită

Data şi locul naşterii: 30 iulie 1969, Galaţi

Studii: Academia de Poliţie Al. I. Cuza - promoţia 1994

Ocupaţie: Şeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple Galaţi

Citit 4839 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Februarie 2016 23:48

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.