Secretul bunei funcţionări a instanţei

Secretul bunei funcţionări a instanţei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Interviu cu Mariana Ghena, preşedinta Curţii de Apel Galaţi *

„Viaţa liberă” scria recent despre primul raport realizat în vederea întocmirii pactului pentru justiţie, în care se face referire la principala cheltuială din acest sector.

În raportul  respectiv se spunea că ponderea majoritară a cheltuielilor curţilor de apel (care sunt ordonatori principali de credite pentru tribunalele şi judecătoriile arondate) o reprezintă bugetul cu cheltuielile de personal (85 la sută), în timp ce cheltuielile pentru funcţionarea propriu-zisă a instanţelor, atât în ceea ce priveşte întreţinerea clădirilor, cât şi în ceea ce priveşte asigurarea funcţionării actului de judecată, reprezintă doar 10 la sută din totalul cheltuielilor.

Acelaşi raport preciza că „deşi repartizarea creditelor bugetare s-a realizat uniform, se observă că unele curţi de apel (n.r.: din Alba, Braşov şi Galaţi) au utilizat creditele bugetare în mod eficient”. Trebuie precizat că în raza Curţii de Apel Galaţi sunt arondate 10 instanţe.

Preşedinta Curţii de Apel Galaţi, Mariana Ghena (FOTO), ne-a explicat, pe scurt, cum a reuşit să ţină în frâu cheltuielile şi să nu facă datorii.

- Sunteţi preşedinta unei instanţe care nu a acumulat datorii în această perioadă de criză. Cum aţi reuşit?

- Pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţii de administrare a instanţei, am monitorizat permanent fondurile bugetare disponibile. Astfel am reuşit să nu angajăm obligaţii financiare noi către furnizorii de bunuri şi servicii, inclusiv pentru lucrările de investiţii. Tot ce am făcut în instanţă am făcut cu mare prudenţă, în limita lichidităţilor existente în contul nostru de la Trezorerie.

- Şi instanţa pe care o conduceţi a protestat din cauza lipsei banilor. Cum aţi reuşit, totuşi, să vă descurcaţi cu fondurile alocate de minister?

- Am ţinut cont întotdeauna de scadenţa facturilor şi am făcut plăţi în ordinea strictă a scadenţelor. Ceea ce caracterizează modul de gestionare a bugetului, în acest an de criză economică, este consumul raţional de resurse. Am ţinut cont de prioritatea obiectivelor noastre în funcţie de importanţa acestora pentru bunul mers al activităţii instanţei. Astfel, în urma analizei structurii instanţei am luat măsuri în timp util, începând încă din luna iulie.

Nu am aşteptat să vină criza peste noi, am preferat să ne luăm măsuri de protecţie dinainte. După analizarea bugetului am solicitat la Ministerul de Justiţie suplimentarea sumelor alocate la alineatele cu impact asupra activităţii de judecată, respectiv a cheltuielilor cu caracter funcţional (trimiterea citaţiilor, onorariile avocaţilor, traduceri, consumabile pentru funcţionarea sistemului ECRIS).

- Aţi reuşit, pur şi simplu, să vă descurcaţi cu banii trimişi de MJ sau aţi mai făcut şi economii?

- Am făcut economii. Am încercat să consumăm mai puţină benzină, să vorbim mai puţin la telefon, să folosim cât mai puţine consumabile (rechizite). În urma acestor economii, banii au fost redistribuiţi la alte capitole mult mai importante pentru funcţionarea actului de justiţie.

- Care este secretul pe care ar trebui să-l ştie şi ceilalţi preşedinţi de instanţă?

- Instrumentul cel mai important în buna gestionare a arieratelor îl constituie analiza şi monitorizarea permanentă a bugetului, în ansamblul său, cât şi în detaliu pe fiecare alineat bugetar în parte. Secretul este că trebuie să existe un echilibru sau, mai bine-zis, că trebuie găsit un echilibru între nevoile instanţei şi sumele de bani alocate.

Citit 588 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.