Curier juridic - Consilier juridic sau sindicalist?

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Domnul Lucian M. ne întreabă cum ar putea proceda în următoarea situaţie: „Sunt angajat pe post de consilier juridic şi am calitatea de membru de sindicat. Sindicatul din care fac parte a contestat deciziile de modificare a contractelor individuale de muncă ale tuturor salariaţilor”.

„Sunt obligat să mai reprezint angajatorul care trebuie să răspundă la contestaţiile depuse sau trebuie să anunţ angajatorul că suntem în conflict de interese şi să nu-mi respect obligaţiile asumate prin contractul individual de muncă, fişa postului şi legea consilierului juridic?”

„Se pot sindicaliza toate categoriile de salariaţi, inclusiv consilierii juridici (jurisconsulţii), însă cu rezerva că exercitarea libertăţilor sindicale trebuie să se desfăşoare «cu observarea statutului specific de subordonare pe care îl au faţă de angajator, respectiv, cu respectarea obligaţiei de fidelitate şi a regimului lor juridic special; s-ar putea vorbi chiar - într-o anumită măsură - despre obligaţia de reţinere, de neimplicare directă şi activă în susţinerea revendicărilor sindicale»”. (Ion Traian Ştefănescu, Aspecte ale obligaţiei de fidelitate pentru persoanele încadrate în funcţii de conducere sau de consilieri juridici).

Mergând pe această linie de idei exprimată în opera menţionată mai sus, concluzionez că acest conflict de interese trebuie înţeles în sensul implicării dumneavoastră în reprezentarea angajatorului care trebuie să răspundă la contestaţiile depuse de sindicat şi în abţinerea de la exprimarea unor opinii nefavorabile angajatorului fata de sindicatul din care faceţi parte.

În caz contrar, v-aţi încălca grav obligaţia de fidelitate pe care o aveţi în baza contractului individual de muncă, fişa postului şi Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare.

În acest sens sugestiv este art. 4 din această lege: „Consilierul juridic în activitatea sa asigură consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau instituţiei publice în serviciul căreia se află ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apară drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română sau străină; în condiţiile legii şi ale regulamentelor specifice unităţii, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic”.

Încălcarea unei asemenea obligaţii poate fi apreciată de angajatorul dumneavoastră ca o abatere gravă de la disciplina în muncă.

Citit 1673 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.