Util pentru călătorii din trenul groazei: cum să obţii despăgubiri de la CFR

Util pentru călătorii din trenul groazei: cum să obţii despăgubiri de la CFR
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

*Frigul, foamea, setea, groaza suferită de cei aproximativ 400 de „sinistraţi fără voie” în trenul de Bucureşti au un preţ, cel al biletului achitat la casă atunci când au plecat la drum. În momentul în care au plătit biletele de călătorie, fiecare dintre sutele de călători a încheiat un contract cu societatea de transport. Ei au plătit un serviciu, iar transportatorul s-a angajat să-l presteze.

Plecând de la cele peste 50 de ore petrecute în trenul de Bucureşti, cei aproximativ 400 de călători au posibilitatea de a formula o acţiune în instanţă care poartă numele de răspundere civilă contractuală. Avocatul Gabriel Guriţă ne-a spus că vede posibilă o astfel de acţiune atâta vreme cât starea vremii a fost de notorietate, pe toate canalele media fiind transmise în mod repetat avertizările meteo ale Institutului Naţional de Meteorologie şi Hidrologie, potrivit cărora se instituise în întreaga ţară codurile de vreme extrem de nefavorabilă.

Avocatul consideră că în instanţă, posibilii reclamanţi ar putea solicita pe lângă contravaloarea biletului şi despăgubiri pentru foamea, frigul sau setea îndurată. Pe lângă aceste aspecte, pot fi şi persoane care au plecat la drum pentru a încheia o afacere sau să dea un examen. Dacă au considerat că transportul feroviar este mult mai sigur decât cel cu autoturismul şi au pierdut afacerea sau examenul din această cauză, ei se pot îndrepta spre cei care au făcut posibilă pierderea.

Gabriel Guriţă s-a situat atât de partea călătorilor, cât şi a societăţii în cauză, dar şi într-un caz şi în altul discuţia se poartă pe marginea unui contract, iar Codul Civil se coroborează cu regulamentele CFR-ului. Acesta a făcut referire şi la ce ar putea invoca societatea de transport dar cu riscul de a pierde bătălia.

„Societatea ar putea invoca forţa majoră, dar potrivit articolului 1351 din noul Cod Civil forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil. Definiţia vorbeşte de patru condiţii care trebuie îndeplinite cumulativ. Din punctul meu de vedere una dintre acestea nu poate fi invocată – imprevizibilitatea - în condiţiile în care cu trei zile înainte pe toate canalele media s-a vorbit în mod repetat de codurile instituite în toată ţara. Nu trebuie uitat că este o chestiune sensibilă şi chiar dacă eu înclin spre călători, cel care apreciază este întotdeauna judecătorul”, ne-a explicat avocatul Gabriel Guriţă. Tot acesta ne-a făcut cunoscut că în instanţă sunt posibile tot felul de apărări, dar din punctul său de vedere în astfel de condiţii, când informaţia a fost la îndemâna oricui, societatea avea două posibilităţi: fie să anuleze cursele, fie să nu mai vândă bilete.


Răspunderea contractuală - articolul 1350 -

(1) orice persoană trebuie să-şi execute obligaţiile pe care le-a contractat.

(2) atunci când, fără justficare, nu-şi îndeplineşte această îndatorire ea este răspunzătoare de prejudiciul cauzat celeilalte părţi şi este obligat să repare acest prejudiciu, în condiţiile legii

(3) dacă prin lege nu se prevede altfel, niciuna dintre părţi nu poate înlătura aplicarea regulilor răspunderii contractuale pentru a opta în favoarea altor reguli care i-ar fi mai favorabile.   


CITEŞTE ŞI

Calvarul hibernal, la final! Oamenii din trenul înzăpezit s-au întors acasă după 59 de ore de coşmar!

Trenurile erau blocate, iar CFR lansa un comunicat despre o infrastructură de vis

Traseul pe care l-a urmat trenul groazei

Miercuri seară încă nu se ştia graficul trenurilor de joi


 

Citit 2675 ori Ultima modificare Joi, 09 Februarie 2012 00:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.