La trei ani după ce a fost recompensat cu trofeul Palme d'Or onorific, actorul american Tom Cruise a revenit la Festivalul de la Cannes pentru a prezenta, în afara competiției, filmul „Mission: Impossible - The Final Reckoning”.
Este cel de-al optulea - și foarte probabil ultimul - opus al acestei francize americane de mare succes, o aventură cinematografică începută cu aproape 30 de ani în urmă, marcată de cascadorii spectaculoase și răsturnări de situații, filmate în numeroase zone de pe planetă, scriu AFP și Agerpres.
Această franciză cinematografică este moștenitoarea unui celebru serial tv american omonim, difuzat de CBS între anii 1966 și 1973. După eșecul înregistrat de o continuare tv, intitulată tot „Mission: Impossible” și care încerca să readucă la viață producția originală, dar la postul ABC, între anii 1988 și 1990, celebra saga americană a renăscut în cele din urmă în cinematografie. Punctul de legătură era personajul Jim Phelps, directorul IMF (Impossible Missions Force), interpretat de Peter Graves, care a refuzat, însă, să reia pe marele ecran rolul acestui erou trecut de partea întunecată a spionajului.
Pe lângă muzica originală compusă de Lalo Schifrin, celebrele replici „Misiunea ta, dacă o accepți” și „Acest mesaj se va autodistruge în cinci secunde” au devenit embleme ale francizei „Mission: Impossible”, la fel ca replica „Numele meu este Bond, James Bond” rostită de agentul britanic 007.
În timp ce serialul tv se baza pe munca unei echipe, saga cinematografică se bazează aproape în întregime pe isprăvile lui Ethan Hunt. Franciza cinematografică a preluat codurile filmului de spionaj și le-a reinterpretat. Fiecare regizor invitat și-a lăsat amprenta, un detaliu care reprezintă punctul forte al seriei.
Această franciză se bazează puternic pe spectaculos și pe vizual. Cele mai nebunești cascadorii se succed într-un ritm frenetic. Tom Cruise aleargă din ce în ce mai repede, se întrece cu motocicleta, sare printre clădiri, face acrobații pe acoperișul trenului Eurostar dintre Paris și Londra, se agață de un avion Airbus A440 în timp ce acesta decolează, escaladează o stâncă cu mâinile goale și urcă pe Burj Khalifa din Dubai, cel mai înalt zgârie-nori din lume.
„Mission: Impossible” este, totodată, o franciză a globalizării. Ea îi poartă pe spectatori în Statele Unite, dar și în Europa (din Franța în Ucraina și Rusia, trecând prin Regatul Unit, Ungaria, Austria, Vatican), Australia, Cuba, China, India, Emiratele Arabe Unite, Maroc, un ghețar din Kashmir, Marea Bering etc.
Franciza este foarte costisitoare, dar și foarte profitabilă. Bugetul total: aproximativ 1,5 miliarde de dolari. În timp ce primul opus a costat „doar” 80 de milioane de dolari, bugetul pentru noul film din 2025 a „explodat”, fiind estimat la 400 de milioane de dolari. Cu toate acestea, înainte de lansarea celui de-al optulea film, franciza „Mission: Impossible” obținuse deja încasări de aproape 4 miliarde de dolari la nivel mondial, în istoria sa de 30 de ani.
Deși Tom Cruise încă lasă loc de puțină îndoială, totul sugerează că noul film, intitulat „The Final Reckoning”, va fi punctul final al francizei. La fel sugerează și trailerul său, filmat ca un adio, cu extrase din cele mai emblematice cascadorii realizate începând din 1996.