BUCĂTĂRIA SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ/ Nu asocia, la aceeaşi masă, sarmalele şi cozonacul!

BUCĂTĂRIA SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ/ Nu asocia, la aceeaşi masă, sarmalele şi cozonacul!
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Pregătirile pentru Crăciun au intrat în linie dreaptă, nu doar la capitolul cadouri, ci şi la cel de provizii alimentare pentru mesele de sărbătoare. Parcă nu e Crăciun, dacă pe masă nu sunt sarmale, cârnaţi şi cozonac. Dacă vreţi ca micul răsfăţ culinar să nu aibă efecte negative asupra sănătăţii voastre, fiţi cumpătaţi la mâncat.

În privinţa mâncărurilor, e bine să fiţi cât se poate de prevăzători. Nutriţionista Lygia Alexandrescu, de la "Natural Silhouette", citată de ziarulring.ro, vă spune la ce să fiţi atenţi atunci când alegeţi carnea de porc, cu ce o puteţi înlocui şi cum e cel mai sănătos să o preparaţi şi să o combinaţi. Românii nu fac economii când vine vorba de preparatele tradiţionale de Crăciun şi le place să pună pe mese tot felul de bunătăţi. Pentru că acest răsfăţ culinar să nu aibă însă efecte negative asupra sănătăţii, atunci când pornim la cumpărături şi, mai apoi, când preparăm mâncărurile, e bine să ţinem cont de câţiva factori care ne pot ajută să păşim cât mai sănătoşi în noul an.

Calitatea alimentelor chiar contează

Carnea de porc face parte din meniul nostru tradiţional de Crăciun, însă persoanele care au probleme de sănătate şi vor să mănânce ceva mai “uşor” o pot înlocui, măcar în parte, cu peşte sau curcan. Cei care nu pot renunţa la friptură ori la sarmalele de porc, e recomandat să cumpere carnea numai din locuri autorizate sau să aibă grijă ca aceasta să poarte ştampila de control sanitar-veterinar, pentru a elimina riscul îmbolnăvirii de trichineloză. "Carnea de porc proaspătă şi de calitate poate fi recunoscută după culoare şi consistenţă. Aceasta trebuie să fie trandafirie, să aibă o textură fermă, cu fibre dense”, susţine specialistul citat. Temperatura de păstrare a cărnii proaspete este cuprinsă între 0 şi 5 grade Celsius, însă, în cazul organelor, care sunt mult mai perisabile, aceasta trebuie să se încadreze între 0 şi 2 grade Celsius.

E important cum le gătim şi cum le asociem

Carnea e indicat să fie preparată la grătar sau la cuptor şi să fie prelucrată termic suficient. Mai mult, trebuie consumată în cantităţi moderate, alături de salate de legume proaspete cu multă clorofilă (varză, salată verde, rădăcinoase, andive sau varză murată). Aperitivele pot conţine preparate tradiţionale pe bază de carne, dar şi acestea trebuie servite alături de salate proaspete de sezon. Sarmalele trebuie făcute din carne proaspăt tocată, cu multă verdeaţă, plante aromate, orez brun şi cu mai puţină sare, mai ales că de cele mai multe ori sunt împachetate în varză murată. Tot la acest capitol, iaurtul sau chefirul pot înlocui smântâna tradiţională.

Când mâncăm desertul

Cozonacul sau prăjiturile care vor desăvârşi masa de Crăciun se consumă cu moderaţie, la cel puţin o oră după terminarea mesei. Atunci e bine să optaţi fie pentru o plăcintă, fie pentru o felie de cozonac sau una de tort şi nu pentru toate în acelaşi timp. Între mese, hidratarea se face cu apă plată şi ceaiuri neîndulcite, iar mersul pe jos trebuie să fie o prioritate după fiecare “ospăţ”.

Citit 1327 ori Ultima modificare Miercuri, 23 Decembrie 2015 16:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.