De ce ”Omagiu lui Brâncuşi” a zăcut în iarbă 27 de ani
Foto: Iulia Kelt

De ce ”Omagiu lui Brâncuşi” a zăcut în iarbă 27 de ani
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Dispute privind sculptura lui Ewerdt Hilgemann. „Amplasarea acestei sculpturi este o prioritate pentru municipiul Galaţi? De ce 27 de ani această operă de artă a stat abandonată?”, au fost întrebările ridicate de consiliera locală PMP Oana Iurescu la şedinţa Consiliului Local, când au fost supuse aprobării studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici pentru punerea în valoare a lucrării lui Ewerdt Hilgemann, „Omagiu lui Brâncuşi”.

Încă din mai 2016, ziarul „Viaţa liberă” a semnalat, în repetate rânduri, că, pe Faleza Inferioară, lângă Trecere Bac, rugineşte impozanta sculptură "Omagiu lui Brâncuşi", realizată de cunoscutul artist german Ewerdt Hilgemann în 1991, când a fost invitat la cea de-a patra ediţie a Taberei naţionale de sculptură în metal de la Galaţi.

La mai bine de doi ani de la începerea demersului nostru jurnalistic, pe masa aleşilor a ajuns un proiect privind restaurarea sculpturii şi montarea ei pe Faleza Inferioară, la intrarea dinspre parcarea Trecere Bac - lucrare care presupune realizarea unei fundaţii din beton armat, placată cu plăci de granit - iluminarea cu refectoare şi amenajarea verticală a zonei. Indicatorii tehnico-economici, în valoare totală de 196.732 de lei cu TVA, de la bugetul local, au determinat-o pe Oana Iurescu să întrebe dacă amplasarea acestei sculpturi este o prioritate.

„Nu ştiu dacă, neapărat, este o prioritate, dar este o necesitate. Pentru că e o operă de artă de o reală valoare, care a fost lăsată spre ruginire de toţi înaintaşii noştri, şi cred că e cea mai corectă formă de a se face „dreptate” pentru ca acel muzeu în aer liber de pe faleza inferioară a Dunării să aibă ca giuvaer o astfel de lucrare a unui artist extrem, extrem de valoros, care merită a fi expusă. Pentru cei care nu fac deosebire foarte mare între o carte de colorat şi un album de opere de artă, precizez că suma care va fi cheltuită pentru punerea în valoare a acestei opere se stabileşte în urma unei licitaţii, nu în urma votării unor indicatori tehnico-economici, a unui studiu de fezabilitate”, a precizat edilul. Care a găsit şi motivele pentru care, vreme de 27 de ani, sculptura a ruginit pe faleză. Aceleaşi pentru care Cavoul Roman, Poarta Turcească, situl arheologic de la Tirighina au fost abandonate de „ignoranţi care şi-au bătut joc de patrimoniul nostru cultural”.

„Salvatorul operei de artă”

Aşa l-a declarat, ironică, Oana Iurescu pe primarul oraşului argumentând: „Sunt indignată pentru că toate discuţiile privind banii se întâmplă la Comisia de Buget Finanţe, unde am vorbit şi despre cluburile de fotbal, mai exact şi de echipa de fete care a promovat în Liga I. Fetelor acestea, copii din plasament, li s-a dat o şansă la viaţă, pentru că altfel le-am fi lăsat pe străzi! Aşa că propun să investim mai mult în educaţia şi în siguranţa copiilor decât într-o operă de artă care a fost abandonată 27 de ani”, a spus consiliera. Replica a venit din partea city-managerului Marius Humelnicu, fost fotbalist de performanţă: „Cu tot respectul, hai să nu plângem pe umerii copiilor despre care aţi aflat ieri, şi nu acum câţiva ani”.

Facem precizarea că, tot prin votul aleşilor, echipa de fotbal fete a primit încă 270.000 de lei de la bugetul local, pe lângă finanţarea de 150.000 de lei, acordată în primăvara acestui an. Trecând peste contre şi demagogie politică, decizia de punere în valoare a sculpturii a fost aprobată cu 22 de voturi „pentru” şi două „împotrivă”. Rămâne ca, în urma licitaţiei, „Omagiu lui Brâncuşi” să se ridice din tufişuri, pe un soclu.

Citit 3824 ori Ultima modificare Joi, 06 Septembrie 2018 00:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.