Descoperirea care a stârnit pasiuni pe Facebook | Şinele tramvaiului din Piaţa Regală, scoase la lumină (FOTO)

Descoperirea care a stârnit pasiuni pe Facebook | Şinele tramvaiului din Piaţa Regală, scoase la lumină (FOTO)

Piaţa Regală în perioada interbelică Colecţia Serviciului Referinţe din cadrul Bibliotecii "V.A. Urechia"
Evaluaţi acest articol
(29 voturi)
5 comentarii

Vestea că lucrările de amenajare din centrul oraşului au scos la lumină şinele tramvaiului care odinioară ocolea statuia lui Costache Negri din fosta Piaţă Regală, coborând spre Port, a stârnit o adevărată furtună pe Facebook. Mai mult, Asociaţia "Galaţi, oraşul meu", prin vocea preşedintelui său de onoare, Bogdan-Radu Brînzan, s-a grăbit să ceară păstrarea acestora pe o anumită porţiune, acoperite cu sticlă, în locul pavajelor, montarea unor panouri explicative şi valorificarea lor turistică.

Pentru a înţelege cu exactitate ce anume s-a găsit şi în ce măsură poate fi salvat şi pus în valoare, am discutat cu Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, care, alături de arheologi, a mers la faţa locului de îndată ce muncitorii au descoperit vechile şine de tramvai.

Ce a fost odinioară

"În perioada interbelică, zona respectivă era cunoscută drept Piaţa Regală - un fel de Place de l'Étoile parizian - din care porneau şase străzi şi în mijlocul căreia, de la 1912, se afla statuia lui Costache Negri. Pe lângă această statuie, dinspre strada General Berthelot, astăzi Nicolae Bălcescu, venea traseul unui tramvai care mergea pe strada Braşoveni către Port.

În august 1944, minarea clădirilor de către armata germană aflată în retragere şi apoi bombardarea oraşului de către armata sovietică înainte ca aceasta să intre în Galaţi au distrus, practic, centrul oraşului şi Piaţa Regală, lăsând totul într-o mare ruină", ne-a povestit Marius Mitrof.

Potrivit reprezentantului Direcţiei pentru Cultură, în 1945, după încheierea războiului, încercările proprietarilor de clădiri de a-şi reconstrui imobilele au fost sortite eşecului, administraţia motivând că zona centrală urmează să fie sistematizată.

Ce-a mai rămas

"În 1956, a urmat construirea blocurilor pe care le vedem astăzi, iar toate acele ruine au fost rase şi tot ceea ce însemna construcţie şi infrastructură din perioada interbelică a fost demontat şi distrus. Asta înseamnă şi că acele linii de tramvai au fost scoase.

Şi, pentru că viitoarele blocuri trebuiau să aibă un teren stabil, s-au pregătit fundaţiile, iar în pământul de umplutură, pe lângă pavajul vechii Pieţe Regale, format din piatră cubică, au fost introduse, pentru stabilitatea terenului, şi bucăţi de şină de tramvai", spune Marius Mitrof.

Mai mult, atrage atenţia reprezentantul Direcţiei pentru Cultură, în urma sistematizării din 1956, s-au păstrat cele trei artere principale - Republicii (Domnească), Nicolae Bălcescu şi Brăilei - prin modificarea uşoară a direcţiilor acestora şi prin lărgirea profilului transversal, astfel încât, astăzi, cu greu s-ar putea stabili cu exactitate unde se afla Piaţa Regală şi care era configuraţia iniţială a străzilor.

Ce s-a găsit acum

Când au fost anunţaţi că s-au găsit şine de tramvai, reprezentanţii Direcţiei pentru Cultură şi arheologii s-au grăbit să ajungă la faţa locului, sperând că vor vedea măcar o porţiune de cale de rulare sau măcar două şine de tramvai paralele. Şi chiar se gândeau la sistarea lucrărilor şi la o soluţie de marcare a acestora pe paviment, aşa cum s-a făcut, de pildă, pe strada Mihai Bravu.

"Ceea ce s-a descoperit, practic, nu sunt decât bucăţi rupte şi aruncate de-a valma în pământul de umplutură, nu traseul liniei de tramvai. În acest amalgam, s-au observat şine de dimensiuni înguste, care probabil că au făcut parte din vechea infrastructură de transport a tramvaielor din zonă, amestecate sau sudate cu şine late, pe care le vedem şi astăzi. Pe una dintre şine este chiar ştanţat anul 1952", ne-a explicat Marius Mitrof.

Rămâne de văzut ce alte surprize ar putea scoate la lumină continuarea lucrărilor de amenajare a centrului oraşului.

Foto 1 - iIagine din colecţia Adrian Zăinescu, puse la dispoziţie de către Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi. Foto 2 şi 3 - Şinele descoperite, imagini puse la dispoziţie de Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi

Citit 6479 ori Ultima modificare Sâmbătă, 16 Februarie 2019 01:03

5 comentarii

  • postat de Sergiu Chiru Sâmbătă, 16 Februarie 2019 12:47 89.137.225.*** Link la comentariu
    10
    2

    Propun dărâmarea blocurilor, a tot Centrului, pentru săparea după fier foarte vechi, restabilirea străzilor din acea vreme. Tot ce se găsește să fie casetat într-un pavaj de sticlă, spre bucuria nărozilor.

    Raportează
  • postat de Georgel Vineri, 15 Februarie 2019 10:29 89.137.229.*** Link la comentariu
    0
    40

    Necesare îndreptări:

    1. Principala formă de distrugere a centrului orașului nu a fost nici prin dinamitare germană, nici prin bombardament sovietic, ci prin incendiere cu fosfor aruncat de un pluton german în retragere prin vitrinele magazinelor aflate de o parte și de alta a străzii Domnească și din jurul Pieței Regale.

    2. După îndepărtarea dărâmăturilor, tramvaiul a mai continuat să circule încă mulți ani pe vechiul traseu Brăilei-Portului, trecând prin mijlocul fostei Pieței Regale transformată într-un parc imens în mijlocul căreia trona o stea roșie cu cinci colțuri în locul statuii ”reacționare” a lui Costache Negri. Situație rămasă neschimbată până la umplerea zonei cu blocuri proiect sovietic, cu blocarea a trei din cele șase străzi anterioare din vechea intersecție acum lipsită de vreo regândire a unei noi piețe centrale a orașului. Operă a unor arhitecți numiți de la ”centru” și adunați de aiurea, obedienți noului regim, și care au mai primit și ”Premiul de Stat” pentru o așa ispravă.

    Raportează
  • postat de Suzana Vineri, 15 Februarie 2019 09:26 82.137.13.*** Link la comentariu
    18
    4

    ROMÂNII sunt cei mai săraci și bolnavi din Europa Dar de 30 de ani avem si GHINION ,CUM IZBUCNEȘTE O EPIDEMIE LA OAMENI ȘI ANIMALE CUM SUNTEM. PRIMII DIN EUROPA ȘI O DECLARĂM CĂ O AVEM //DUPĂ
    PESTA PORCINA DIN DECEMBRIE IN IANUARIE AM DECLARAT EPIDEMIE DE GRIPĂ CU MORTI DE GRIPĂ SAU NU////ACUM IN FEBRUARIE AM DECLANȘAT TOT O FORMĂ DE EPIDEMIE / SCANDALUL DIPLOMELOR FALSE DIN MEDICINA////ASTA POATE CA SAU MĂRIT SALARIILE LA DOCTORI SI ASISTENTE CA SĂ NUMAI FUGĂ CAM TOȚI CEI MAI BUNI/// ACUM IN MARTIE SUNTEM CURIOȘI CE NĂPASTA NE MAI LOVEȘTE///Poate o Gripă Aviară sau mai bine o Gălbează la Mielul pascal că tot vine PAȘTELE ///Dar poate avem Noroc și se distribuie Apa potabila la toți Săracii din GALAȚI ( tot de PAȘTI se taie de câteva MANDATE)

    Raportează
  • postat de galatean Vineri, 15 Februarie 2019 08:49 84.243.108.*** Link la comentariu
    2
    21

    peste cativa ani vor intra in patrimoniu si conductele de alimentare cu agent termic care vin de la Combinat. (asta daca nu-si gasesc baietii destepti de treaba cu ele) Avand in vedere ca vechimea lor depaseste 40 de ani, le putem considera inca de pe acum un monument al Romaniei contemporane la Galati

    Raportează
  • postat de IC Vineri, 15 Februarie 2019 05:33 5.13.224.*** Link la comentariu
    2
    18

    Acolo , prin anii '50 , si-au gasit sfarsitul mai multi soldati care sapau la fundatia blocului in care a functionat ani de zile ONT-ul ( zona de pe terenul manastirii Mavramol ).Probabil ca ,pentru a stabiliza malul prabusit, s-au utilizat acele sine . Tot in acea perioada linia de tramvai a fost scoasa de pe Mavramol -Brailei si introdusa pe Mavramol ( Balcescu)-Tecuci -Traian -Frumoasei ( foasta Nikos Beloyannis- comunist grec ,azi Strapungere Traian )- Brailei>

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.