Evaluaţi acest articol
(20 voturi)
11 comentarii

„Chira Chiralina” - şalupa Primăriei Brăila, achiziţionată cu fonduri europene, a fost lansată la apă, anunţă, într-o postare pe pagina sa de Facebook, edilul şef al oraşului vecin, Marian Dragomir. „Sper ca Primăria Galaţi să ne pună la dispoziţie un ponton gratuit, şi pe sistem de reciprocitate să reluăm cursele între Brăila şi Galaţi”, afirmă primarul Brăilei.

Brăila îşi cumpără şalupă, Galaţiul ţine degeaba o navă”, scriam, în ediţia din 26 august 2017, a ziarului „Viaţa liberă”. Explicam că Primăria oraşului vecin se pregăteşte să cumpere, cu fonduri europene, propria ambarcaţiune pentru a organiza curse pe Dunăre pentru turiştii şi cetăţenii săi, în vreme ce Primăria Galaţi plătea anual câte 12.000 de lei fără TVA pentru păstrarea în custodie, în parcul rece, a navei bază "Delta". Întrebat dacă Galaţiul ar putea urma exemplul Brăilei și să-şi achiziţioneze propria navă, primarul Ionuţ Pucheanu ne-a declarat că „Primăria nu este eligibilă pentru un astfel de proiect. La Brăila este o continuare a unui fond european mai vechi”.

Iată că, la o distanţă de trei ani de la acel articol, şalupa Brăilei a fost lansată la apă. Conform primarului brăilean, are 25 de locuri, 16 metri lungime, şi a fost construită de Cirus Plast Constanţa.
„Valoare - 975.000 lei (907.500 lei fonduri europene prin Programul Operaţional pentru Pescuit şi Afaceri Maritime şi 67.000 lei contribuţie Primăria Brăila). Beneficiari - brăilenii şi cei care vor veni în Brăila”, precizează Marian Dragomir. Potrivit acestuia, după lansarea la apă, şalupa face probe cu reprezentanţii Registrului Naval Român, apoi se vor obţine avizele şi la final va pleca în prima cursă de la Constanţa la Brăila.

Primele curse

După parcurgerea acestor proceduri, în funcţie de legislaţia acelui moment impusă sau nu de starea de alertă, se vor organiza primele curse. „Vom propune: curse în rada Portului Brăila (30 de minute), curse în jurul Insulei Mici a Brăilei (o oră), curse către Galaţi (dacă autorităţile din Galaţi vor permite acostarea la un ponton), curse pentru grupuri organizate”, spune primarul, reiterând declaraţiile făcute în 2017, când a început acest proiect. „Sper ca Primăria Galaţi să ne pună la dispoziţie un ponton gratuit şi pe sistem de reciprocitate să reluăm cursele între Brăila şi Galaţi. Costul biletului va reflecta doar cheltuiala cu motorina şi personalul navei”, subliniază edilul. Deoarece numele „Brăila” era deja rezervat de un alt vas, ambarcaţiunea se numeşte „Chira Chiralina” pentru că „trebuie să existe o poveste, o legendă care să dea o notă de mister de care sa-ţi aduci aminte mereu cu plăcere”.

Cu plăcere îşi aduc aminte şi gălăţenii şi brăilenii trecuţi de prima tinereţe de cursele regulate, pe Dunăre, Galaţi-Brăila. Cât despre plimbări pe Dunăre, se pare că anul acesta gălăţenii vor rămâne doar cu amintirea minicroazierelor de care au avut parte în anii trecuţi de Ziua Dunării. Şi se pot consola cu o plimbare cu bacul. Vânt bun din pupa!

Citit 3695 ori Ultima modificare Vineri, 19 Iunie 2020 00:04

Media

A FOST LANSATA LA APA !!! Chira Chiralina - Salupa Primariei Braila Sursa de finantare - Fonduri europene - Programul Operational pentru Pescuit si Afaceri Maritime Beneficiari - Brailenii si cei care vor veni in Braila Locuri - 25 Lungime - 16 metri Valoare - 975.000 lei (907.500 lei fonduri europene si 67.000 lei contributie Primaria Braila) FELICITARILE vor fi adresate catre: - Manager proiect - Marius Mateescu - Echipa de proiect - Mihai Tatarus, Emilia Moroianu, Giugiuc Mihaela, Jercan Marian, Robitu Florentina, Mihalache Daniela - Experti cooptati - Mihai Rusinoiu, Rusu Gheorghe Constructor - Cirus Plast Constanta CAND SE VOR ORGANIZA PRIMELE CURSE? Dupa lansarea la apa, salupa face probe cu reprezentantii Registrului Naval Roman, apoi se vor obtine avizele si la final va pleca in prima cursa de la Constanta la Braila. Dupa parcurgerea procedurilor mentionate anterior, in funtie de legislatia privind starea de alerta sau masurile ulterioare starii de alerta se vor organiza primele curse. Vom propune; Curse in rada Portului Braila (30 de minite), curse pe in jurul Insulei Mici a Brailei (1 ora), curse catre Galati (daca autoritatile din Galati vor permite acostarea la un ponton), curse pentru grupuri organizate. CE DECLARAM IN 2017 CAND A INCEPUT ACEST PROIECT? “Eu cred că foarte mulţi brăileni îşi doresc să se plimbe pe Dunăre. Sunt cei un pic nostalgici, care îşi aduc aminte de acele curse regulate între Brăila şi Galaţi. De asemenea, sunt foarte mulţi tineri care nu s-au plimbat niciodată cu şalupa pe Dunăre şi se uită doar la cei care au bărci private. Cred că Primăria Municipiului Brăila ar trebui să se implice pe această zonă pentru a da tuturor posibilitatea ca în baza unui bilet - care reflectă doar costul combustibilului şi salariul personalului de pe acea şalupă -, să poată să se plimbe pe Dunăre. Astfel şi cei care vin din alte localităţi ar putea face asta. Pentru că vorbim până la urmă de promovarea oraşului, de o activitate suplimentară pentru petrecerea timpului liber pentru cei care vin şi aleg Dunărea ca zonă de recreere. (...) Am văzut la Mangalia o astfel de variantă. Lumea stătea la rând să se plimbe jumătate de oră pe Marea Neagră cu acea şalupă" Despre reluarea curselor Braila - Galati: Curse de agrement și plimbări pe Dunăre, cu acostare în porturile din Brăila și Galați. Propunerea a venit din partea jurnaliștilor brăileni, iar primarul Marian Dragomir a susținut ideea, cu condiția ca și administrația gălățeană să ofere logistica necesară implementării unui astfel de proiect. ”...... dacă Administrația Portului Galați ne dă un ponton gratuit, la care să acostăm și noi le putem pune la dispoziție, în mod gratuit pontonul Primăriei Municipiului Brăila, pentru a se putea realiza aceste curse intre Braila si Galati." DECLARATIILE RAMAN VALABILE !!! - Sper ca Primaria Galati sa ne puna la dispozitie un ponton gratuit si pe sistem de reciprocitate sa reluam cursele intre Braila si Galati - Costul biletului va reflecta doar cheltuiala cu motorina si personalul navei. DE CE "CHIRA CHIRALINA" ? 1. Pentru ca numele "BRAILA" este rezervat de un alt vas 2. Pentru ca .... trebuie sa existe o poveste, o legenda care sa dea o nota de mister de care sa-ti aduci aminte mereu cu placere .... Deşi personajul este, în marea majoritate a cazurilor, asimilat cu cel din nuvela omonimă a lui Panait Istrati, în realitate legenda Chirei Chiralina este foarte veche, fiind un fel de piatră de temelie metaforică a Brăilei. Când vine vorba despre Chira Chiralina, puţini sunt cei care gândesc lucrurile dintr-o altă perspectivă decât cea din nuvela omonimă a genialului scriitor român Panait Istrati. Şi totuşi, cercetările făcute de specialiştii în literatură şi folclor arată că povestea Chirei Chiralina, femeia considerată în zilele noastre simbolul Brăilei, este cu mult mai veche decât se crede, Cartea istratiană, de mare succes, popularizează o fascinantă făptură de curtezană, total îndepărtată de prototipul folcloric, dar pe gustul erotismului epocii. „Este o fiinţă iradiind tinereţe şi dor de viaţă, pasionată de dragoste, voluptuoasă, firească şi misterioasă ca însăşi natura”. Miezul baladei se regăseşte însă în răpirea Chirei de către bogatul Nazim Efendi, proprietar de corăbii...... După apariţia scrierii istratiene, asocierea între Brăila înfloritoare şi cântecul Chirei se va generaliza, Chira Chiralina devenind „patroana eponimă a Brăilei de altădată” („cetatea Chirei Chiralina”, „sirena Dunării”, cum o numeşte Perpessicius) În ultimele două secole au fost publicate nu mai puţin de 16 variante ale baladei Chira Chiralina, unele sub îngrijirea unor mari scriitori români legate între ele printr-o acţiune comună: povestea unei frumoase fete brăilene, ce este răpită de un turc hain care în final este salvată aproape miraculos de eroicii ei fraţi. Surse - Cartile profesorului Ioan Munteanu si Ziarul Adevarul

Posted by Dragomir Viorel Marian on Tuesday, June 9, 2020

11 comentarii

  • postat de comunismul Sâmbătă, 27 Iunie 2020 16:48 5.13.153.*** Link la comentariu
    0
    1

    braila poate! galatiul nu! macar acolo la braila lucrurile se misca cat de cat! la galati se misca lucrurile la viteza melcului! imi pare rau sa zic spun asta dar cam asa este!

    Raportează
  • postat de corneliu Joi, 11 Iunie 2020 21:12 92.85.13.*** Link la comentariu
    1
    4

    Are si Galatiul o salupa din bani comunitari! Unii au vazut-o. Ma intreb unde a ajuns !

    Raportează
  • postat de Radu Joi, 11 Iunie 2020 10:47 86.127.209.*** Link la comentariu
    13
    8

    Cat costa intretinerea unei asemenea nave pentru 1 an.
    Cheltuieli pentru personal, revizii, combustibil, impozit ?
    Pe vremuri NFR, ulterior Navrom facea aceste curse cu vapoarele.
    Nu cred ca este o ideee buna ca o Primarie sa cumpere si sa intretina o nava.
    Consiliile judetene , sau primariile GL, BR, sau Ministerul transporturilor trebuie sa subventioneze partial costul tranportului fluvial intre Galati si Braila.
    Repet, transportul trebuie facut cu nave ale unor persoane juridice platitoare de impozit.
    Peste 3,4 ani vom auzi ca aceasta nava a fost inchiriata cu preturi modice, pentru anumite evenimente.

    Raportează
  • postat de MM Joi, 11 Iunie 2020 10:33 5.13.159.*** Link la comentariu
    17
    5

    Ce ti-e si cu brailenii astia. Au accesat fonduri europene pt asi cumpara o panarama de salupa.
    Pai bai brailenilor noi avem si cea mai veche nava cu zbaturi din lume, pe nume Tudor Vladimirescu si avem si Panzarul lui Stefan cel Mare si care daca nu ma insel Tudor Vladimirescu a fost reconditionat cu bani de la bugetul local si de la Navrom Galati, iar Panzarul a fost realizat numai si numai cu bani de la bugetul local si judetea al Galatiului.
    Deci si voi brailenii, daca veti realiza pontoane de acostare a celor doua nave fanion ale Galatiului si noi vom realiza ponton pt micuta salupa cu care va laudati.
    P.S.
    Nu uitati sa luati legatura si cu autoritatile din Tulcea, poate sunt interesati si ei de a realiza pontoane de acostare atat pt, flotila galateana, cat si pt micuta salupa a voastra.

    Raportează
  • postat de Un galatean...m ar mira sa l publicati Joi, 11 Iunie 2020 08:26 5.13.186.*** Link la comentariu
    3
    20

    Galatii tin o bijuterie de nava,Tudor Vladimirescau blocand un ponton, cuechipaj, tocand milioane si face o cursa pe an cu maimarii. PSD, carand navete cu bauturi, si asta se intampla de 25 de ani.
    Cine plateste acest dezmat pe bani publici?
    De ce nu se pune acea nava la dispozitia galatenilor facand curse la Tulcea, Braila cum era pana in 90?
    Cine sa o faca daca nu cei ce ,,conduc,, de treizeci de ani acest oras?

    Raportează
  • postat de Nicu Joi, 11 Iunie 2020 03:54 86.124.201.*** Link la comentariu
    2
    16

    @ paloma. Fiecare cu ce poate. In afara de borduri si copacei uscati mai suntem in stare de ceva ? Ma mir ca strada Brailei de la Potcoava de aur la pasaj si pe Domneasca nu au schimbat vechile borduri de granit. Probabil un i-au folosit cuiva. Unde sunt toata piatra cubica scoasa de pe drumurile din Galati ? Ici si colo cateva refolosite in parcul Eminescu si parca la Romarta Copiilor.
    Pontonul din dreptul restaurantului Valurile Dunarii. Dar probabil primaria va spune ca nu dispune de ponton in proprietate (numai de CIUDA).

    Raportează
  • postat de urat acoperis mai are Miercuri, 10 Iunie 2020 23:05 89.137.225.*** Link la comentariu
    11
    13

    iar la un singur motor , si la elicea aia mica pe care o are nava....sa vedem cum va merge.

    Raportează
  • postat de paloma Miercuri, 10 Iunie 2020 19:08 5.13.175.*** Link la comentariu
    6
    35

    La noi intai bordurile !!!...

    Raportează
  • postat de Tudor V Miercuri, 10 Iunie 2020 18:23 89.136.0.*** Link la comentariu
    11
    29

    Primar rosu (dupa formatiune), dar mai gospodar decat al Galatilor! Trebuie sa recunoastem. Daca trece la alta formatiune si va candida pentru unificarea Braila Galati, poate fi votat atat de dreapta cat si de stanga care nu mai crede in psd!

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Miercuri, 10 Iunie 2020 17:55 89.137.231.*** Link la comentariu
    1
    37

    Astazi nu mai avem transport de pasageri in curse regulate, deoarece nu exista un plan de turism dunarean prin cele 2 orase fanion ale cursului maritim al Dunarii. Tulcea a luat-o in fata datorita integrarii acestui tip de transport intr-un plan privind dezvoltarea Deltei Dunarii.Daca statul roman(de la Bucale) ar dori, s-ar gasi destui particulari locali cu bonitate sa dezvolte iarasi o flota speciala pt. aceste curse.

    Raportează
  • postat de braila desteapta Miercuri, 10 Iunie 2020 17:27 89.137.136.*** Link la comentariu
    6
    40

    Deci Brailenii nu doar ca au facut pod dar fac si cursele pe ala Galati Braila ceea ce e foarte bine. Felicitari Braila! Galatiul se aude?!! Faceti pontonul sa se reia cursele!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.