Ce spun gălăţenii despre atribuirea locurilor de parcare. Propuneri ajunse pe masa aleşilor locali. REGULAMENT
Foto: Marian Calestru

Ce spun gălăţenii despre atribuirea locurilor de parcare. Propuneri ajunse pe masa aleşilor locali. REGULAMENT
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)

"Înainte de a demara atribuirea locurilor de parcare, demolaţi garajele - în special pe cele folosite ca spaţii de depozitare - şi amenajaţi parcări!". "O să ajungem să ne scoatem ochii! Este un proiect discriminatoriu, menit să creeze animozităţi între vecini, dar şi măsuri ilegale - maşini zgâriate, lovite, geamuri sparte". Acestea sunt câteva dintre opiniile majoritare transmise în scris Primăriei Galaţi de cetăţenii care au participat la dezbaterea publică a proiectului Regulamentului de atribuire a locurilor din parcările de reședință. Documentul a ajuns deja la Consiliul Local şi va fi aprobat, cel mai probabil, în această lună.

Aşa cum aţi putut afla din ziarul "Viaţa liberă", un proiect al regulamentului de atribuire a locurilor în parcările de reședință din oraș s-a aflat în dezbatere publică în luna aprilie. Municipalitatea a fost bombardată cu cereri din partea gălăţenilor care vor deja loc de parcare, dar a primit şi numeroase întrebări, sugestii şi critici, în cadrul dezbaterii. Un document cu 85 de pagini, care cuprinde mesajele gălăţenilor şi răspunsurile transmise de Primărie, a ajuns la comisiile Consiliului Local, împreună cu proiectul de regulament. Am sintetizat cele mai interesante păreri şi vă putem spune ce cred gălăţenii despre proiectul de hotărâre.

Contra

"Aţi făcut vreun studiu să vedeţi cum se prezintă situaţia reală în raportul vehicule - parcări? Sper că nu se iau decizii după ureche!". "Nu credeţi că vor fi conflicte între vecini şi nu numai pe locurile de parcare?". "Cred că cel mai bine ar fi ca începerea atribuirii locurilor de parcare să se facă abia după ce toate garajele din oraş vor fi demolate, iar pe locul acestora să se amenajeze parcări". "Propunerea este nerealistă. O să ajungem să ne scoatem ochii. În zona Popescu sunt 150 de locuri de parcare şi 250 de maşini". "Este un proiect discriminatoriu, menit să creeze animozităţi între vecini! Perdanţii licitaţiilor ar putea să se manifeste asupra maşinilor care au obţinut locuri de parcare - zgârieri, loviri", spun criticii Regulamentului.

Pro

"Sunt sigur că aţi primit sute de e-mailuri prin care vi se impută faptul că sunt mai multe maşini decât locuri de parcare. Chiar dacă nu sunt destule locuri de parcare, nicio maşină nu levitează peste noapte, toate îşi găsesc un loc în care să stea. Noutatea este că acum vor parca în locurile bune, de exemplu în faţa blocului, cei care plătesc mai mult. Până acum, aveau prioritate cei care veneau mai devreme acasă, cei care tăiau roţile altora şi cei mai mahalagii dintre toţi. Vă asigur că sunt multe persoane care ar plăti pe un loc de parcare mai mult decât plătesc alţii pe garaj", a transmis un gălăţean.

"Ar fi utilă trasarea de locuri de parcare în Micro 14 şi includerea acestuia în proiectul parcărilor, zona fiind foarte aglomerată de maşini", "Puneţi în aplicare şi pe Siderurgiştilor", au cerut câţiva cetăţeni.

Tariful, prea mare sau prea mic?

Tariful de bază al abonamentului pentru utilizarea unui loc de parcare în parcările de reședință, în cuantum de 250 lei/an, a fost şi el ţinta criticilor. Unii au acuzat că e prea mare, mai ales atunci când va reprezenta preţul de pornire al licitaţiei publice cu strigare pentru atribuirea unui loc de parcare. "Ar fi indicat un preţ de 120 lei pe an. De exemplu, în Bucureşti este 84 de lei în zona A, la Cluj - 115 lei, Braşov - 156 de lei, în Constanţa - 176 de lei".

"Suma este atât de mică, per an, că nu o să vedem niciodată parcări supraetajate sau subterane construite fără credite. 250 de lei e o masă în oraş pentru două persoane. Nu se pot licita direct locurile per zonă?", a întrebat un alt cetăţean.

Probleme ridicate

Parcarea maşinilor de serviciu a făcut obiectul mai multor întrebări transmise de cetăţeni. Alţii au întrebat de locuri de parcare pentru vizitatori, de pildă copiii stabiliţi în alte oraşe, care vin la părinţi. Pentru că "nu vor fi admise la procedura de atribuire a locurilor de parcare de reședință persoanele fizice care deţin garaje amplasate în zonă", un cetăţean a întrebat ce înseamnă "zonă" şi cum se măsoară ea. Alţii au semnalat că nu este stabilită măsura standard a locului de parcare şi chiar au cerut să fie interzise în parcările de bloc dubiţele de cărat mărfuri sau persoane care ocupă şi câte trei locuri de parcare odată. Primăriei i s-au cerut măsuri prin care să descurajeze gălăţenii să-şi cumpere maşini vechi pentru fiecare membru de familie! Ba chiar să dărâme cârciumile din cartiere!

Soluţia nemţească

Ne-a atras atenţia mesajul unui cetăţean româno-german, care locuieşte în Germania, dar posedă un apartament în Galaţi, în care locuieşte periodic: "În Germania, oraşul e împărţit pe zone de parcare - A, B, C, D etc. Cine locuieşte într-o anumită zonă, plăteşte anual o taxă la primărie, pentru un talon de parcare în zona respectivă. Talonul este valabil un an, trebuie pus la vedere în autoturism, iar locul de parcare nu e stabilit de Primărie, fiecare îşi caută în zona respectivă. Această variantă, experimentată de nemţi, scuteşte Primăria de scandaluri, dar evită şi scandalurile între cetăţeni".

Ce a răspuns Primăria

Cu câteva excepţii, în care a răspuns măcar vag la problemele sesizate, Primăria a transmis acelaşi mesaj standard: "Legea transparenţei face de mai multe ori precizarea că opiniile exprimate de cetăţeni sau organizaţii în timpul consultărilor au doar valoare de recomandare. Decizia rămâne la latitudinea autorităţii publice".

După avalanşa de reacţii, Primăria şi-a mai nuanţat răspunsurile: "Ulterior parcurgerii procedurii privind transparenţa decizională, regulamentul va fi supus spre aprobare Consiliului Local numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate de persoanele sau organizaţiile interesate care au transmis în scris propuneri, sugestii sau opinii.

Politica de parcare la nivelul municipiului Galaţi are la bază o organizare zonală (cu prioritate zonele care au beneficiat de lucrări de regenerare urbană) în etape, a suprafeţelor de teren pretabile pentru amenajarea ca parcări de reşedinţă, conform prevederilor din Regulament".

Citit 5984 ori Ultima modificare Miercuri, 16 Iunie 2021 20:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.