EXCLUSIV. Salariile din decembrie de la Transurb, deocamdată în aer. Compania, „încorsetată” de Legea bugetului de stat

EXCLUSIV. Salariile din decembrie de la Transurb, deocamdată în aer. Compania, „încorsetată” de Legea bugetului de stat
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

În urma protestului sindicaliştilor Transurb, am avut o discuţie cu directorul companiei, Dorian Dumitru, pentru a lămuri unele aspecte reclamate de angajaţi.

- Domnule director, Transurb are pierderi pe primele luni ale acestui an?

- Da, bilanțul la șase luni a înregistrat o pierdere de aproximativ 3,4 milioane lei, diferența dintre venituri și cheltuieli.

- Este destul de curios acest lucru, în condițiile în care Transurb are monopol pe piața transportului local. Cum s-a ajuns la situația asta?

- Dacă ne luăm după reprezentanții sindicatului, pierderea a fost cauzată de faptul că prețul pe kilometru nu este cel real. Dar trebuie să avem în vedere că de la 1 martie 2020 au început lucrările în infrastructura rutieră și de cale de rulare pentru tramvaie (Siderurgiștilor etc.), Secția de transport electric și-a încetat activitatea, personalul a fost adus, în urma unor negocieri cu sindicatele, la Secția de transport auto, li s-au menținut aceleași drepturi salariale, deși au prestat munci diferite. De exemplu, dacă un electromecanic a putut fi dat la service-ul de reparații și întreținere al autobuzelor, o parte din vatmani au fost trecuți conducători pe autobuz, alții au fost folosiți la control, alții la spălătorie. Ei au rămas cu salarii mari, ceilalți care prestau munca aveau salarii pentru locul respectiv de muncă. Au fost mai mulți factori care au dus la înregistrarea acestor pierderi, lună de lună.

Am avut o singură lună, mai, când am reușit, prin măsurile pe care am încercat să le iau de la preluarea mandatului, din 19 martie 2021, să reduc această diferență. Persoanelor care au ieșit la pensie nu li s-a mai prelungit contractul. Altora, care erau deja pensionari și aveau contracte pe perioadă determinată, nu le-am mai făcut prelungirea. Am căutat să reduc numărul de ore suplimentare.

În luna iunie, Primăria Galați a contractat un audit la societatea PricewaterhouseCoopers, să vadă care este prețul corect pentru cele trei moduri de transport: autobuze, troleibuze și tramvaie. Ei au analizat perioada mai 2017 – iulie 2020 și au prezentat raportul în 2020. Într-adevăr, în acel raport, prețul era de 7,10 lei/km. Din bilanțul la 31 decembrie 2020, a reieșit un preț de 8,10 lei/km. Am inițiat toată documentația, astfel încât, de la 1 septembrie, prin HCL, a fost aprobat prețul de 8,10 lei/km pentru autobuze. De la 1 septembrie suntem deja pe acest preț. Dar, la ora actuală, din cauza acestor lucrări, este foarte greu să stabilesc un preț corect.

Deocamdată este o anchetă în cercetare, am descoperit un consum exagerat de combustibil, când mașinile erau aici, pe platformă. I-am întrebat pe sindicaliști și atunci care este prețul real al transportului cu autobuzul în Galați, pentru că și sacul Primăriei Galați nu este fără fund.

- Despre ce cantitate este vorba?

- De la 1 ianuarie, este mai mult de 1.000 de litri față de consumul normal care s-ar fi făcut în traseu. Nu avem încă rezultatele finale.

- Spuneau sindicaliștii că le-ați zis că în decembrie nu vor mai fi bani de salarii.

- Da, le-am spus de când am venit. Ei au spus întotdeauna că nu-i interesează Legea bugetului. Fraților, eu sunt manager mandatat, iar în Ordonanța 26/2013 se spune clar că bugetele se fac cu respectarea prevederilor legale. În Legea 15/2021, la art. 48 pct.3, spune foarte clar: Operatorii economici în categoria cărora intră și Transurb, care au înregistrat pierderi sau plăți restante la data de 31 decembrie 2020, nu pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2021 creșterea cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, determinate de acordarea unor creșteri salariale sau de personal în anul 2020. Tocmai aici este problema, pentru că în anul 2020, în luna decembrie, salariații Transurb au beneficiat de o creștere salarială substanțială, de circa 310 lei, după care, prin același act adițional, în ianuarie și februarie au fost alte creșteri salariale.

S-a spus că șoferii se luptă pentru acei 2,6 la sută pentru acoperirea inflației, acei 140 de lei brut. La 1 decembrie 2020, s-a modificat grila de salarii, iar salariile au crescut cu aproape 10 la sută. Deci creșterea din decembrie aduce implicații în tot anul 2021. Peste asta, din 1 ianuarie, au mai fost niște creșteri salariale numai pentru conducătorii de autobuz și vatmani, de 150 lei/persoană la salariul de încadrare. De la 1 februarie a mai fost o creștere de 70 de lei pentru toți salariații.

Pe lângă astea, s-a mai băgat un spor de fidelitate – 5% pentru cei care au peste 15 ani vechime în unitate, s-au dat vouchere de vacanță (1.450 lei), s-a dat spor de PC (9%). Singura creștere care nu s-a acordat au fost cei 2,63% rata inflației și le-am și spus de ce, pentru că fondul de salarii nu acoperă integral luna decembrie.

Și acum sunt în situația să văd cum pot acoperi integral salariile din decembrie.

Și totul e de la faptul că nu putem întregi fondul de salarii. Transurb nu a avut pierderi, ba chiar a avut profit pentru că a câștigat un proces și a trecut provizioanele pe venituri și a ieșit pe plus, scriptic. A fost un proces chiar cu Primăria, legat de niște penalități privind recuperarea amortismentelor, o sumă de aproape 10 milioane de lei.

Dar, având plăți restante la 31 decembrie, suntem încorsetați de Legea bugetului de stat. Mai în glumă, mai în serios, le-am spus să nu protesteze în fața Prefecturii, ci în fața Guvernului, cei care au dat această lege.

- Există soluție pentru decembrie?

- Mai avem posibilitatea să trimitem către Primărie și CL bugetul rectificat, putând întregi cu 860.000 de lei, dar tot ne mai trebuie vreo două milioane și ceva.

- Ce ar însemna pentru gălățeni faptul că nu ar fi bani la Transurb în decembrie?

- Pentru ei, nimic, transportul se va desfășura, fie pe diagramă normală, fie pe una redusă. Trebuie să găsim neapărat soluții.

- În final, ce salarii și câți angajați sunt la Transurb?

- La preluarea mandatului, erau 757 de salariați. Acum, suntem mai puțin de 720. Un conducător auto câștigă 4.400-4.700 de lei net. Într-adevăr, sunt și neturi de 3.000, de 2.800, dar pentru alte funcții. Eu nu am negat niciodată munca făcută de conducătorii auto, ce le-am cerut tuturor colegilor mei din Transurb a fost să punem umărul, să găsim soluții. Și am căutat să închid robinetul risipei.

Citit 5290 ori Ultima modificare Marți, 21 Septembrie 2021 00:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.