Podul Galați - Giurgiulești se reface cu bani europeni. Infrastructură transfrontalieră

Podul Galați - Giurgiulești se reface cu bani europeni. Infrastructură transfrontalieră
Evaluaţi acest articol
(26 voturi)

Reabilitarea sau construirea de noi poduri peste Prut se află printre obiectivele de dezvoltare a infrastructurii, în cadrul cărora Galațiul va avea un rol important în asigurarea legăturilor logistice dintre Uniunea Europeană, România și Republica Moldova.

La baza asigurării conectivității între regiuni stă chiar configurarea rețelei TEN-T, precum și Masterplanul de Transport în care sunt prioritizate investițiile în acest sector. Județul Galați este una dintre principalele legături spre Est ale Uniunii Europene (UE), dacă ținem cont atât de legăturile pe Dunăre, cât și de cele rutiere și feroviare. Dezideratul este de a dezvolta aceste legături, în sensul interconectării regionale de o parte și de a alta a Prutului și a integrării infrastructurii rutiere din România și Republicii Moldova în mai amplele rețele europene de transport.
Acesta a fost, de altfel, și subiectul recentei întâlniri dintre secretarul de stat în Ministerul Transporturilor din România, Ionel Scrioșteanu, și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu. În cadrul acestei întâlniri au fost aduse în discuție proiectele de consolidare și reabilitare a podului rutier Galați - Giurgiulești, dar și construcția podului rutier de la Ungheni, acestea urmând să fie căile principale de acces spre viitoarele autostrăzi A7 (ce va asigura legături cu Ploiești - Buzău - Focșani - Roman - Pașcani), precum și cu autostrada A8 (Iași - Târgu Mureș).
Reabilitarea podului de peste Prut, dintre Galați și Giurgiulești, a fost inclusă într-un plan mai amplu al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, în vederea dezvoltării transportului multimodal în regiune. Pentru materializarea proiectului au fost parcurse o serie de proceduri la nivel transfrontalier, obiectivul fiind inclus în 2019 pe lista proiectelor prioritare de cooperare dintre Moldova și România.
CNAIR a obținut finanțare europeană pentru proiectul "Consolidare pod DN 2B km 149+841, peste Prut, la Galați - Giurgiulești" prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, investiția fiind evaluată la aproape 8 milioane de lei.
În luna iulie, Ministerul Transporturilor a anunțat că la podul cu o lungime de 125 de metri vor fi executate lucrări precum: consolidarea grinzilor cu zăbrele, sablarea și vopsirea tablierului, reparații la placa de beton armat de susținere a podului, protejarea cu diguri a picioarelor podului, refacerea căii carosabile și a celei pietonale.
Refacerea podului de la Giurgiulești, ce ar urma să fie finalizată în primăvara anului 2022, va permite inclusiv accesul mai facil al mărfurilor din Republica Moldova spre Portul Galați - unde, de asemenea, se au în vedere modernizarea racordurilor feroviare și rutiere - fapt ce ar genera o serie de oportunități în dezvoltarea mediului de afaceri. De asemenea, refacerea podului de la Galați - Giurgiulești va servi drept model și pentru refacerea podului de peste Prut de la Oancea, care va asigura pe DN 26A conectivitatea spre Cahul.
În afară de podurile din județul Galați, CNAIR mai are în plan și reabilitarea podurilor de la Sculeni și Albița, precum și construirea unui pod nou la Ungheni, ce va asigura legătura spre Iași și mai departe, pe viitoarea autostradă A8, legătura spre vestul țării, dar și spre sud, pe A7.
Nu în ultimul rând, la nivel ministerial se mai află în discuție construirea a încă trei noi poduri peste Prut: la Fălciu și Bumbăta, în județul Vaslui, și la Stânca, în Botoșani.
Date fiind toate aceste proiecte, la recenta întâlnire la nivel guvernamental s-a subliniat necesitatea încheierii unor acorduri interstatale privind mentenanța, reabilitarea și construcția podurilor de șosea la frontiera Republicii Moldova cu România. Părțile au convenit asupra organizării, în 2022, a următoarei ședințe a Comisiei Mixte în domeniul transportului rutier, în cadrul căreia vor fi abordate toate aceste subiecte de interes comun.

Citit 3581 ori Ultima modificare Joi, 18 Noiembrie 2021 02:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.