Taximetriștii gălățeni, sub dictatura dispeceratelor

Taximetriștii gălățeni, sub dictatura dispeceratelor
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

O măsură justificată economic și social – aprobarea de către Consiliul local Galați a noului tarif maximal pentru taxiuri – a devenit motiv de nemulțumiri, scandaluri și amenințări cu rezilieri de contracte. Aproape toți taximetriștii gălățeni vor majorarea tarifelor pentru curse, însă dispeceratele nu sunt de acord.

Noul tarif maxim care poate fi practicat de taximetriștii din Galați este de 3,75 lei/km și a devenit oficial pe 18 aprilie, odată cu publicarea hotărârii de CL pe site-ul Primăriei. Deși au trecut aproape două săptămâni de atunci, transportatorii (a se citi taximetriștii) și dispeceratele nu au ajuns la niciun acord de mărire a tarifelor. De frică să nu piardă clienți, dispeceratele țin cu dinții de tarife cât mai mici, astfel că, la ora actuală, există companii care merg cu tarife chiar mai mici decât 2,70 lei/km (cât era vechiul tarif maximal, înainte de aprobarea majorării în CL).

Pe rețelele sociale, zeci de taximetriști își presează colegii să facă front comun pentru a forța dispeceratele să accepte majorarea tarifelor. Unii dintre ei au crescut pe cont propriu prețul curselor, în limita tarifului maxim permis de hotărârea de Consiliu Local, dar s-au trezit cu aplicațiile de preluare a clienților blocate, fiind chemați să le fie reziliate contractele.

„Nu se înțeleg dispeceratele între ele”

„Cei care ați schimbat tarife pe casă, veniți și la dispecerat să faceți rezilierea. De asemenea, veți avea aplicațiile decuplate”, este unul dintre mesajele primite de șoferii de la o anumită firmă. Un alt mesaj: „În cursul zilei se va stabili tariful de comun acord cu celelalte dispecerate. Nu modificați tariful fără acordul dispeceratului, în caz contrar se vor rezilia contractele”. 

„De joi m-a blocat, imediat după ce am mărit tariful. Cred că de la 1 mai nu îmi mai primește colaborarea. Mă privează de dreptul la muncă. Cu banii luați, pentru că am plătit colaborarea pe toată luna aprilie, stau acum la bordură”, ne-a spus unul dintre taximetriștii din stația din centru. „Ei (dispeceratele – n.red), când au mărit colaborarea, pe noi nu ne-au întrebat. E ca la doctor, când îți impune să plătești o sumă de bani”, ne-a spus un alt șofer.

„Nu se înțeleg dispeceratele între ele. Sunt băieți care au mărit tarifele și acum trebuie să le dea înapoi. Trebuie să se înțeleagă dispeceratele, dar lor le e mai frică de sărăcie. Le e teamă că, dacă măresc tarifele, nu o să mai aibă clienți și se desființează firma. Pe de altă parte, nici noi nu mai rezistăm cu tariful vechi. Nu spun că s-au scumpit toate, și combustibilul, și asigurările, dar ce te faci când te duci în piață cu 100 de lei în buzunar și nu mai poți să iei aproape nimic? Ce te faci cu facturile dublate?”, ne întreabă Costel Pintilie (Taxi As).

„Uitați-vă pe portieră, eu merg acum cu 3,39 – tarif de zi și cu 3,69 – de noapte. Ieri, patronul a zis ca să dăm tariful înapoi, că se duce în cap cu firma”, ne-a spus Ion Onofrei, de la Albertini.

„Ar trebui să se mențină tariful de 3,39. E de supraviețuire”, îl completează un alt coleg.

„Tariful ar trebui diferențiat pe tipuri de mașini. Unul are Mercedes, altul are Logan, iar cheltuielile nu sunt deloc la fel pentru ei. Ar trebui să se facă o fișă corectă. În mod normal, dispecerul ar trebui să-l întrebe pe client: «Vă trimit o mașină cu 3,49, sau una cu 3,29?»”, ne spune un alt taximetrist de la Albertini.

Primăria Galați: Tarifele nu pot fi impuse de către dispecerate

Nemulțumirile taximetriștilor au ajuns și la „urechile” Primăriei, care face următoarele precizări: „1. Tariful de distanță este un element ce aparține doar transportatorului și pe care acesta îl poate stabili, modifica sau ajusta după propria fundamentare în limita tarifului maximal stabilit de Consiliul local;

2. Dispeceratul este un agent economic care are rolul de a prelua comenzile clienților și de a le transmite transportatorilor în schimbul unui tarif de dispecerizare (n.red – colaborarea, cum îi spun taximetriștii). Dispeceratul nu stabilește, nu ajustează, nu modifică tarife și, de asemenea, nu poate interzice transportatorilor utilizarea unor tarife aflate în limita tarifului maximal;

3. Art.15, alin.8 din Legea 38/2003 precizează că tarifele de lucru sunt convenite între transportatori și dispecerate și în niciun caz impuse;

4. Aceste practici pot fi interpretate ca o intervenție în piață și în libera decizie a unui agent economic de a-și stabili propria conduită concurențială. De asemenea, aceste practici ar putea face obiectul unor cercetări ale Consiliului Concurenței sub aspectul eventualelor înțelegeri în piață, a practicilor monopoliste de distorsiune a pieței;

5. Vă indicăm pe această cale să luați în calcul renunțarea la astfel de practici care dăunează concurenței și pieței libere”.

O înțelegere nerespectată?

Ar fi destul de complicat ca fiecare taximetrist din cadrul unui operator să aibă propriul tarif, în locul unui tarif unic stabilit prin votul majorității. Clienții ar fi debusolați. În al doilea rând, e clar că nu toate taxiurile din Galați pot merge cu același tarif, unic, pentru că ar fi monopol. Dar ele pot practica prețuri rezonabile, cu diferențe de câteva zeci de bani, astfel încât toată lumea să trăiască pe piață.

Conform surselor noastre din piață, după aprobarea de către Consiliul Local a noului tarif maximal, au existat discuții între reprezentanții dispeceratelor din Galați, la care s-ar fi decis ca Albertini și Smart să meargă cu 3,49 lei/km, Samataxi cu 3,39, iar As, cu 3,29. Se pare că Samataxi s-ar fi răzgândit ulterior și a coborât la 2,99 lei/km tarif de zi, condiții în care Taxi As a decis să nu mai majoreze nimic și să rămână la 2,49 lei/km. Sursele pentru aceste informații nu sunt oficiale.

Ce spun „dispeceratele”

Am sunat la toate dispeceratele importante din taximetria gălățeană. Ne-au răspuns doar două, Smart și Taxi As.

„Am așteptat să treacă Paștele, urmează să avem discuții cu toți colaboratorii. Nu trebuie să schimbe nimeni de capul lui, ar trebui să decidă majoritatea. Vom vedea cum reacționăm și noi, pentru că tensiunile din piață nu fac bine nimănui”, ne-a spus Laurențiu Oancea (Taxi As).

„Așa se întâmplă când unii fac jocuri politice pe seama celor care trăiesc din taximetrie. O să avem o discuție, vedem ce fac și celelalte dispecerate, dar n-o să fiu singurul cu tarif mărit pe piață! Dacă ar exista o înțelegere, cu diferențe de 20-30 de bani, ar fi altceva. Nu poate decide doar dispeceratul, iar șoferii să nu aibă niciun cuvânt de spus. Trebuie să ajungem la un numitor comun, împreună cu colaboratorii”, ne-a spus și Săndel Huzum, administrator Smart Taxi.

Citit 5446 ori Ultima modificare Vineri, 29 Aprilie 2022 17:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.