Taximetriștii gălățeni, sub dictatura dispeceratelor

Taximetriștii gălățeni, sub dictatura dispeceratelor
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

O măsură justificată economic și social – aprobarea de către Consiliul local Galați a noului tarif maximal pentru taxiuri – a devenit motiv de nemulțumiri, scandaluri și amenințări cu rezilieri de contracte. Aproape toți taximetriștii gălățeni vor majorarea tarifelor pentru curse, însă dispeceratele nu sunt de acord.

Noul tarif maxim care poate fi practicat de taximetriștii din Galați este de 3,75 lei/km și a devenit oficial pe 18 aprilie, odată cu publicarea hotărârii de CL pe site-ul Primăriei. Deși au trecut aproape două săptămâni de atunci, transportatorii (a se citi taximetriștii) și dispeceratele nu au ajuns la niciun acord de mărire a tarifelor. De frică să nu piardă clienți, dispeceratele țin cu dinții de tarife cât mai mici, astfel că, la ora actuală, există companii care merg cu tarife chiar mai mici decât 2,70 lei/km (cât era vechiul tarif maximal, înainte de aprobarea majorării în CL).
Pe rețelele sociale, zeci de taximetriști își presează colegii să facă front comun pentru a forța dispeceratele să accepte majorarea tarifelor. Unii dintre ei au crescut pe cont propriu prețul curselor, în limita tarifului maxim permis de hotărârea de Consiliu Local, dar s-au trezit cu aplicațiile de preluare a clienților blocate, fiind chemați să le fie reziliate contractele.

„Nu se înțeleg dispeceratele între ele”

„Cei care ați schimbat tarife pe casă, veniți și la dispecerat să faceți rezilierea. De asemenea, veți avea aplicațiile decuplate”, este unul dintre mesajele primite de șoferii de la o anumită firmă. Un alt mesaj: „În cursul zilei se va stabili tariful de comun acord cu celelalte dispecerate. Nu modificați tariful fără acordul dispeceratului, în caz contrar se vor rezilia contractele”. 
„De joi m-a blocat, imediat după ce am mărit tariful. Cred că de la 1 mai nu îmi mai primește colaborarea. Mă privează de dreptul la muncă. Cu banii luați, pentru că am plătit colaborarea pe toată luna aprilie, stau acum la bordură”, ne-a spus unul dintre taximetriștii din stația din centru. „Ei (dispeceratele – n.red), când au mărit colaborarea, pe noi nu ne-au întrebat. E ca la doctor, când îți impune să plătești o sumă de bani”, ne-a spus un alt șofer.
„Nu se înțeleg dispeceratele între ele. Sunt băieți care au mărit tarifele și acum trebuie să le dea înapoi. Trebuie să se înțeleagă dispeceratele, dar lor le e mai frică de sărăcie. Le e teamă că, dacă măresc tarifele, nu o să mai aibă clienți și se desființează firma. Pe de altă parte, nici noi nu mai rezistăm cu tariful vechi. Nu spun că s-au scumpit toate, și combustibilul, și asigurările, dar ce te faci când te duci în piață cu 100 de lei în buzunar și nu mai poți să iei aproape nimic? Ce te faci cu facturile dublate?”, ne întreabă Costel Pintilie (Taxi As).
„Uitați-vă pe portieră, eu merg acum cu 3,39 – tarif de zi și cu 3,69 – de noapte. Ieri, patronul a zis ca să dăm tariful înapoi, că se duce în cap cu firma”, ne-a spus Ion Onofrei, de la Albertini.
„Ar trebui să se mențină tariful de 3,39. E de supraviețuire”, îl completează un alt coleg.
„Tariful ar trebui diferențiat pe tipuri de mașini. Unul are Mercedes, altul are Logan, iar cheltuielile nu sunt deloc la fel pentru ei. Ar trebui să se facă o fișă corectă. În mod normal, dispecerul ar trebui să-l întrebe pe client: «Vă trimit o mașină cu 3,49, sau una cu 3,29?»”, ne spune un alt taximetrist de la Albertini.

Primăria Galați: Tarifele nu pot fi impuse de către dispecerate


Nemulțumirile taximetriștilor au ajuns și la „urechile” Primăriei, care face următoarele precizări: „1. Tariful de distanță este un element ce aparține doar transportatorului și pe care acesta îl poate stabili, modifica sau ajusta după propria fundamentare în limita tarifului maximal stabilit de Consiliul local;
2. Dispeceratul este un agent economic care are rolul de a prelua comenzile clienților și de a le transmite transportatorilor în schimbul unui tarif de dispecerizare (n.red – colaborarea, cum îi spun taximetriștii). Dispeceratul nu stabilește, nu ajustează, nu modifică tarife și, de asemenea, nu poate interzice transportatorilor utilizarea unor tarife aflate în limita tarifului maximal;
3. Art.15, alin.8 din Legea 38/2003 precizează că tarifele de lucru sunt convenite între transportatori și dispecerate și în niciun caz impuse;
4. Aceste practici pot fi interpretate ca o intervenție în piață și în libera decizie a unui agent economic de a-și stabili propria conduită concurențială. De asemenea, aceste practici ar putea face obiectul unor cercetări ale Consiliului Concurenței sub aspectul eventualelor înțelegeri în piață, a practicilor monopoliste de distorsiune a pieței;
5. Vă indicăm pe această cale să luați în calcul renunțarea la astfel de practici care dăunează concurenței și pieței libere”.

O înțelegere nerespectată?


Ar fi destul de complicat ca fiecare taximetrist din cadrul unui operator să aibă propriul tarif, în locul unui tarif unic stabilit prin votul majorității. Clienții ar fi debusolați. În al doilea rând, e clar că nu toate taxiurile din Galați pot merge cu același tarif, unic, pentru că ar fi monopol. Dar ele pot practica prețuri rezonabile, cu diferențe de câteva zeci de bani, astfel încât toată lumea să trăiască pe piață.
Conform surselor noastre din piață, după aprobarea de către Consiliul Local a noului tarif maximal, au existat discuții între reprezentanții dispeceratelor din Galați, la care s-ar fi decis ca Albertini și Smart să meargă cu 3,49 lei/km, Samataxi cu 3,39, iar As, cu 3,29. Se pare că Samataxi s-ar fi răzgândit ulterior și a coborât la 2,99 lei/km tarif de zi, condiții în care Taxi As a decis să nu mai majoreze nimic și să rămână la 2,49 lei/km. Sursele pentru aceste informații nu sunt oficiale.

Ce spun „dispeceratele”


Am sunat la toate dispeceratele importante din taximetria gălățeană. Ne-au răspuns doar două, Smart și Taxi As.
„Am așteptat să treacă Paștele, urmează să avem discuții cu toți colaboratorii. Nu trebuie să schimbe nimeni de capul lui, ar trebui să decidă majoritatea. Vom vedea cum reacționăm și noi, pentru că tensiunile din piață nu fac bine nimănui”, ne-a spus Laurențiu Oancea (Taxi As).
„Așa se întâmplă când unii fac jocuri politice pe seama celor care trăiesc din taximetrie. O să avem o discuție, vedem ce fac și celelalte dispecerate, dar n-o să fiu singurul cu tarif mărit pe piață! Dacă ar exista o înțelegere, cu diferențe de 20-30 de bani, ar fi altceva. Nu poate decide doar dispeceratul, iar șoferii să nu aibă niciun cuvânt de spus. Trebuie să ajungem la un numitor comun, împreună cu colaboratorii”, ne-a spus și Săndel Huzum, administrator Smart Taxi.

Citit 4619 ori Ultima modificare Vineri, 29 Aprilie 2022 17:00

16 comentarii

  • postat de John
    Joi, 28 Aprilie 2022 18:00
    5.14.130.***
    Pf urile, af, SC taxi colaboratorii,... dispeceratelor fără nici o,, mașina,,.... efectuează cursa,, contract,, iar dispecera tele emit factura în nume propriu reducând cheltuielile și modifica oricând tariful de colaborare neavând interese comune cu transportatorii.. percep taxa de dispecerat la începutul lunii ,, plata anticipata,, pt un serviciu care nu s a efectuat.. deși în multe cazuri obiective.. avarii, accident în primele zile ale lunii nu mai primești un leu înapoi pt restul zilelor din luna când nu ai primit comenzi de la dispecerat, sau plata dispeceratului și pt doua luni.. înainte.. va aduceți aminte,, Cum sa fie înțelegere când ei au un tip,, de cheltuieli,, iar noi avem același tarif din 2017 când benzina era 4 lei iar celelalte elemente din fundamentarea tarifului au CRESCUT CONSIDERABIL
    0
    0
    Raportează
  • postat de sa vina banii la baieti!!!!!!
    Joi, 28 Aprilie 2022 15:55
    89.39.81.***
    taximetristii niciodata nu s-au simtit si au actionat ca un grup de interese, sa se uneasca daca cineva ii calca in picioare. ei sint grupati in grupulete de prietenii, stau de vorba pe telefon, in spatele masinii si atit. mai ales ca mai apare o forma de interes, patronii de firme de taxi care la rindul lor cer fise angajatilor. sa ne intelegem. in taximetria din galati sint mai multi poli: primaria galati care da licente pe banii stabiliti de c.l. cele mai mari din romania, normal. dupa aia vin dispeceratele care vedeti ce fac, de ce nu si-au dezvoltat flote de taxi? da ce sint prosti? taximetristii sub forma de p.f care au toate cheltuielile si ei conduc si soferii angajati de taxi care merg pe ideea ca oricum banii trec prin mina mea si daca vreau, miine fac ce vreau. afacerea de taximetrie e una complicata si smecherita de toate partile care participa la ea. tocmai de aceea nimeni nu vrea sa o puna pe niste principii corecte. asta e. spor la bani baieti.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alexutz
    Joi, 28 Aprilie 2022 14:56
    5.2.205.***
    O persoana normala care vrea bun simt, respect si civilizatie o sa aleaga Bolt sau Uber.

    Pe banii mei nu accept cand chem un taxi sa vina un cocalar cu burta pe afara imbracat cu maieu si care miroase a transpiratie si care pe deasupra daca te "miroase" ca nu prea cunosti orasul cauta sa te arda ocolind jumatate de oras.
    1
    2
    Raportează
  • postat de Eu
    Joi, 28 Aprilie 2022 10:27
    46.97.57.***
    Sa facem un calcul simplu pentru 100 km parcursi, combustibil benzina: 100 km * 8% (consum mediu) =8 litri * 8 lei/litru = 64 lei/100km.
    100 km * 3,39 lei/km (media dintre 3,49 si 3,29) = 339 lei/100 km. deci la fiecare 100 km taximetristul ramane cu 339-64 = 275 lei/100km. Daca face doar 100km/zi timp de 21 zile (cat munceste un lucrator pe luna la privat sau la stat) el castiga 5.775 lei/luna. plateste 100 lei colaborarea si 500 lei amortizarea masinii, ramane cu 5.175 lei/luna NET (peste salariul mediu pe economie), adica peste 1.000 EURO/luna NET. Cati dintre cei care lucreaza in alte domenii castiga, din salariu, acesti bani?
    Daca facem calculul cu 2,49 lei/km (Taxi As nu a mai majorat tariful), le ramane net un castig de cca. 3.300 lei/luna.
    Atentie, nu am calculat cu tarif de noapte, am calculat la, doar, 100 km/zi, am calculat pentru o masina pe benzina nu pe gaz, nu am calculat ca circula si sambata sau/si duminica, etc ...
    Majoritatea masinilor sunt deplorabile, murdare, curge tabla de pe ele, pute in masina, soferii sunt nespalati si neimbracati civilizat, nu respecta (complet) regurile de circulatie, se cred sefi pe strazi, opresc unde doresc crezand ca daca aprind "avariile" au acest drept.
    Hai sa nu mai faca atata caz ca nu le ajung banii si ca vor marirea tarifului, asta se numeste nesimtire!
    5
    2
    Raportează
  • postat de Un simplu taximetrist
    Joi, 28 Aprilie 2022 09:59
    86.124.201.***
    Aceste practici ale dispeceratelor sunt de cand lumea si pamantul,numai ca de data asta (miraculos) si presa si autoritatile sunt mai atente ca niciodata!(ceea ce e f.bn)
    Pt. cine nu stie in componenta fundamentarii unui tarif de taxi intra 52 de elemente, pretul carburantului e doar unul dintre ele.Daca multora li se pare tariful final prea mare,luati la cunostinta ca la Galati viza anuala pt licenta taxi e cea mai mare din Romania..la fel si taxa de dispecerat!!!
    Daca sunt unele nemultumiri ale cetatenilor vis a vis de serviciile unor colegi,f.bine ar fi ca organele competente sa analizeze cauzele(si nu efectele) impreuna cu reprezentanti ai taximetristilor ,si sa aplice solutiile cele mai bune pt un serviciu mai bun si de calitate.
    Revenind la tarif,intrebati-va de ce in toata Europa pretul minim al unui km cu taxiul este cel putin echivalentul unui litru de carburant..iar pornitea ,minim echivalentul a doi litri de carburant!(Nu o bagati pe aia cu ce salarii au aia...ca si aia lucreaza cu acelasi carburant,care in f. multe cazuri la noi e mai scump.)
    4
    10
    Raportează
  • postat de Posesor de TAXI
    Joi, 28 Aprilie 2022 08:51
    109.103.134.***
    Singura soluție de înțelegere fără certuri și alte discuții inutile este nepreluarea cimenzilor pe aplicații de la toate firmele. Unele dispecerate nu au nici o mașină în dotare dar impun tariful. Nu face cum se dictează cu mașinile tale , datoriile tale , etc ești dat afară asta în contextul în care legea te obligă să aderi la un dispecerat. Nu se vor mai lua comenzi și se vor onora doar clienții " de la bordură" ( cum îi spunem ), adică acei clienți ce vin la stația taxi sau la o mașină taxi. Doar așa se va soluționa problema. Ei ( dispeceratele) , au anunțat că măresc taxa de dispexerat fără a ne întreba ceva motivând că au cheltuieli. Noi nu avem cheltuieli? Deci fără blocari de străzi, pașnici, fara amenințari, aplicațiile pe pauză și asta e. Dacă nu facem asta ACUM...ciocul mic pentru că "noi avem puterea". Să tăcem veșnic. Dacă nu...slavă lampă roșie!
    1
    10
    Raportează
  • postat de jumate
    Joi, 28 Aprilie 2022 08:29
    5.13.231.***
    Si ca o completare : in loc de dispecerate era buna aplicatia de taxi aparuta mai demult ca aveai in ea mai multe orase si puteai selecta si firma. Acum pentru fiecare oras iti trebuie aplicatie separata si uneori chiar aplicatii separate pentru fiecare firma de taxi din oras.
    1
    5
    Raportează
  • postat de Florenta
    Joi, 28 Aprilie 2022 08:26
    95.77.107.***
    ~O măsură justificată economic și social~...
    Doar de catre patroni si taximetristii evazionisti.
    In 20 de ani de circulat cu taxi, nu am primit vreodata bon fiscal, desi uneori l-am cerut. Singura varianta poate fi eliminarea dispeceratelor, care nu fac nimic din ce pot face taximetristii insasi.
    Se pot elabora aplicatii de genul Bolt-Uber, unde cel care doreste sa munceasca ia curse/~job-uri~. Apoi uniforma si atitudinea trebuie sa fie obligatorii acestei categorii de self/propriu angajati, pe langa curatenia in ~tefal~, interzicerea fumatului mai ales pentru sofer, iar manele se pot pune doar la solicitare cu plata suplimentara!
    2
    14
    Raportează
  • postat de jumate
    Joi, 28 Aprilie 2022 08:26
    5.13.231.***
    Taxiurile sunt prezente de mult timp in lume, nu mai trebuie sa inventam noi ceva.Chestia e ca taximetristii ar trebui ca pe langa pretentiile de pret sa invete sa respecte calatorul, sa fie curata masina, sa nu fumeze in masina ca nu toti sunt fumatori, sa nu urle muzica - indiferent de gen- sa fie imbracat decent nu slapi si tricou sau maieu cu gaurele, sa respecte regulile de circulatie....Taxiul e o forma de transport care iti ofera un confort fata de transportul in comun. Care transport in comun e vai de el in Galati. Sunt multe probleme de rezolvat de toate partile.
    2
    12
    Raportează
  • postat de parere
    Joi, 28 Aprilie 2022 07:46
    89.39.81.***
    taximetristii cunosc notiunea de sindicat? daca ei se maninca intre ei, asta se intimpla.
    2
    9
    Raportează
  • postat de Marius
    Joi, 28 Aprilie 2022 07:39
    89.136.3.***
    „Nu se înțeleg dispeceratele între ele”

    Consiliul concurentei functioneaza la Galati ?!!
    Tocmai au recunoscut ca firmele negociaza intre ele acelasi tarif.
    1
    11
    Raportează
  • postat de Degeaba
    Joi, 28 Aprilie 2022 07:33
    89.137.137.***
    Dacă aveam poliție rutieră, mulți "șoferi" se lasau de taximetrie! Nu mai vedeai la tot pasul,cocalari care blochează străzile fără motiv!
    3
    13
    Raportează
  • postat de Laur
    Joi, 28 Aprilie 2022 07:25
    78.152.213.***
    Și comportamentul normal ,civilizarea din multe puncte de vedere tot de dispecerat tine? Căci pe mulți dintre noi nu ne afecteaza doar tariful practicat de aceștia.
    3
    6
    Raportează
  • postat de Dax
    Joi, 28 Aprilie 2022 07:23
    37.251.221.***
    In sfarsit. Poate se muta lumea pe Uber / Bolt si dispar toti gandacii astia care si-asa abia daca mai au clienti. Toata lumea si-a tras masina personala / de familie. E plin Galatiul de ele.
    4
    12
    Raportează
  • postat de George
    Joi, 28 Aprilie 2022 00:39
    78.96.87.***
    Eu zic sa se desfiinteze taxiurile, lasatii sa dea faliment. TRANSURB VA PRELUA TOTI CALATORII. Cei care folosesc taxi si du 30 lei pe 10 km cand aceeasi caatorie costa 2 lei cu Transurb mi se pare ca sunt de-a dreptu PROSTI. Niciodata nu am inteles de ce unii se lasa tepuiti sa dea pe o calatorie de 10-15 ori mai mult decat face. Utilitatea taxiului trebuie sa fie in afara orarului Transurb sau pe trasee predefinite (zone) pe care acesta nu le acopera. Taxiurile urbane sa aiba program strict 22.00-5.00 cand Transurb nu circula si deasemenea taxiurile diurne sa fie pe zone: Sa aiba voie sa ia clienti doar interurbani catre/dinspre zone care transportul public (Transurb, cfr, si microbuze private) nu acopera: Vama Giurgiulesti si Sendreni-Vadeni-Baldovinesti.
    54
    22
    Raportează
  • Joi, 28 Aprilie 2022 00:19
    89.144.200.***
    Dacă nu se înțeleg dispeceratele să treacă toți taximetriștii câteva zile la "bordură" Să vezi ce intră patronii în foame.
    6
    45
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.