Drumul expres Brăila-Galaţi, mai scump cu 78 de milioane de lei (VIDEO)
Foto: Captura video Raducu P Drum

Drumul expres Brăila-Galaţi, mai scump cu 78 de milioane de lei (VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

De la 371.416.131 de lei fără TVA, valoarea contractului de proiectare şi execuţie a drumului expres Brăila – Galaţi a ajuns la 449.425.040 de lei fără TVA, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Anunţul de modificare a contractului încheiat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu Asocierea SC SA&PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL (firme controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu) a fost publicat pe 5 octombrie 2022. Este vorba despre o ajustare a preţului, după cum explică CNAIR.  

„Natura şi amploarea modificărilor: Suplimentarea preţului contractului prin introducerea rezervei de implementare aferentă ajustării preţurilor, în cuantum de 23% din valoarea restului rămas de executat în cadrul contractului, reprezentând valoarea de 78.008.909,22 lei fără TVA. Înlocuirea formulei de ajustare a preţurilor din contract (subclauza 48.5) cu formula de ajustare de la art. 31 alin 1 din OUG 64/2022 cu modificările şi completările ulterioare (…), pentru restul rămas de executat în cadrul contractului”, se precizează în anunţul de modificare a contractului de proiectare şi execuţie a drumului expres Brăila-Galaţi.

Trebuie spus că aceasta este prima modificare a contractului încheiat pe 15 aprilie 2021, de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere cu Asocierea SC SA&PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL. Şi că acest obiectiv beneficiază de finanţare europeană. Drumul expres va fi o alternativă rapidă și sigură la actualul DN 22B de pe digul Dunării. Proiectul pornește din drumul de legătură brăilean al podului peste Dunăre, are 11 km, trei poduri, două viaducte și un pasaj, fiind prevăzute două benzi pe fiecare sens de circulație. Finalul traseului este la intersecția cu DN2B, în zona Movileni.

“Majorarea preţului contractului este de 21% din preţul contractului iniţial”, precizează CNAIR. Compania argumentează necesitatea aplicării prevederilor legale privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile. Şi arată că Guvernul României a identificat trei cauze ce au condus la declanşarea crizei pe piaţa construcţiilor şi blocarea implementării proiectelor de infrastructură, respectiv: criza economică post-COVID; criza energiei; c) criza suplimentară ca urmare a conflictului militar din regiunea Marii Negre.

Potrivit verificărilor noastre făcute în portalul achiziţiilor publice, contractul încheiat de CNAIR cu aceeaşi asociere de firme pentru proiectarea şi construcţia marii centuri ocolitoare – Varianta de Ocolire Galaţi nu a suferit modificări.  

În schimb, potrivit Economica.net, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a suplimentat cu până la 23% şi valorile altor contracte câștigate de grupul UMB, după ce Guvernul a aprobat noua formulă de ajustare a contractelor în funcție de scumpirile din piața construcțiilor. Este vorba de lucrările pe lotul Zimbor - Poarta Sălajului din Autostrada Transilvania, tronsoanele 3 și 4 din Drumul Expres Craiova - Pitești, și loturile 2 și 4 din Autostrada de Centură București Nord (A0 Nord).

În total, firmele de construcții ale lui Dorinel Umbrărescu primesc peste 747 de milioane de lei în plus, în urma ajustării valorii celor șase contracte, potrivit calculelor Economica.net în baza datelor publicate până acum în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Puteţi viziona aici cele mai recente imagini cu drumul expres Brăila - Galaţi.

Citit 5183 ori Ultima modificare Marți, 11 Octombrie 2022 12:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.