Finanţista Galaţiului

Finanţista Galaţiului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

De 20 de ani, Doina Stamate este directorul economic al Primăriei şi profesionistul care ştie totul despre buget şi despre modul în care se cheltuiesc banii Galaţiului.

În plus, este şi unul dintre specialiştii la nivel de ţară, pe care Guvernul îi întreabă înainte de a decide soarta finanţelor administraţiei locale. Doina Stamate este la al doilea mandat în Corpul Directorilor Economici din Asociaţia Municipiilor din România.

Lucrează la toate proiectele de hotărâre de Consiliu Local, face propuneri sau observaţii la proiectele guvernului. Când punctele de vedere îi sunt preluate în Hotărâri de Guvern, specialistul gălăţean se bucură. Iată de ce am provocat-o la o discuţie despre bani, buget şi supravieţuire financiară. 

Reporter: Doamna directoare, OUG 64 a scăzut cheltuielile bugetului pe semestrul al doilea cu 20 la sută, iar sumele pentru echilibrarea bugetului au fost în realitate tot rectificări negative. Cum a afectat criza bugetul municipiului Galaţi?

Doina Stamate: Indicatorii scot în evidenţă acest lucru. Cota din impozitul pe venit a scăzut semnificativ pentru că s-a diminuat baza de impozitare din cauza falimentului, a lichidării unor societăţi şi a şomajului.

Sursele proprii de venituri ale Primăriei - impozitul pe clădiri, pe terenuri de la populaţie şi de la societăţi - au scăzut tot din cauza închiderii sau lichidării unor firme şi din cauză că puterea de plată a cetăţenilor e mai mică. În plus, legea le permite persoanelor juridice să ceară reevaluarea clădirilor, având în vedere scăderea valorii lor de piaţă.

Am avut reevaluări în minus care au dus la scăderea impozitului pe clădiri. Concret, faţă de septembrie 2009, încasările la total venituri proprii sunt cu 20 la sută mai mici. Pe cote defalcate din impozitul pe venit încasările sunt cu 15 la sută mai mici decât anul trecut.

Reporter: Şi cum reuşim să facem faţă situaţiei?

Doina Stamate: Aproape jumătate din bugetul pe 2010 este din fonduri europene. În acest moment, avem 103 milioane de euro pe proiecte europene. Pentru anul 2011 avem în evaluare 27 de proiecte pe fonduri europene şi se vor închide alte 80 de proiecte. Practic 110 milioane de euro sunt bani europeni care vor fi în bugetul anului 2011.

Reporter: Care este influenţa reală a restructurării şi reducerii salariilor bugetarilor cu 25 la sută?

Doina Stamate: Influenţa reducerii numărului de salariaţi de la 504 la 396 şi a scăderii cu 25 la sută a salariilor este de peste 2 milioane de lei, mai precis 2.000.190 de lei de la bugetul local. Deci reducerea este reală.

Reporter: Care este cel mai mic şi cel mai mare salariu din Primărie?

Doina Stamate: Reducerea cu 25 la sută s-a aplicat la veniturile salariale brute. Cel mai mic salariu este de 461 de lei net, iar cel mai mare 3.300 de lei net.

Reporter: Care sunt sporurile salariaţilor din Primărie?

Doina Stamate: În acest moment, singurul spor care se mai ia în Primărie este cel de condiţii vătămătoare, reprezentând zece la sută la salariu. Îl iau cei care lucrează la calculator, pe baza expertizei de la Direcţia Muncii, după numărul de ore lucrate.

Nu toţi cei care au calculator primesc acest spor. Prime nu se mai dau din luna octombrie a anului trecut şi orice formă de compensare cu ore suplimentare este sistată tot de anul trecut.

Sporul pentru cei care derulează proiecte europene este prevăzut prin lege pentru cei care scriu proiecte europene şi pentru colectivele stabilite pentru implementarea fiecărui proiect câştigat.

Sporul este de la 20 la 75 la sută la salariul de bază: minim – 155 de lei net, maxim – 1.470 de lei net. Responsabilitatea celor care se ocupă de proiecte este foarte mare, se prelungeşte cinci ani după închiderea proiectului.

Reporter: Bugetul mai poate suporta facilităţile pentru pensionari, elevi şi studenţi în transportul local şi subvenţia la căldură?

Doina Stamate: Ele sunt cuprinse în bugetul acestui an şi va trebui să le ducem până la finele anului. Sunt foarte mari restanţele bugetului de stat  la subvenţia de căldură. Dacă ar fi să se oprească această subvenţie, nu ştiu cum am putea să facem faţă de la bugetul local.

Pentru 2011 vom vedea şi ce va stabili Consiliul Local. Problema este că, din 2011, legea finanţelor publice locale s-a modificat şi bugetul se va structura altfel: se va aproba un buget de funcţionare şi unul de investiţii, de capital.

Bugetul de investiţii este format din excedentul bugetului de funcţionare, fonduri europene, împrumuturi, valorificarea domeniului privat al municipiului.

Dacă nu vom găsi soluţii să facem economie la bugetul de funcţionare, n-o să avem fonduri pentru investiţii, care sunt motorul dezvoltării. Va trebui să gândim bine cum eficientizăm cheltuielile de funcţionare astfel încât să putem să investim.

Citit 1477 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.