Interviu cu dr. Nicolae Bacalbaşa „Eu sunt Tanţa şi Costel care a reuşit să-şi facă o cultură”

Interviu cu dr. Nicolae Bacalbaşa „Eu sunt Tanţa şi Costel care a reuşit să-şi facă o cultură”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Apariţia doctorului Nicolae Bacalbaşa în emisiunea de revelion a Antenei 1, dansând alături de manelişti şi de Daniela Crudu, a stârnit un val de comentarii din partea gălăţenilor. Noi am aflat cum a ajuns medicul acolo, dacă a fost plătit şi îi plac manelele, în cadrul unui interviu în care medicul a analizat literar un refren al lui Vijelie.
- Domnule doctor, cât de des sunteţi invitat în emisiuni?
- La televiziunile centrale onorez cam o treime din invitaţiile pe care le primesc. Tocmai pentru că nu vreau să fiu nici o apariţie excesivă, nici să devin incorect o ţintă în condiţiile unor tulburări sociale.
- Cum aţi ajuns în programul de revelion al Antenei 1?
- M-a invitat Dan Negru, căruia la emisiunea „Te pui cu blondele” i-am adus primul lui minut de aur. La fel şi lui Victor Ciutacu, la „Vorbe grele”. În acest program de revelion eram un „rătăcit” în cadrul unui grup de zece bărbaţi şi zece femei. Dintre bărbaţi, erau trei cântăreţi de muzică populară din Ardeal extem de buni, era Rică Răducanu, un sportiv de performanţă şi o persoană extrem de interesantă pe plan uman, era Moartea din Carpaţi, Moroşanu, care este asolvent la zi la Drept, la Iaşi, iar în rest erau cântăreţi de manele. Ce înseamnă manele? Manea este un termen ţigănesc pentru turcesc. La un moment dat, în timpul comunismului, aceşti lăutari au folosit melodii turceşti. Pentru că nu-i puteau spune muzică turcească - ar fi fost arestaţi - Romica Puceanu a spus: „hai să le zicem manele”. Vali Vijelie este a treia generaţie de lăutari. Sunt nişte muzicieni profesionişti, foarte buni, care au supravieţuit timp de generaţii transmiţând acest meşteşug, tocmai pentru că au umplut o nişă de aşteptări a poporului român, ba chiar a elitelor. Problema acestor oameni absolut decenţi, civilizaţi, cu care am interacţionat fără să fiu niciun moment deranjat, a fost că profesia lor a fost invadată de o serie întreagă de impostori care denaturează această muzică, împing violent spre trivial, spre o degradare a actului cultural. Din partea femeilor, cea mai interesantă a fost Ana Maria Prodan. Nu ştiu dacă există alte femei în lume dealeri de fotbalişti! O prezenţă extem de vioaie, Clejanii, cu care eu m-am simţit foarte bine şi care au fost extrem de respectuoşi faţă de mine.
- Ce v-au spus gălăţenii după revelion?
- Foarte mulţi susţin că apariţia mea de revelion a fost o greşeală care i-a dezamăgit pe intelectuali. Mi s-a reproşat că aş fi trădat. Unii s-au simţit deranjaţi de numărul mare de ţigani. Criteriul de selecţie a fost talentul, impactul public al acestui talent. Aş vrea să le spun celor care s-au simţit scandalizaţi că şi ţiganul e român. Ţiganul talentat nu este ţigan, este în primul rând un om talentat; acest popor nu este alcătuit numai dintr-o peliculă de intelectuali care stă peste aşa-numita prostime. A deranjat şi faptul că am dansat.
- Eraţi mai mult în contratimp şi nu vă descurcaţi deloc.
- Eu nu sunt dansator şi nu am fost niciodată, dar tocmai asta era! Nu era un spectacol artistic, ci o petrecere de anul nou. În petrecerea de anul nou dansează şi ăla care ştie să danseze şi cel care nu ştie să  danseze, dar care nu sparge cheful stând ţeapăn pe scaun. Eu eram o figură particulară între cei 20. Cred că am fost adus pentru că mă încadrez în ceea ce spunea un cântăreţ răposat acum câţiva ani: „Nu contează cât de lung am părul, ci contează cât şi cum gândeşti”. Într-un fel, modul meu de a gândi rezonează cu modul de a gândi al unei bune părţi a societăţii româneşti păcălite, căreia i s-a servit un discurs în limbă de lemn zeci de ani, dar pe care foarte multe personaje publice au abordat-o ori de sus, distant, ori incapabili să empatizeze cu omul de rând. Eu sunt Tanţa şi Costel care a reuşit să-şi facă o cultură. Nu eram acolo pentru că sunt un june bun dansator. Eram acolo pentru că lumea mă apreciază pentru capacitatea de a extrage esenţialul şi de a-l prezenta într-o formă paradoxală, paradoxul fiind o formă acută a cunoaşterii.
- PSD v-a reproşat ceva după revelion?
- Partidul nu este în măsură să-mi reproşeze. Eu nu sunt un mărunt funcţionar de partid căruia să i se reproşeze sau nu. Nu le plac, e ca în căsnicie, ne despărţim.
- Aţi fost plătit pentru participarea la Antena 1?
- Am primit 500 de euro care vor contribui la plecarea fiicei mele la un congres internaţional în SUA.
- Cum e Daniela Crudu?
- Este o profesionistă a divertismentului aşa cum sunt eu un profesionist al anesteziei şi reanimării. Am fost doi oameni care ne respectam şi ne-a distrat în cadrul evocării unei schimbări de an.
- Aţi mai petrecut vreun revelion înainte de vreme?
- Da, eram îmbarcat, mă aflam în Oceanul Indian şi ora reală a locului nu corespondea cu ora României. M-am pilit şi în timp ce echipajul privrea îngrozit, luam cu degetele cartofii prăjiţi, care îmi plac foarte mult, din farfuria comandantului, care nu s-a supărat.
- Ascultaţi manele? Vă plac?
- Nu am crescut cu manele. Mă fac să mă simt bine Adamo şi Tom Jones. Manelele au ritm. Textul este foarte important şi este depăşit doar de hip-hop, care spune lucruri esenţiale.
- Comentaţi următorul refren al lui Vijelie: „Omul bun prin toate trece/ şi muntele, că-i de piatră,/ se sfărâmă câte-o dată,/ dar omul cât să mai poată?”.
- Pare naiv. Nu are rimă, nu are ritm decât prin muzică, dar este o reflexie primitivă a unei suferinţe reale şi profunde. Sinceritatea trăirii depăşeşte şi domină forma artistică, şi apare tânguirea, apare filonul sentimentului uman perceput la baza needucată a societăţii. Dar în fond, dacă striveşti la uşă laba unui academician şi laba unui analfabet, durerea e aceeaşi.
- Dacă veţi fi ales preşedinte CJ veţi mai participa la emisiuni?
- Tot aşa am să mă comport pentru că nu sunt un idiot care îmi schimb modul de a gândi numai prin faptul că sunt într-o funcţie.
Dacă mă invită Dan Negru, oricând! Participarea mea la această manifestare de revelion a fost un lucru absolut normal. Iar dacă a fost percepută ca un lucru anormal, înseamnă că societatea noastră are încă mari probleme de rezolvat.

Citit 8634 ori Ultima modificare Luni, 30 Ianuarie 2012 08:57

23 comentarii

  • postat de eu
    Marți, 31 Ianuarie 2012 21:51
    ...ce vreti, a facut-o pe prostul si a avut ghinion! Asta in cel mai bun caz!
    Acum este clar cin e vrea sa conduca judetul! E ste chiar prost daca gandeste ca cineva o sa creada ca a ajutat-o pe fiica -sa cu acei bani sa plece in strainatate.
    0
    0
    Raportează
  • postat de eva
    Marți, 31 Ianuarie 2012 09:39
    ca simplu cetatean poti face ce vrei , mai mult sau mai putin moral ! Nu poti pretinde insa si votul cetatenilor la un post reprezentativ ca presedentia judetului !!! Societatea te va taxa!
    0
    0
    Raportează
  • postat de gyny
    Marți, 31 Ianuarie 2012 09:23
    Din pacate sunt indivizi care o sa-l voteze,gen "Felix" si alti paduchi psd-isti.Deocamdata avem un om de valoare,Dl.Chebac.
    0
    0
    Raportează
  • postat de alfar
    Luni, 30 Ianuarie 2012 23:30
    la un moment dat mi-a placut de d-ul doctor bacalbasa. acum chiar mi-a devenit antipatic. merita 500 euro sa te manifesti ca un papitoi ? nu cred si chiar indraznesc sa-mi spun parerea: i-a luat mintile posibilitatea de a ocupa o functie importanta in viata galatiului si gresit consiliat a crezut ca asa isi face lobby. de fapt orice pasare pe limba ei piere. scuze d-le doctor dar eu cel putin nu doresc oameni de factura d-voastra sa-mi conduca orasul sau judetul. pentru asta prefer persoane ceva mai exigente in comportamentul propriu. mie chiar mi-ati parut penibil si in articolul din viata libera. i incercarea de a ascunde greselile sub aura unei gindiri neintelese si vizionare nu va face cinste.. stima... cit mai exista.
    0
    0
    Raportează
  • postat de spectator nostalgic
    Luni, 30 Ianuarie 2012 18:56
    Maestrul Dem.RADULESCU ,Dumnezeu sa-l odihneasca, a renuntat la rolul "Costel" ,tocmai sa nu fie confundat cu personajul(cei drept foarte "popular") in piata la cumparaturi. Dar cine-i "Tanta"? Banca a doua, din stanga garii,este neocupata. (adica e goala si inghetata)
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alfred
    Luni, 30 Ianuarie 2012 18:52
    @Felix N-ai decat sa il lingi pe bacalbasa exact acolo unde altii folosesc hartia igienica .... Si sa nu mai faci aprecieri la adresa mea .... Jegosi ca tine si ca bacalbasa promoveaza tiganismele de cea mai joasa speta .... Manelist ordinar
    0
    0
    Raportează
  • postat de om
    Luni, 30 Ianuarie 2012 18:50
    marele dr Bacalbasa,cei care nu-l cunosc,il lauda dar nici nu vreti sa stiti cu cat dispret ii trateaza pe pacienti si pe cadrele medicale,cum mor pacientii doar ca el are grija de cainii care au umplut spitalul,cum nu intubeaza bolnavii in stop ptr ca nu vede bine ,si cate si mai cate.....va spun din proprie experienta....si nu vorbesc prostii
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alfred
    Luni, 30 Ianuarie 2012 18:44
    @Felix , la cum gandesti cred ca esti putin plecat cu sorcova baiete ... Daca tie iti plac marlanismele , e treaba ta , dar sa nu faci aprecieri la comentariul meu ... Na-ai decat sa te bagi in aceeasi troaca cu bacalbasa si sa-l lingi cat vrei
    0
    0
    Raportează
  • postat de Andrei P
    Luni, 30 Ianuarie 2012 18:32
    Articolul asta este o incercare cel putin jalnica a lui Bacalbasa de a se spala de tot rahatul cu care s-a umplut in programul ala de revelion.
    Dar eu as vrea sa ii contrazic pe cei care au scris aici. Mie nu mi-e rusine ca sunt galatean, pentru ca Galatiul nu inseamna Bacalbasa! NU! NU! NU! Galatiul are oameni de valoare, este orasul lui Cuza si al lui Iosif Ivanovici. Bacalbasa este o greseala si refuz sa manjesc imaginea asta cu imaginea unui mos cu ochii bulbucati tarat de cravata de o pipita pe ritmuri de manele! si culmea, sa pretind ca asta-i viitorul!
    Putina demnitate oameni buni !!!!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Felix
    Luni, 30 Ianuarie 2012 17:11
    Prostia nu doare si ai dreptate dle. doctor,exemplul cu laba de academician si labele gen:Sterica,Cetateanu,Alfred,Ion Ion, si alti timpiti ca ei , care nu fac deosebire de om destept si cult , de om prost si incult !!!DOCTORUL BACALBASA ESTE O CAPACITATE IN GALATI SI MERITA TOT RESPECTUL DIN PARTEA CELOR CULTI SI DESTEPTI!!! SA NE TRAITI DOMNULE DOCTOR !!
    0
    0
    Raportează
  • postat de sterica
    Luni, 30 Ianuarie 2012 16:21
    RSINE D-le Dr BACLABASA ! VA-TI PATAT IMAGINEA DE INTELECTUAL CU 500 euro.VA FACETI CAMPANIE ELECTORALA LA antenele lui felix motanul, intr-o emisiune de mahala, in loc sa participati la o dezbatere politica si de actualitate la un nivel ridicat de cultura.
    0
    0
    Raportează
  • postat de suparatu
    Luni, 30 Ianuarie 2012 15:03
    Sa-ti fie rusine "dom doctor".Ce nu-ti ajunge spaga ,iti mai trebuia 500 euroi de la "tov.Voiculescu".Esti un tigan nesimtit.
    0
    0
    Raportează
  • postat de @ I cetateanu.
    Luni, 30 Ianuarie 2012 14:45
    Domnule doctor pentru numele asociat varstei si profesiei: toata stima! Dar ati gresit "prin expansiuni sentimentale" . Pentru 500 euro v-ati lasat "scuipat" iar in interviu va faceti ca "ploua" Toti dorim sa ne ajutam copii, mai reflectati ! Puteti ajuta in continuare "gypsy -zigeuner" prin fundatii medico-culturale,onorabile si civilizatoare.Dar CJ_ Galati este un centru de comanda foarte serios.Dupa cum se preconizeaza in viitorul apropiat ,reprezentantii clasei politice alesi in functii publice ,vor raspunde punctual de tot ce vor intreprinde.Partidele nu-i vor "apara" decat pentru lucruri valabile.Pentru aceste rigori este nevoie de tineri care sa se deprinda cu noile reguli. ""Uninominalele" trecute au inteles eronat acest aspect esential .Protestele sociale contnua si la -20 grade .In interviu afirmati ca nu vreti "sa deveniti o tinta". Medicii va privesc cu ingaduinta,poate ati observat.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alfred
    Luni, 30 Ianuarie 2012 14:11
    ai fost penibil d-le Bacalbasa , mi-e jena ca sunt concitadin cu dumneata si dupa cate spui .. ai de gand sa mai participi si la alte emisiuni de gen ? Sa te voteze naiba de penibil si josnic ce esti
    0
    0
    Raportează
  • postat de Cetatenii
    Luni, 30 Ianuarie 2012 13:12
    Nu il vom vota pe Bacalbasa (glumele lui de prost gust pe la TV sau infectia de la spital) ci pe Eugen Chebac care a modernizat drumurile din nordul judetului Beresti,Plesa,... si speram sa modernizeze si sa doteze dispensarul din orasul Beresti sa nu se mai deplaseze bolnavi 100 de km pana la Galati costa mult transportul.
    0
    0
    Raportează
  • postat de nimic
    Luni, 30 Ianuarie 2012 12:21
    @ Mircea Badea...stii ce...si u te afli intr-o profunda iluzie...doctorul nu are carnet si nici masina...in Galati circula cu mijloacele de transport in comun
    0
    0
    Raportează
  • postat de nimic
    Luni, 30 Ianuarie 2012 12:21
    @ Mircea Badea...stii ce...si u te afli intr-o profunda iluzie...doctorul nu are carnet si nici masina...in Galati circula cu mijloacele de transport in comun
    0
    0
    Raportează
  • postat de nimic
    Luni, 30 Ianuarie 2012 12:20
    @ Mircea Badea...stii ce...si u te afli intr-o profunda iluzie...doctorul nu are carnet si nici masina...in Galati circula cu mijloacele de transport in comun
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ion Cetateanu
    Luni, 30 Ianuarie 2012 09:22
    "Aş vrea să le spun celor care s-au simţit scandalizaţi că şi ţiganul e român." am inceput cu acest citat din spusele domnului Bacalbaşa pentru al anunţa ca este intr-o profunda eroare ,tiganul este tigan si românul e român . Aşa î-mi explic cele auzite sambata seara pe canal "D" în cadrul emisiuniei "Asta este România " . Un bucatar isteţ ,care deschisese un restaurant de succes(Noroc) ,cu specific românesc ,in Londra , spunea ca toate's bune şi ar fi şi mai bune daca nu ar fi concetaţenii nostri mai bruneţi şi comportamentul lor deplorabil (nu aprob si nici nu-i contrazic spusele). Ceea ce ma şocat din spusele lui a fost aceia ca in toate documentele oficiale intocmite englezii ,la rubrica naţionalitatea ,completau cu "gipsy"si cu specificarea "(român)" . Am injurat şi pe englezi ,si pe românii care au avut inspiraţia, prima data ,cu denumirea de "romi" şi in mod deosebit pe varul lui Cioaba ,preşedintele de onoare al partidului din care faceţi parte , dar şi pe academicienii români care au spus ca acea denumire este corecta, facând politica nedescriminarii prin dicţionar(DEX).Ţiganii au fost denumiţi şi s-au denumit ţigani din toate timpurile şi spre cinste lor ,unii dintre ei sunt şi astazi mandri sa se numeasca aşa si ca-şi pastreza numele din moşi stramoşi . Si ţiganii si românii sunt şi mai buni şi mai rai ,nu trebuie insa sa se puna semnul egal intre naţii ,exista pericolul sa apara o ruptura adanca intre români si ţigani ,ruptura care poate avea consecinţe greu de anticipat. Se vor fi gandit "iluminaţii" aia cu dicţionarul academic atunci cand au dat verdictul ca ţiganul este rom si ca unii mai mult sau mai putin binevoitori vor statua ca "rom" vine de la "român" ? Cum s-or fi numind tiganii din celelate ţari care vorbesc unul din celelate cinci dialecte ale limbii romani , tot romi ?Eu ştiu ca nu. Cum or fi trait atatea secole vorbitorii in dialectul romani vlax (asa cum l-au denumit cei care vor sa puna semnul egal intre tigani si valahi),fara sa ştie ca nu sunt ţigani ,si ca sunt romi.? "Foarte interesant este ca tiganii si-au atribuit intotdeauna numele altor etnii sau popoare care le-au ingaduit sa-şi ascunda etnia:
    "Satra" vine de la casta Kshatria (razboinica) careia nu i-au apartinut niciodata.
    "Tigan/Zigeneur/Zingaro etc" vine de la "Athinganoi", secta religioasa grecesca recunoscuta pentru activitatea de prezicere, tiganii n-au au apartinut niciodata acestei secte.
    "Gypsy" vine de la "Egyptian" cum si-au spus acum vreo 600 de ani pentru a primi bani, locuinte si mancare pe gratis, pretinzand ajutor ca fiind crestini egipteni aflati in pelerinaj.
    "Yansser" cum sunt cunoscuti la New York, vine de la ienicer turc, cum s-au prezentat tiganii emigrati in America pe la 1900. In Germania numele cele mai folosite sunt Zigeuner si Sinti. In limba franceza s-a impus numele Gitanes. In limbile engleza si spaniola, Gipsy, respectiv Gitano. In Danemarca, Suedia si Finlanda s-au prezentat sub numele de Tattan (tatari)" (am citat dintr-un articol de Ioan Abrudan 2007) .Ce trebuie sa faca şi cum sa se numeasca cei treizeci şi ceva de milooane romani, din toate partile lumii ,pentru a nu fi confundaţi cu romii ,aşa cum deja se intampla ,? Cât despre manele şi originea lor turceasca ,subscriu dar numai pentu cele autentice ,nu pentu facăturile care sunt urlate acum. Apropo cand o fi fost persecutata Romica Puceanu ,eu nu am auzit de asa ceva şi chiar am un disc ,de prin anii 1960-70 ,cu manelele cântate de aceasta inegalabila cântareaţă. In rest să auzim de bine şi aveti grija ca urmaşii noşti sa traiasacă in" ţara românilor" si sa nu fie denumiti gipsy ,eventual si expulzaţi datorita acestei confuzii....
    0
    0
    Raportează
  • postat de Badea
    Luni, 30 Ianuarie 2012 09:15
    MANEÁ ~éle f. Cântec de dragoste cu melodie duioasă și tărăgănată, caracteristic popoarelor orientale. /i pui virgula. La fel si la paranteze! Iar folosirea lui "mai" in propozitia ta care se continua cu "inainte de a-l critica ..." da dovada de atata cunoastere a limbii romane cat stie si un analfabet! Ti-as fi trecut cu vederea imperfectiunile dar atat timp cat esti imbecil nu pot! Ia-ti doctorul acasa si venereaza-l cat vrei! Hai pa!
    0
    0
    Raportează
  • postat de petru
    Luni, 30 Ianuarie 2012 08:41
    Chiar,ai cantat,D-le doctor la acea emisiune ??? Nu am stat pana la sfarsit sa vad un mos, cum se prostea printre papitoi si papitoaice.......sunt Galatean si mi-a fost jena sa te privesc.
    0
    0
    Raportează
  • postat de ION ION
    Luni, 30 Ianuarie 2012 07:58
    Dar mai bine ,n-ai vrea tu sa pui mana pe gramatica sa vezi ca nu stii sa scrii?? Mai inainte de a-l critica pe doctor?? N-ar fi mai bine sa te alfabetizezi? ( vezi na-ti! ).
    Desteapta-te Romane! SI LASA MAHALAUA CAND ESTI VARZA!
    0
    0
    Raportează
  • postat de Mircea Badea
    Luni, 30 Ianuarie 2012 06:53
    Cand amaratii din centrele de plasament sau cand spitalele vor geme de datorii dumneata domnule Bacalbasa veti dansa la emisiunea lui Dan Negru! Nu vreti atunci sa lasati candidatu si sa ramaneti cu dansatu? E mai cinstit pentru galateni! Este cinstit asa pentru ca nu-i frumos sa-i minti ca le vrei binele si tu de fapt pleci sa dansezi manele cu masina de serviciu, cu banii de la ei si te doare in cot de problemele lor! Nu vreti sa dansati linistit la pensie fara sa va sune telefonul cu numarul lui Nica sau Dobre cum ca e o problema la o licitatie ca n-a castigat Vega si a iesit nu stiu cine altcineva? Na-ti vrea sa fiti linistit la batranete? Noi ne-am cam plictisit de bosorogi! Mai reflectati un pic! Hai pa!
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.